werktijden boek
Moderator: Moderatorteam
-
mark taxi TS
- Infopolitie Gast
werktijden boek
ik heb een vraagje, ik ben student en rij in het weekend taxi
en nu ben ik zo stom geweest om mijn werkboekje niet bij te werken.
ik had zondag voor het laatst gewerkt en toen ik de vrijdag daarop aan het werk ging ben ik vergeten om het bij te werken.
ik werd staande gehouden (gelaserd 2 uur s'nachts..) vanwege te hard rijden (ben echt geen "scheurende taxichaufeur")en toen mijn werktijdenboek gecontroleerd werd kwam dit aan het licht, er zijn kopie's van mijn boekje en mijn rittenstaat gemaakt en dit zou doorgegeven worden aan het RVI.
Nu heb ik eigenlijk 2 vragen, van een collega hoorde ik dat de politie dit helemaal niet mag doen, alleen de RVI klopt dit ? (het lijkt mij sterk)
en wat is de meest voorkomende sanctie voor dit "vergrijp"? de politie kon mij hier geen antwoord opgeven.
alvast bedankt.
en nu ben ik zo stom geweest om mijn werkboekje niet bij te werken.
ik had zondag voor het laatst gewerkt en toen ik de vrijdag daarop aan het werk ging ben ik vergeten om het bij te werken.
ik werd staande gehouden (gelaserd 2 uur s'nachts..) vanwege te hard rijden (ben echt geen "scheurende taxichaufeur")en toen mijn werktijdenboek gecontroleerd werd kwam dit aan het licht, er zijn kopie's van mijn boekje en mijn rittenstaat gemaakt en dit zou doorgegeven worden aan het RVI.
Nu heb ik eigenlijk 2 vragen, van een collega hoorde ik dat de politie dit helemaal niet mag doen, alleen de RVI klopt dit ? (het lijkt mij sterk)
en wat is de meest voorkomende sanctie voor dit "vergrijp"? de politie kon mij hier geen antwoord opgeven.
alvast bedankt.
Re: werktijden boek
De politie mag inderdaad alleen je werkurenboekje in zien, voor de rittenstaat hebben ze jou toestemming nodig. De RVI mag wel beide werkdocumenten controleren.mark taxi schreef:Nu heb ik eigenlijk 2 vragen, van een collega hoorde ik dat de politie dit helemaal niet mag doen, alleen de RVI klopt dit ? (het lijkt mij sterk)
Wat voor straf hier op staat kan ik je niet vertellen, maar de boete zal niet mals zijn..
Als vervoerder taxivervoer heeft verricht zonder er voor zorg te dragen dat een naar waarheid ingevulde rittenstaat terstond voor aanvang en na beeindiging van de rit wordt ingevuld.
850 euro
/edit
Over het werkboekje kan ik zo snel niets vinden.
Ik heb daar wel wat over gedocumenteerd, maar heb het zo niet bij de hand.
850 euro
/edit
Over het werkboekje kan ik zo snel niets vinden.
Ik heb daar wel wat over gedocumenteerd, maar heb het zo niet bij de hand.
Laatst gewijzigd door funkyduck op 04 jul 2005, 10:03, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
Is dat zo Castaway?
Ten eerste is de RVI controleur een BOA en de diender een AO. Dus voor alle regel- en wetgeving. Lijkt mij dat je dus ook de rittenstaat ter inzage mag vragen/vorderen.
Sterker nog, het is zelfs opgenomen in het feitenboekje. En daar zal niet iets instaan als je niet bevoegd bent.
Ten eerste is de RVI controleur een BOA en de diender een AO. Dus voor alle regel- en wetgeving. Lijkt mij dat je dus ook de rittenstaat ter inzage mag vragen/vorderen.
Sterker nog, het is zelfs opgenomen in het feitenboekje. En daar zal niet iets instaan als je niet bevoegd bent.
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: werktijden boek
Dacht het niet!Castaway schreef:De politie mag inderdaad alleen je werkurenboekje in zien, voor de rittenstaat hebben ze jou toestemming nodig. De RVI mag wel beide werkdocumenten controleren.mark taxi schreef:Nu heb ik eigenlijk 2 vragen, van een collega hoorde ik dat de politie dit helemaal niet mag doen, alleen de RVI klopt dit ? (het lijkt mij sterk)
Wat voor straf hier op staat kan ik je niet vertellen, maar de boete zal niet mals zijn..
Als OA vorder ik de overgifte van je rijbewijs, kentekenbewijs, chauffeurspas, keuringsrapport v/d taxameter, dagrittenstaat en werkmap. Dit zijn de standaardbescheiden waarmee ik een taxicontrole begin.
Vertel mij maar eens waar staat dat ik dit volgens jou niet zou mogen?
gr,
mashi.
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
@mashi....
wat jij zegt!
maar een verhaal komt natuurlijk niet zo maar ergens vandaan....alhoewel...
zal vanmiddag even navragen bij de IVW. heb toch vrije dienst. dan weten we het meteen zeker.
maar idd als AO lijkt het mij een normale bevoegdheid. als je de folders van de IVW doorleest zie je met name genoemd:
naleving van de taxiwet wordt gecontoleerd door de IVW, en andere (bijzondere) opsporingsdiensten als politie, koninklijke marechaussee etc etc
wat jij zegt!
maar een verhaal komt natuurlijk niet zo maar ergens vandaan....alhoewel...
zal vanmiddag even navragen bij de IVW. heb toch vrije dienst. dan weten we het meteen zeker.
maar idd als AO lijkt het mij een normale bevoegdheid. als je de folders van de IVW doorleest zie je met name genoemd:
naleving van de taxiwet wordt gecontoleerd door de IVW, en andere (bijzondere) opsporingsdiensten als politie, koninklijke marechaussee etc etc
-
theo TS
- Infopolitie Gast
Walter en Mashi hebben gelijk.
Iedere agent mag een taxichauffeur naar zijn ritten/dagstaat ,werkboekje chauffeurspas keuringsbewijs van de taximeter CCCV-T diploma rijbewijs autopapieren vragen ter controle.
En niet alleen de chauffeur krijgt de bekeuring ook de werkgever krijgt de zelfde bekeuring.
Iedere agent mag een taxichauffeur naar zijn ritten/dagstaat ,werkboekje chauffeurspas keuringsbewijs van de taximeter CCCV-T diploma rijbewijs autopapieren vragen ter controle.
En niet alleen de chauffeur krijgt de bekeuring ook de werkgever krijgt de zelfde bekeuring.
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Klopt.
Wij mogen alle documenten ter inzage vorderen die wij maar nodig achten...
Overigens wordt de boete van €850,- uit het feitenboekje niet in behandeling genomen. IVW (de leidende organisatie in deze) vindt dit wel een extreem hoge boete voor een redelijk simpele overtreding. Zij geven de voorkeur aan de melding waarop zij dan verder werken (zoals de topicstarter ook al aangeeft).
Wij mogen alle documenten ter inzage vorderen die wij maar nodig achten...
En dit allemaal mede op grond van de Algemene Wet bestuursrecht (met voor ons de uitzondering van art 5.18 (monsterneming) van deze wet (zie art 90 van de Wet Personenvervoer). De overige bevoegdheden uit de AWB (inlichtingen vorderen, inzage bescheiden) hebben we wel.Wet Personenvervoer 2000
HOOFDSTUK VII. HANDHAVING
§ 1. Toezicht en opsporing
Artikel 87
1. Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens
deze wet zijn belast de bij besluit van Onze Minister aangewezen
personen.
2. Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens
deze wet zijn voorts belast de in artikel 141 van het Wetboek van
Strafvordering bedoelde ambtenaren en de met betrekking tot deze wet
krachtens artikel 17, eerste lid, onder 2°, van de Wet op de economische
delicten aangewezen ambtenaren.
Overigens wordt de boete van €850,- uit het feitenboekje niet in behandeling genomen. IVW (de leidende organisatie in deze) vindt dit wel een extreem hoge boete voor een redelijk simpele overtreding. Zij geven de voorkeur aan de melding waarop zij dan verder werken (zoals de topicstarter ook al aangeeft).
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
-
mark taxi TS
- Infopolitie Gast
Hoeft de student weer niet op te zoeken waar e.e.a geregeld iszijlvaart67 schreef:Klopt.
Wij mogen alle documenten ter inzage vorderen die wij maar nodig achten...En dit allemaal mede op grond van de Algemene Wet bestuursrecht (met voor ons de uitzondering van art 5.18 (monsterneming) van deze wet (zie art 90 van de Wet Personenvervoer). De overige bevoegdheden uit de AWB (inlichtingen vorderen, inzage bescheiden) hebben we wel.Wet Personenvervoer 2000
HOOFDSTUK VII. HANDHAVING
§ 1. Toezicht en opsporing
Artikel 87
1. Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens
deze wet zijn belast de bij besluit van Onze Minister aangewezen
personen.
2. Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens
deze wet zijn voorts belast de in artikel 141 van het Wetboek van
Strafvordering bedoelde ambtenaren en de met betrekking tot deze wet
krachtens artikel 17, eerste lid, onder 2°, van de Wet op de economische
delicten aangewezen ambtenaren.![]()
mashi
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
@mashi
ha ha, inderdaad... Niet elke student is per definitie een PO2002 student
Overigens, dat zelf opzoeken is inmiddels ook op zijn retour. Dit kost gewoon veel te veel tijd. Het is veel eenvoudiger om het frontaat uitgelegd te krijgen om het vervolgens goed te leren of er een presentatie van te maken.
Nu vraag ik me af waarom die foutieve invulling van de rittenstaat niet in behandeling genomen zou worden. Moet ik dan denken aan het opurtiniteitsbeginsel? :S Waarom staat het dan in het feitenboekje?
Hoe zit het nu dan met het werkboekje? Ik ga mijn eigen documentatie er nog bij zoeken, maar misschien weet iemand het al?
ha ha, inderdaad... Niet elke student is per definitie een PO2002 student
Overigens, dat zelf opzoeken is inmiddels ook op zijn retour. Dit kost gewoon veel te veel tijd. Het is veel eenvoudiger om het frontaat uitgelegd te krijgen om het vervolgens goed te leren of er een presentatie van te maken.
Nu vraag ik me af waarom die foutieve invulling van de rittenstaat niet in behandeling genomen zou worden. Moet ik dan denken aan het opurtiniteitsbeginsel? :S Waarom staat het dan in het feitenboekje?
Hoe zit het nu dan met het werkboekje? Ik ga mijn eigen documentatie er nog bij zoeken, maar misschien weet iemand het al?
Hmm.. vreemd. Ik ben laatst staande gehouden met een taxi. De agent vroeg mij om mijn werkurenboekje, rijbewijs en de chauffeurspas. Hij wou ook graag mijn rittenstaat zien, maar daar had hij naar eigen zeggen mijn toestemming voor nodig. Misschien was hij niet helemaal op de hoogte van deze regels, ik ben er maar van uit gegaan dat dit klopt en heb hem mijn papieren gegeven.
-
mark taxi TS
- Infopolitie Gast