rijden met pols in de gips
Moderator: Moderatorteam
-
j v diejen TS
- Infopolitie Gast
rijden met pols in de gips
mijn vraag is of het is toegestaan om te rijden met een onderarm in de gips en waar kan ik hier meer informatie over krijgen
Lees dit topic maar eens door...
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
en daarmee heb je gelijk je antwoord.
al wordt er in die topic wel leuk gespeculeerd over het hoe en waarom. dus regelgeving vs praktijk....
lijkt me trouwens in een handgeschakelde bak met je rechterarm in het gips best moeilijk schakelen...
maar alles kan natuurlijk.
in ieder geval TS: ga je rijden dan is dat geheel op eigen verantwoordelijkheid. En tref je een collega die er voor wil schrijven, dan zou dat, volgens Mofkap, nog mogelijk zijn ook.
Gelukkig is er een verschil tussen theorie en praktijk..:-)
al wordt er in die topic wel leuk gespeculeerd over het hoe en waarom. dus regelgeving vs praktijk....
lijkt me trouwens in een handgeschakelde bak met je rechterarm in het gips best moeilijk schakelen...
in ieder geval TS: ga je rijden dan is dat geheel op eigen verantwoordelijkheid. En tref je een collega die er voor wil schrijven, dan zou dat, volgens Mofkap, nog mogelijk zijn ook.
Gelukkig is er een verschil tussen theorie en praktijk..:-)
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Nog afgezien van een mogelijke boete, hoe kijkt een vezekeringsmaatschappij aan tegen een bestuurder die in een ongeval geraakt en die een (tijdelijke) stoornis heeft aan het normale gebruik van één of meer ledematen?
Ik vermoed toch dat de verzekeringsmaatschappij zal stellen dat je op dat moment niet verzekerd bent. Lees de voorwaarden er maar eens op na.
Ik vermoed toch dat de verzekeringsmaatschappij zal stellen dat je op dat moment niet verzekerd bent. Lees de voorwaarden er maar eens op na.
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
Ik vraag me dan af voor welk feit geschreven moet worden. In het andere topic wordt gesproken over art 130 WvW en dit artikeltje zegt alleen dat het rijbewijs mogelijk ingevorderd zou kunnen worden.
In dit geval is het dus hard zoeken naar het strafbare feit/ gedraging en het CBR zal er niet snel iets aan doen of er moet in de mededeling wel heel erg goed omschreven worden dat er raar rijgedrag is waargenomen maar dan zit je al weer snel aan een strafbaarfeit/ gedraging.
En voor een overtreding van artikel 5 zal er toch echt sprake moeten zijn gevaarlijk cq hinderlijk rijgedrag want anders wordt het bonnetje vrolijk geseponeerd want het feit dat iets mogelijk wel eens gevaarlijk zou zijn is niet voldoende voor vervolging en dat is nu eenmaal de praktijk.
Rest voor mij dus de vraag: Wat is het strafbare feit of de gedraging?
In de praktijk wordt er van art 130 vaak alleen maar gebruik van gemaakt op het moment dat er ook strafbare feiten/ gedragingen zijn gepleegd.Art. 130.
Indien bij de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen personen een vermoeden bestaat dat de houder van een rijbewijs niet langer beschikt over de rijvaardigheid dan wel over de geestelijke of lichamelijke geschiktheid, vereist voor het besturen van een of meer categorieën van motorrijtuigen waarvoor dat rijbewijs is afgegeven, doen zij daarvan zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling aan Onze Minister onder vermelding van de feiten en omstandigheden die aan het vermoeden ten grondslag liggen. Bij ministeriële regeling worden ter zake van de uitoefening van deze bevoegdheid nadere regels vastgesteld.
In dit geval is het dus hard zoeken naar het strafbare feit/ gedraging en het CBR zal er niet snel iets aan doen of er moet in de mededeling wel heel erg goed omschreven worden dat er raar rijgedrag is waargenomen maar dan zit je al weer snel aan een strafbaarfeit/ gedraging.
En voor een overtreding van artikel 5 zal er toch echt sprake moeten zijn gevaarlijk cq hinderlijk rijgedrag want anders wordt het bonnetje vrolijk geseponeerd want het feit dat iets mogelijk wel eens gevaarlijk zou zijn is niet voldoende voor vervolging en dat is nu eenmaal de praktijk.
Rest voor mij dus de vraag: Wat is het strafbare feit of de gedraging?
Laatst gewijzigd door rich op 04 jul 2005, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Uiteraard het verschil tussen praktijk en theorie. Het is art. 5.
De minister heeft in de regeling aangewezen wanneer daarvan sprake is.Arikel 130 WVW
2. Op de eerste vordering van de in artikel 159, onderdelen a en b, bedoelde personen is de bestuurder van een motorrijtuig, ten aanzien van wie een vermoeden als bedoeld in het eerste lid bestaat, verplicht tot overgifte van het hem afgegeven rijbewijs.
3. De in het tweede lid bedoelde vordering wordt gedaan indien de betrokken bestuurder de veiligheid op de weg zodanig in gevaar kan brengen dat hem met onmiddellijke ingang de bevoegdheid dient te worden ontnomen langer als bestuurder van een of meer categorieën van motorrijtuigen, waarvoor het rijbewijs is afgegeven, aan het verkeer deel te nemen. Bij ministeriële regeling worden de gevallen aangewezen waarin daarvan sprake is. Het ingevorderde rijbewijs wordt gelijktijdig met de schriftelijke mededeling, bedoeld in het eerste lid, aan het CBR toegezonden.
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
@mofkap:
je baseren op theorie is leuk. de praktijk is echter vaak verre van dat. en neem van mij aan dat rich weet waar hij over praat. hij is nl degene die er daags mee te maken heeft cq te maken zou kunnen krijgen.
al is er een regel: wil niet zeggen dat deze ook letterlijk moet worden genomen. zou niet best wezen trouwens.
lees vanavond wel verder. ga eerst ff werken tot 22.30
je baseren op theorie is leuk. de praktijk is echter vaak verre van dat. en neem van mij aan dat rich weet waar hij over praat. hij is nl degene die er daags mee te maken heeft cq te maken zou kunnen krijgen.
al is er een regel: wil niet zeggen dat deze ook letterlijk moet worden genomen. zou niet best wezen trouwens.
lees vanavond wel verder. ga eerst ff werken tot 22.30
- rich
- Geslacht:
@Mofkap, ik had in mijn antwoord artikel 5 al meegenomen:
Gevoelsmatig wil ik best met je meegaan en zeker als je kijkt naar het artikel zelf maar als iemand zijn voertuig netjes onder controle heeft en geen gekke dingen doet dan kan je hem geen artikel 5 PV aan zijn broek smeren. Dit PV gaat direct de belgische fax in. Er moet concreet gevaarlijk of hinderlijk rijgedrag worden waargenomen en anders kan je hem op grond van de eerder genoemde artikelen niets maken.En voor een overtreding van artikel 5 zal er toch echt sprake moeten zijn gevaarlijk cq hinderlijk rijgedrag want anders wordt het bonnetje vrolijk geseponeerd want het feit dat iets mogelijk wel eens gevaarlijk zou zijn is niet voldoende voor vervolging en dat is nu eenmaal de praktijk.
rich@infopolitie.nl
rich@infopolitie.nl
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
- rich
- Geslacht:
Ik denk dat de meesten er versteld van staan als ze weten hoe vaak wij voertuigen tegenkomen die niet verzekerd zijn en dit wel zouden moeten zijn.
Er zijn toch heel wat mensen die dit allemaal niet zo belangrijk vinden en zich ook niet druk maken om de gevolgen.
Er zijn toch heel wat mensen die dit allemaal niet zo belangrijk vinden en zich ook niet druk maken om de gevolgen.
rich@infopolitie.nl
rich@infopolitie.nl
Totdat er een keer wat gebeurt, en dat zitten ze met de gebakken peren... Terwijl verzekering over het algemeen niet duur zijn. Uitgezonderd risicogroepen.rich schreef:Ik denk dat de meesten er versteld van staan als ze weten hoe vaak wij voertuigen tegenkomen die niet verzekerd zijn en dit wel zouden moeten zijn.
-
Schaaltje 7 TS
- Infopolitie Gast
Reactie armbreuk
Ik zat dit onderdeel te lezen en het toeval wil dat ik zoiets vergelijkbaars in de praktijk ben tegen gekomen. Het volgende was het geval:
Een manspersoon miste van beide armen zijn handen.Geen aangepaste auto. Hierop werd een 130 opgemaakt. Echter manspersoon was van oordeel dat hij toch kon rijden en diende bezwaar in met zijn advocaat. Uispraak rechter/CBR;
Manspersoon mag toch rijden, omdat hij alles kon bedienen, schakelen, sturen, etc, etc. Dus het komt er in het kort op neer of men nog gewoon het voertuig op verantwoorde manier kan besturen.
Een manspersoon miste van beide armen zijn handen.Geen aangepaste auto. Hierop werd een 130 opgemaakt. Echter manspersoon was van oordeel dat hij toch kon rijden en diende bezwaar in met zijn advocaat. Uispraak rechter/CBR;
Manspersoon mag toch rijden, omdat hij alles kon bedienen, schakelen, sturen, etc, etc. Dus het komt er in het kort op neer of men nog gewoon het voertuig op verantwoorde manier kan besturen.
Volgens mij moet een deze beste man dan een aantekening hebben in zijn rijbewijs? En dan bedoel ik de man zonder handen.
Laatst gewijzigd door mashi op 12 jul 2005, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Schaaltje 7 TS
- Infopolitie Gast
Reactie armbreuk
Helaas, hoefde ook geen aantekening te hebben, helemaal niks, gewoon een normaal rijbewijs categorie B.
Leve de Nederlandse regelgeving!
Leve de Nederlandse regelgeving!