ongeval fiets en auto

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Magnum TS
Infopolitie Gast

ongeval fiets en auto

Ongelezen bericht door Magnum »

Ik had een vraag betreft een ongeval waar een auto een fietser heeft aangereden en de fietser is de schuldige (gaf geen voorrang) is het dan zo dat de fietser de schade van de auto moet betalen? (lijkt mij logisch), deze vraag omdat er ook vaak wordt gezegd dat de autobestuurder altijd de schuldige in een ongeval als deze (fietser+bestuurder auto)

alvast bedankt :-)
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Korte uitleg. Er is een verschil tussen schuld en aansprakelijkheid (het Duitse "Haftung" vind ik een veel beter woord).

Als de verkeersfout door de fietser wordt gemaakt dan wordt gebruikelijk de aansprakelijkheid verdeeld, tenzij de automobilist kan aantonen dat er sprake is van overmacht. Dat is in de praktijk echter heel moeilijk, maar het komt voor.

Fietsers en voetgangers zijn nu eenmaal zwakke verkeersdeelnemers en worden door de wet beschermd. In mijn ogen een absurde situatie als er duidelijk sprake is van een gevaarzetting door de fietser of voetganger, maar het is niet anders.
r0n.
Stamgast
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 73

Ongelezen bericht door r0n. »

Mofkap schreef:Als de verkeersfout door de fietser wordt gemaakt dan wordt gebruikelijk de aansprakelijkheid verdeeld, tenzij de automobilist kan aantonen dat er sprake is van overmacht. Dat is in de praktijk echter heel moeilijk, maar het komt voor.
Geen licht voeren in het donker,
Geen richting aangeven,
Gewoon door het rode licht rijden,
Geen goede remmen hebben.......

In deze gevallen is er bij mij sprake van roekeloos weggedrag......
Jammer dat de edelachtbare het niet met mij eens is :oops:

Schadevrije groeten;
Ron
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Bert TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bert »

Ik denk dat deze zaken na een aanrijding ook moeilijk aan te tonen zijn. Na een aanrijding heeft de fiets meestal een compleet andere vorm en kan je niet zien of een lampje gebrand heeft of niet. En arm uirsteken en door rood rijden is ook moeilijk te bewijzen. Of je moet geluk hebben dat er getuigen zijn.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Na een aanrijding heeft de fiets meestal een compleet andere vorm en kan je niet zien of een lampje gebrand heeft of niet.
Bij de zwaardere ongevallen zal de ongevallen dienst een onderzoek instellen. Deze mensen kunnen bijvoorbeeld wel nagaan of het licht heeft gebrand of niet.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Dit is zelfs bijna met het blote oog te zien.....

Moet je wel goede ogen hebben overigens.
Gesloten