Hallo!
Ik heb aangifte gedaan nadat ik bedreigd was en mijn auto vernield was.
Ik heb bijna 3 uur op 't politie bureau gezeten om mijn verklaring af te leggen.
Ze wouden de dader meteen oppakken maar konden hem niet vinden.
Maar nu vraag ik mij dus af wat er nu verder gaat gebeuren??
Wat word er met mijn aangifte gedaan, wat doen ze met de dader?
Wie weet hier meer vanaf?
aangifte
Moderator: Moderatorteam
-
Thijs TS
- Infopolitie Gast
Als de dader aangehouden wordt zal deze gehoord worden en, als er genoeg bewijs is, wordt hij of zij door de officier van justitie vervolgd. Dus: De politie probeert er een sluitend verhaal van te maken en de officier van justitie bepaalt of er daadwerkelijik tot vervolging over gegaan wordt. Daarna mag de rechter beslissen en een vonnis uitspreken.
Succes,
Thijs
Succes,
Thijs
-
Mohaa TS
- Infopolitie Gast
Dat is niet helemaal waar.
het gaat als volgt jij heb nu aangifte gedaan van een strafbaarfeit.
Deze aangifte gaat naar een soort screening bureau hier kijken zij of er genoeg in de aangifte staat om een ionderzoek te kunnen beginnen.
(denk aan een naam of sign. van een dader of meerder getuige etc.)
na het verhoren van de (evetuele) getuigen word de dader of aangehuoden (licht aan de zwaarte van het misdrijf) of ontboden. (Ontboden is een uitnodiging met een dringende nadruk om op het bureau te komen)
Van dit alles word een dossier gemaakt. Dit dossier wordt naar justitie gestuurd. Hier kijkt men of het mogelijk is om de dader/verdachte te vervolgen of dat zij hem gewoon een boete opleggen.
Bij het niet betalen van deze boete komt de persoon pas voor de rechter.
de stap van boete en dan pas naar de rechter kan worden overgeslagen maar ook dit ligt weer aan het zwaarte van het misdrijf.
het gaat als volgt jij heb nu aangifte gedaan van een strafbaarfeit.
Deze aangifte gaat naar een soort screening bureau hier kijken zij of er genoeg in de aangifte staat om een ionderzoek te kunnen beginnen.
(denk aan een naam of sign. van een dader of meerder getuige etc.)
na het verhoren van de (evetuele) getuigen word de dader of aangehuoden (licht aan de zwaarte van het misdrijf) of ontboden. (Ontboden is een uitnodiging met een dringende nadruk om op het bureau te komen)
Van dit alles word een dossier gemaakt. Dit dossier wordt naar justitie gestuurd. Hier kijkt men of het mogelijk is om de dader/verdachte te vervolgen of dat zij hem gewoon een boete opleggen.
Bij het niet betalen van deze boete komt de persoon pas voor de rechter.
de stap van boete en dan pas naar de rechter kan worden overgeslagen maar ook dit ligt weer aan het zwaarte van het misdrijf.
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
Al met al zit er tussen het antwoord van Thijs en Mohaa niet zoveel verschil en is het antwoord van Thijs ook best duidelijk.
Thijs bespreek 1 optie en Mohaa geeft er een andere optie bij.
Bij veel regio's kan je, nadat je de verdachte hebt gehoord, direct bij een politie parket secretaris terecht.
In regio Haaglanden is het zo dat je de stukken direct kunt faxen naar hem en dan heb je binnen een paar minuten een antwoord op de vraag wat er nou precies met de verdachte moet gebeuren.
De opties die er dan meestal zijn:
- Sepot (kan voorkomen als niet bewezen kan worden dat de verdachte het feit gepleegd heeft)
- Dagvaarding: de verdachte moet voor de rechter verschijnen
- Transactie: De parket secretaris biedt een transactie (boete) aan en als deze niet betaald wordt dan moet de verdachte alsnog voor de rechter verschijnen.
Mi zijn beide antwoorden juist.
Thijs bespreek 1 optie en Mohaa geeft er een andere optie bij.
Bij veel regio's kan je, nadat je de verdachte hebt gehoord, direct bij een politie parket secretaris terecht.
In regio Haaglanden is het zo dat je de stukken direct kunt faxen naar hem en dan heb je binnen een paar minuten een antwoord op de vraag wat er nou precies met de verdachte moet gebeuren.
De opties die er dan meestal zijn:
- Sepot (kan voorkomen als niet bewezen kan worden dat de verdachte het feit gepleegd heeft)
- Dagvaarding: de verdachte moet voor de rechter verschijnen
- Transactie: De parket secretaris biedt een transactie (boete) aan en als deze niet betaald wordt dan moet de verdachte alsnog voor de rechter verschijnen.
Mi zijn beide antwoorden juist.
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
-
just a girl TS
- Infopolitie Gast
aangifte
Bedankt voor jullie reacties!
Het wordt dus gewoon afwachten.
De jongen waar het hier om gaat is al wel een beetje bekend bij de politie, omdat er al vaker problemen zijn geweest en ongeveer een half jaar geleden is er ook al eens een aanklacht tegen hem ingediend.
Ik denk dat ze nu alles bij elkaar gaan voegen en dan kijken wat ze er mee doen. Misschien krijgt ie een geld boete ofzo.
Het gaat mij er vooral om dat die jongen inziet dat hij fout zit en dat hij hulp krijgt voor z'n problemen. Maar dat zal ie zelf moeten doen.
In ieder geval bedankt...
Het wordt dus gewoon afwachten.
De jongen waar het hier om gaat is al wel een beetje bekend bij de politie, omdat er al vaker problemen zijn geweest en ongeveer een half jaar geleden is er ook al eens een aanklacht tegen hem ingediend.
Ik denk dat ze nu alles bij elkaar gaan voegen en dan kijken wat ze er mee doen. Misschien krijgt ie een geld boete ofzo.
Het gaat mij er vooral om dat die jongen inziet dat hij fout zit en dat hij hulp krijgt voor z'n problemen. Maar dat zal ie zelf moeten doen.
In ieder geval bedankt...