strafuitsluitingsgronden en ijzerdraadarrest!!!
Moderator: Moderatorteam
-
jens TS
- Infopolitie Gast
strafuitsluitingsgronden en ijzerdraadarrest!!!
Heb twee vragen:
Welke strafuitsluitingsgronden kent het Nederlandse strafrecht ??
En ik had nog een vraag? Ik had een stuk gelezen in een tijdschrift over het ijzerdraad arrest!
Ik zal graag een goede uitwerking willen van het IJzerdraad-arrest en, wat de essentie van deze uitspraak destijds geweest is?
Alvast bedankt
En ik had nog een vraag? Ik had een stuk gelezen in een tijdschrift over het ijzerdraad arrest!
Ik zal graag een goede uitwerking willen van het IJzerdraad-arrest en, wat de essentie van deze uitspraak destijds geweest is?
Alvast bedankt
-
PJ TS
- Infopolitie Gast
Re: strafuitsluitingsgronden en ijzerdraadarrest!!!
Gezien de vragen die je stelt lijkt het wel een opdracht voor schooljens schreef:Heb twee vragen:
Alvast bedankt
En wij zijn er niet om huiswerk te maken
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Dat brengt ons bij het IJzerdraadarrest en de IJzerdraadcriteria. Het betrof een eenmanszaak waarin vele personen werkzaam waren. Valk na de oorlog moest vanwege de schaarste op vele terreinen aangegeven onder meer bij export van ijzerdraad aangegeven worden wat het land van oorsprong was. Die formulieren zullen door een van de werknemers feitelijk zijn ingevuld. Maar wie kon dat nu worden aangerekend. De eigenaar of een chefinkoper, de boekhoudchef of de boekhouder zelf?
Om de feitelijke invuller te vervolgen heeft niet zoveel zin want daarmee verandert nog niet het beleid in de onderneming. De eigenaar van de eenmanszaak kan dat wel, maar die had het formulier niet zelf ingevuld en was derhalve geen materiële of fysieke dader.
De Hoge Raad formuleerde twee cumulatieve functionele daderschapcriteria voor de functionele dader:
1. vermocht hij over de handelingen te beschikken (m.a.w. was hij daar baas over):
het beschikkingscriterium;
2. en werden deze aanvaard of plachten deze te worden aanvaard (m.a.w wist hij dat deze handelingen gebeurd waren of wist hij in het algemeen dat het zo gebeurde):
het aanvaardingscriterium
Om de feitelijke invuller te vervolgen heeft niet zoveel zin want daarmee verandert nog niet het beleid in de onderneming. De eigenaar van de eenmanszaak kan dat wel, maar die had het formulier niet zelf ingevuld en was derhalve geen materiële of fysieke dader.
De Hoge Raad formuleerde twee cumulatieve functionele daderschapcriteria voor de functionele dader:
1. vermocht hij over de handelingen te beschikken (m.a.w. was hij daar baas over):
het beschikkingscriterium;
2. en werden deze aanvaard of plachten deze te worden aanvaard (m.a.w wist hij dat deze handelingen gebeurd waren of wist hij in het algemeen dat het zo gebeurde):
het aanvaardingscriterium
Stay safe out there.
-
Beamer TS
- Infopolitie Gast
Er is nog een tweede, maar die is zeer zeldzaam en komt voort uit het Veearts-arrest: het ontbreken van de materiële wederrechtelijkheid --> het doel van de geschonden wetsbepaling is door de overtreding niet geschonden of beter gediend door het overtreden van de bepaling dan bij naleving het geval was geweest.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Ja, maar die staat gewoon omschreven in de wet.MarcH schreef:Er is nog een tweede, maar die is zeer zeldzaam en komt voort uit het Veearts-arrest: het ontbreken van de materiële wederrechtelijkheid --> het doel van de geschonden wetsbepaling is door de overtreding niet geschonden of beter gediend door het overtreden van de bepaling dan bij naleving het geval was geweest.
-
Moniek TS
- Infopolitie Gast
-
Beamer TS
- Infopolitie Gast