Vraag over de wet particuliere beveiligingsorganisaties
Moderator: Moderatorteam
-
DH TS
- Infopolitie Gast
Vraag over de wet particuliere beveiligingsorganisaties
Hallo,
Een vraag over de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus (WPBR).
Vallen beveiligers in loondienst bij de overheid (ik bedoel dus met nadruk niet gedetacheerd particulier beveiligingspersoneel van Falck e.a.) nu wel of niet onder deze wet?
Bij voorbaat dank!
DH
Een vraag over de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus (WPBR).
Vallen beveiligers in loondienst bij de overheid (ik bedoel dus met nadruk niet gedetacheerd particulier beveiligingspersoneel van Falck e.a.) nu wel of niet onder deze wet?
Bij voorbaat dank!
DH
-
peter TS
- Infopolitie Gast
Ik denk het niet. Ik ben zelf beveiliger in dienst van een groot concern en heb een cao volgens dat bedrijf. De KL kent ook eigen beveiligers die werken voor defensie en hebben ook geen raakvlakken met part. bev. organisaties. Je kunt de particuliere beveiligingsorganisatie eigenlijk zien als een uitzendbureau (dit is zeker niet denegrerend bedoeld).
Groet,
Peter
Groet,
Peter
-
peter TS
- Infopolitie Gast
-
DH TS
- Infopolitie Gast
Of je nou in dienst bent van een particuliere beveiligingsorganisatie als Falck of je werkt voor een afdeling bedrijfsbeveiliging van een groot bedrijf als Shell, maakt voor de WPBR niet uit. Het blijft immers particuliere beveiliging. Ik heb in de zorgsector gewerkt als beveiliger en viel onder de zorg CAO, maar viel wettelijk gewoon onder de WPBR.
Wie ik bedoel zijn de dames en heren die portiersdiensten en receptiewerk doen, brand- en sluitronden lopen, sleuteluitgifte verzorgen in gemeente-, provinciale- en rijksoverheidsobjecten. Geen gedetacheerde particuliere beveiligers , maar ambtenaren dus.
Wie ik bedoel zijn de dames en heren die portiersdiensten en receptiewerk doen, brand- en sluitronden lopen, sleuteluitgifte verzorgen in gemeente-, provinciale- en rijksoverheidsobjecten. Geen gedetacheerde particuliere beveiligers , maar ambtenaren dus.
-
seniorbewa TS
- Infopolitie Gast
-
Martijn TS
- Infopolitie Gast
-
DH TS
- Infopolitie Gast
Ik ben er achter hoe het zit
Onderstaande tekst is afkomstig van de website Justitie.nl:
Het in de wet opgenomen vergunningenstelsel geldt voor particuliere organisaties en in beginsel niet voor de overheid. Bestuursorganen mogen dus zonder vergunning hun eigen organisatie beveiligen, mits de beveiligers in het bezit zijn van het diploma Beveiliger (artikel 6 van de Regeling particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus). Het is bestuursoranen overigens niet toegestaan beveiligingswerkzaamheden te verrichten voor derden (artikel 5, eerste lid van de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus). Dit is slechts anders indien daarbij in hoofdzaak gebruik wordt gemaakt van de personen die de (beveiligings)werkzaamheden verrichten op basis van de Wet sociale werkvoorziening. In dat geval wordt de organisatie aangemerkt als een reguliere beveiligingsorganisatie en moet bij het verrichten van de werkzaamheden aan alle wettelijk (vergunnings)eisen worden voldaan (atikel 1, vijfde lid van de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus).
Onderstaande tekst is afkomstig van de website Justitie.nl:
Het in de wet opgenomen vergunningenstelsel geldt voor particuliere organisaties en in beginsel niet voor de overheid. Bestuursorganen mogen dus zonder vergunning hun eigen organisatie beveiligen, mits de beveiligers in het bezit zijn van het diploma Beveiliger (artikel 6 van de Regeling particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus). Het is bestuursoranen overigens niet toegestaan beveiligingswerkzaamheden te verrichten voor derden (artikel 5, eerste lid van de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus). Dit is slechts anders indien daarbij in hoofdzaak gebruik wordt gemaakt van de personen die de (beveiligings)werkzaamheden verrichten op basis van de Wet sociale werkvoorziening. In dat geval wordt de organisatie aangemerkt als een reguliere beveiligingsorganisatie en moet bij het verrichten van de werkzaamheden aan alle wettelijk (vergunnings)eisen worden voldaan (atikel 1, vijfde lid van de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus).
-
DH TS
- Infopolitie Gast
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Sterker nog....een beveiliger in dienst van de belastingdienst is een ambtenaar. Doorgaans zijn dit soort beveiligers die, zoals Seniorbewa omschreef, onder de facilitaire dienst vallen, geen BOA omdat voor hun werkzaamheden geen opsporingsbevoegdheid noodzakelijk is. Het is overigens lang niet altijd zo dat BOA's bewapend zijn of bewapend kunnen worden, denk maar aan treinconducteurs bij de NS.Martijn schreef:Meen je dat?, Dus als ik het goed begrijp kan een beveiliger bij de belastingdienst ambtenaar worden genoemd. Dan moeten zij als zij BOA zijn in principie bewapend kunnen worden, mits het natuurlijk op de akte staat, of zie ik het nou verkeerd.
-
seniorbewa TS
- Infopolitie Gast