Hallo,
Een familielid van mij had tot enkele dagen geleden een vriendin in huis, die sinds enkele weken illigaal in Nederland verbleef. Haar verblijfsperiode was verstreken. (ik weet het correcte woord niet)
Hij liet de laatste tijd merken dat hij er spijt van had, dat hij haar in huis had..
Enkele dagen geleden vernam ik van hem, dat de IND hem had opgebeld. Hij zei dat de IND had gezegd, dat ze een tip hadden gekregen van iemand die zei dat hij een illigaal in huis had. De IND deelde mee, dat hierop een boete stond van ruim 600 euro, en dreigde om voor een controle langs te komen.
Mijn familielid vertelde, dat hij hierna had besloten om de relatie met zijn vriendin te beeindigen , waarna hij haar geld heeft gegeven , voor een terugreis naar haar geboorte land. Hierna is ze ook vertrokken.
Wat een verhaal om te vertellen!
Ik geloof er uiteraard niets van, maar het zou kunnen. Ik zou graag willen weten wat van dit verhaal zou kunnen kloppen en wat niet. Ik wil hem er namelijk mee confronteren. Het liefst dus alleen antwoorden als je iets echt zeker weet.
Nu mijn vragen:
1. Als de IND zo'n tip krijgt, bellen ze dan de "verdachte" op deze manier op? ( of is er een andere instantie voor)
-Bellen ze eerst op voordat ze langskomen voor een contole?
2. Is de boete inderdaad maar rond de 600 euro, op het huisvesten van een illigaal?
[/b]
Straffen op huisvesten van illigaal
Moderator: Moderatorteam
Op zich is het bieden van onderdak aan een uitgeprocedeerde asielzoeker niet strafbaar, mits dat ook gemeld wordt aan de plaatselijke politie.Artikel 4.40 vreemdelingenbesluit
Personen die nachtverblijf verschaffen aan een vreemdeling, van wie zij weten of redelijkerwijs kunnen vermoeden dat deze vreemdeling niet rechtmatig in Nederland verblijft als bedoeld in artikel 8 van de Wet, doen daarvan onmiddellijk mededeling aan de korpschef van het regionale politiekorps waarin de gemeente waar de vreemdeling verblijft is gelegen.
In artikel 4.40 van het Vreemdelingenbesluit staat dat personen die nachtverblijf verschaffen aan een vreemdeling, van wie ze weten of redelijkerwijs kunnen vermoeden dat deze vreemdeling niet rechtmatig in Nederland verblijft, onmiddellijk mededeling daarvan moeten doen bij de politie. Niet melden is strafbaar en kan bestraft worden met een hechtenis van maximaal zes maanden of een geldboete van maximaal €2.250.
bron: http://www.lampion.info/L6.html
Over de werkwijze van de IND kan ik geen uitspraken doen, aangezien ik dat niet weet.
-
Guido TS
- Infopolitie Gast
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
Dat hele vreemdelingenbeleid spoort voor geen meter. We treffen zo verschrikkelijk vaak illegalen aan maar de vreemdelingendienst wil ze vaak niet eens hebben. Tegenwoordig gebeurt het gewoon dat ze niet eens meegaan naar het bureau.maar het lijkt me sterk dat als ze WETEN dat een illegaal op een bepaald adres verblijft dat ze dan de onderdak verschaffer eigenlijk vragen haar de straat op te trappen.
dan hebben ze namelijk niets, ook geen illegaal
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
-
Guido TS
- Infopolitie Gast
tis niet te geloven!rich schreef:Dat hele vreemdelingenbeleid spoort voor geen meter. We treffen zo verschrikkelijk vaak illegalen aan maar de vreemdelingendienst wil ze vaak niet eens hebben. Tegenwoordig gebeurt het gewoon dat ze niet eens meegaan naar het bureau.maar het lijkt me sterk dat als ze WETEN dat een illegaal op een bepaald adres verblijft dat ze dan de onderdak verschaffer eigenlijk vragen haar de straat op te trappen.
dan hebben ze namelijk niets, ook geen illegaal
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Ik heb vrij vaak een vreemdeling opgepakt, maar ik ben daar helemaal mee gestopt. Je bent bijna je hele dienst bezig met die gasten (tot en met de bagage thuis ophalen aan toe) en 2 dagen later tikken ze je op je schouder...
Vrijgelaten met een afmeldkaart (binnen 3 dagen melden bij de grens) wat niemand interesseert... en waarbij ook niemand zich voor het vervolg interesseert... Dat is nog het ergste...
Vrijgelaten met een afmeldkaart (binnen 3 dagen melden bij de grens) wat niemand interesseert... en waarbij ook niemand zich voor het vervolg interesseert... Dat is nog het ergste...
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
-
Mo TS
- Infopolitie Gast
IND belt zeker geen mensen op met de mededeling dat er een illegaal in huis aanwezig zou zijn.
De IND zelf doet niet aan actieve opsporing in deze. De IND had vroeger in de jaren negentig een actieve dienst die criminele illegale personen opspoorde. Maar geen "gewone" illegaal aanwezig persoon.
Daar is de Vreemdelingenpolitie voor. Deze werken weliswaar nu met IND onder 1 loket alwaar Vreemdelingenzaken en opsporingsdiensten zijn ondergebracht.
Maar telefonisch contact wordt in geen geval gezocht. Zou ook vreemd en praktisch onmogelijk zijn.
En de IND doet al helemaal geen uitspraken over boetes. Dat gaat via een strafrechter en de IND verwerkt dat administratief en daar is tevens geen standaardbedrag voor en kan per zaak verschillen.
Daarbij komende dat er vaak niet eens een boete wordt opgelegd.
De man kan wel een brief hebben gekregen, gericht aan de ilegale vreemdeling waarin verzocht wordt op een bepaalde datum te verschijnen op het politiebureau of zoals hier op een specifiek adres van de Vreemdelingendiensten zoals IND, Gemeente en Politie.
Daarin staat niets meer of minder alleen het verzoek om te verschijnen.
Algemeen bekend is dat dit een uitzettingsprocedure is.
Verschijnt de vreemdeling niet dan heeft men een kans dat de vreemdelingendiensten aan dit adres verschijnen ter controle.
Dit is de officiele weg.
En verder vind ik het een relationele zaak tussen de man en zijn vriendin eigenlijk.
Gr
Mo
De IND zelf doet niet aan actieve opsporing in deze. De IND had vroeger in de jaren negentig een actieve dienst die criminele illegale personen opspoorde. Maar geen "gewone" illegaal aanwezig persoon.
Daar is de Vreemdelingenpolitie voor. Deze werken weliswaar nu met IND onder 1 loket alwaar Vreemdelingenzaken en opsporingsdiensten zijn ondergebracht.
Maar telefonisch contact wordt in geen geval gezocht. Zou ook vreemd en praktisch onmogelijk zijn.
En de IND doet al helemaal geen uitspraken over boetes. Dat gaat via een strafrechter en de IND verwerkt dat administratief en daar is tevens geen standaardbedrag voor en kan per zaak verschillen.
Daarbij komende dat er vaak niet eens een boete wordt opgelegd.
De man kan wel een brief hebben gekregen, gericht aan de ilegale vreemdeling waarin verzocht wordt op een bepaalde datum te verschijnen op het politiebureau of zoals hier op een specifiek adres van de Vreemdelingendiensten zoals IND, Gemeente en Politie.
Daarin staat niets meer of minder alleen het verzoek om te verschijnen.
Algemeen bekend is dat dit een uitzettingsprocedure is.
Verschijnt de vreemdeling niet dan heeft men een kans dat de vreemdelingendiensten aan dit adres verschijnen ter controle.
Dit is de officiele weg.
En verder vind ik het een relationele zaak tussen de man en zijn vriendin eigenlijk.
Gr
Mo