Tamme kraai

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
ikke6
Infopolitie Gast

Tamme kraai

Ongelezen bericht door ikke6 »

Een simpele en korte vraag voor de milieu en groen deskundigen:

Ik wil een tamme kraai gaan houden. Mag dat?
Gebruikersavatar
Walter
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

Het houden van een kraaiachtige kan alleen met een exemplaar geboren in gevangenschap en met een gesloten ring. Voor het houden van de Nederlandse soorten kraaiachtigen is verder een ontheffing nodig. Een vogelasiel is verplicht de dieren na herstel vrij te laten of bij geen herstel te euthanaseren.

Het maken en weer loslaten van (half)tamme kraaiachtigen is een slechte zaak en verboden. De algemene inspectiedienst spoort op.

Bron: hier
Gebruikersavatar
Wess
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Wess »

Ik denk dat de kraai behoort tot de beschermde inheemse diersoorten. Dus dan zou het antwoord NEE zijn.

Ben je van plan hem (of haar) zelf uit het nest te halen of kun je hem kopen van iemand??
Gebruikersavatar
Mofkap
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

De zwarte kraai en de kauw zijn beschermde (inheemse) diersoorten.

Het onder zich hebben van beschermde diersoorten, zowel binnen als buiten Nederland is volgens art. 13 van de Flora- en faunawet verboden.


Persoonlijke noot:
En nog vragen mensen zich af waarom er steeds minder zangvogels zijn. :(
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Mofkap schreef: Persoonlijke noot:
En nog vragen mensen zich af waarom er steeds minder zangvogels zijn. :(
Ja vraag ik me ook wel af ja. Wat je er mee bedoeld weet ik eigenlijk niet maar goed. Bedankt voor de antwoorden. Ik neem aan dat het niet mag, mits de kraai in gevangenschap is geboren.

Ik zal morgen blijdorp wel even bellen. :wink:
Gebruikersavatar
etienne
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door etienne »

Hier staat alles wat je moet weten: http://www2.minlnv.nl/thema/groen/ffwet ... fwas09.asp

Kort samengevat: De kraai (Corvus corone) is op grond van de Flora- en faunawet aangewezen als beschermde inheemse soort.
Gebruikersavatar
Mofkap
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Anonymous schreef:
Mofkap schreef: Persoonlijke noot:
En nog vragen mensen zich af waarom er steeds minder zangvogels zijn. :(
Ja vraag ik me ook wel af ja. Wat je er mee bedoeld weet ik eigenlijk niet maar goed.
De kraai is een rover. Rooft eieren en jong gebroed, vooral van kleinere vogels. Sinds het aantal kraai-achtigen is toegenomen, neemt het aantal zangvogels hierdoor af.

Echt heel goed, dat faunabeheer. :twisted:
Gebruikersavatar
ikke6
Infopolitie Gast

aha

Ongelezen bericht door ikke6 »

Mofkap schreef:
Anonymous schreef:
Mofkap schreef: Persoonlijke noot:
En nog vragen mensen zich af waarom er steeds minder zangvogels zijn. :(
Ja vraag ik me ook wel af ja. Wat je er mee bedoeld weet ik eigenlijk niet maar goed.
De kraai is een rover. Rooft eieren en jong gebroed, vooral van kleinere vogels. Sinds het aantal kraai-achtigen is toegenomen, neemt het aantal zangvogels hierdoor af.

Echt heel goed, dat faunabeheer. :twisted:
Aha, bedoelde je dat. Egotripper die ik ben. Ik dacht namelijk dat je zoiets bedoelde van: ja als iedereen beschermde dieren gaat houden blijven er niet veel over. Ik voelde me al aangesproken.

Misschien ter geruststelling: als zulke zaken aan het licht komen, bijvoorbeeld een ware kraaienplaag, dan mag er wel gejaagd worden op de beesten. Moet er wel een ontheffing aangevraagd worden, met goede redenen onderbouwd natuurlijk. Met andere woorden: als een boswachter vind dat het te gek wordt gaat hij er heus wel iets aan doen.

Maar ik ga maar geen kraai houden denk ik. Het mag niet. Alleen als ie in gevangenschap is geboren. Maar dat kan eigenlijk niet. Want kraaien in gevangenschap moeten ook weer ergens vandaan komen toch?

Het lijkt het Nederlandse drugbeleid wel. :roll:
Gesloten