Rotonde

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Rian TS
Infopolitie Gast

Rotonde

Ongelezen bericht door Rian »

Wanneer je op een rotonde rijdt, moet je dan zolang je er niet vanaf gaat links richting aan blijven geven en als je eraf moet rechts richting aangeven. Of hoef je alleen maar rechts richting aan te geven als je de rotonde gaat verlaten?
wout TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door wout »

Links aangeven op een rotonde hoeft niet.
Wanneer je 3/4e rond gaat is het wel duidelijker, maar niet verplicht.

Rechts aangeven wanneer je de rotonde verlaat is wel verplicht.
®win
Lid
Geslacht:

Ongelezen bericht door ®win »

wout schreef:Links aangeven op een rotonde hoeft niet.
Wanneer je 3/4e rond gaat is het wel duidelijker, maar niet verplicht.

Rechts aangeven wanneer je de rotonde verlaat is wel verplicht.
Deze mening deel ik niet. Vaak wordt de knipper te laat van links naar rechts gezet en is daarmee extra verwarrend. Het kan dus onnodig oponthoud opleveren voor de anderen. Voor de bestuurder achter je is het niet echt relevant of je ¼, ½ of ¾ rond gaat. Voor de bestuurders die verderop de rotonde op willen rijden des te meer. Tijdig rechts aangeven is dan ook belangrijker.

Je komt zelfs jojo's tegen die denken dat je rechts moet aangeven zodra je de rotonde oprijdt.
olle-griese
Superlid
Roepnaam: Peter
Facebook: https://www.facebook.com/olle.griese
Geslacht:
Leeftijd: 68

Ongelezen bericht door olle-griese »

wout heeft gelijk,
echter vroeger werd ons geleerd wanneer je een rotonde ¾ nam om je richting naar links uit te doen,
halverwege je richting uit ,
en voordat je afslaat je richting naar rechts.
Tegenwoordig is dus alleen het laatste verplicht.
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

In dit geval deel ik de mening van @win. Naar links richting aangeven (op een minirotonde) heeft geen enkele verkeersfunctie, het schept alleen maar verwarring. Trouwens wat is links? is dat de tweede, derde, vierde, vijfde of zesde afrit van een rotonde.

In België is het naar links richting aangeven voor een rotonde een strafbaar feit.
®win
Lid
Geslacht:

Ongelezen bericht door ®win »

Mofkap schreef:In dit geval deel ik de mening van @win.
<alt-gr><r> = ® :wink:
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Wat heeft het voot nut om naar links richting aan te geven op een rotonde? De bestuurder op een 1/2 of 3/4 ziet niet wat je doet dus daarvoor heeft het geen nut. De enige die wil weten wat je doet is de bestuurder op een 1/4. Het is dan ook voor een ieder duidelijk: geen richting aangeven, vervolg weg op rotonde. Richtingaanwijzer naar rechts, je gaat van de rotonde af!.
Rotonde is tenslotte niets anders dan een rechte weg.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Wat moet en niet moet, zijn we het wel over eens, maar ik ga wel met Wout mee.

Richting aangeven is niets anders dan communiceren met je medeweggebruikers. En er zijn heel veel rotonde's waar de ene tak veel meer gebruikt wordt dan de andere. Mensen trekken dan snel de conclusie dat je 'toch wel afslaat', want 'iedereen gaat immers die kant op'.... Alleen ik net ff niet en dan is het boem...

Als ik mn richtingaanwijzer naar links aan heb staan, geef ik in ieder geval duidelijk aan dat ik voorlopig nog niet van plan ben om de rotonde te verlaten en als je die kennis met anderen deelt, zie ik daar alleen maar voordelen in...

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

zijlvaart67 schreef:Wat moet en niet moet, zijn we het wel over eens, maar ik ga wel met Wout mee.

Richting aangeven is niets anders dan communiceren met je medeweggebruikers. En er zijn heel veel rotonde's waar de ene tak veel meer gebruikt wordt dan de andere. Mensen trekken dan snel de conclusie dat je 'toch wel afslaat', want 'iedereen gaat immers die kant op'.... Alleen ik net even niet en dan is het boem...

Als ik mn richtingaanwijzer naar links aan heb staan, geef ik in ieder geval duidelijk aan dat ik voorlopig nog niet van plan ben om de rotonde te verlaten en als je die kennis met anderen deelt, zie ik daar alleen maar voordelen in...
Daar sluit ThunderStreak zich bij aan met het volgende plaatje:

Afbeelding
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Het is frapant dat alle plaatjes met rotondes vier afritten hebben die ook nog eens in elkaars verlengde liggen.

In de praktijk is dat vaak echt niet zo. Er zijn er met drie, vijf, zes, zeven, zelfs acht afritten. Dan heeft zo'n plaatje weinig nut.

Bovendien is een richtingaanwijzer geen toverstaf. Regelmatig laten bestuurders hun richtingaanwijzer naar links uitstaan en verlaten dan toch rechts de rotonde zonder richting aan te geven. Dus geen richting aangeven, behalve naar rechts voor het verlaten van de rotonde bij de eerstvolgende afrit.
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Mofkap schreef:Het is frapant dat alle plaatjes met rotondes vier afritten hebben die ook nog eens in elkaars verlengde liggen.

In de praktijk is dat vaak echt niet zo. Er zijn er met drie, vijf, zes, zeven, zelfs acht afritten. Dan heeft zo'n plaatje weinig nut.

Bovendien is een richtingaanwijzer geen toverstaf. Regelmatig laten bestuurders hun richtingaanwijzer naar links uitstaan en verlaten dan toch rechts de rotonde zonder richting aan te geven. Dus geen richting aangeven, behalve naar rechts voor het verlaten van de rotonde bij de eerstvolgende afrit.
Weet ik ook wel! Zucht moet ik nu weer gaan zoeken in mijn oude doos met rotondes?

Gevonden:

Afbeelding

The Magic Roundabout in Swindon.

Hier gebruik ik maar al te graag mijn richtingaanwijzer om te laten zien waar ik mee bezig ben, of wat ik van plan ben! :wink:
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
cusoon TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door cusoon »

het is misschien geen wet maar je kan er op zakken als je het niet doet tijdens je examen 1/4 bij naderen richting aan naar rechts en aan laten tot de rotonde verlaten is. 1/2 geen richting aan bij naderen na 1e afslag richting aan naar rechts totdat de rotonde verlaten is. 3/4 richting aan naar links bij naderen op de rotonde aan laten tot de 2e afslag dan richting aan naar rechts totdat de rotonde verlaten is en dat geldt ook bij de 4e de 5e de 6e enz. hoeveel afslagen de rotonde ook heeft.
BRON: rijprocedure a,b,c,d en e
Castaway
Gewaardeerd lid
Geslacht:

Ongelezen bericht door Castaway »

Ik heb een jaar geleden mijn motorrijbewijs gehaald, en daar is mij geleerd dat wanneer je een rotonde 2/4 of 3/4 neemt je de knipper naar links uit moet doen en op de rotonde ter hoogte van de laatst voorgaande afslag naar rechts moet knipperen. Bij het nemen van een 1/4 rotonde moet je bij het naderen van de rotonde de knipper uitdoen naar rechts.
Zo heb ik het 7 jaar geleden bij het B-rijbewijs niet geleerd. Daar moest ik op rotondes alleen met rechts knipperen.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Deze discussie is al vaker gevoerd, zelfs met bovenstaande plaatjes erbij.

Tijd voor een slotje dus.

Slotopmerking: Het is verplicht bij het verlaten van de rotonde richting aan te geven.

En verder; zoveel mensen zoveel wensen.

einde discussie dus.
Gesloten