Mistachterlicht caravan en aanhangwagen verplicht??????

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Autoservice HTB TS
Infopolitie Gast

Mistachterlicht caravan en aanhangwagen verplicht??????

Ongelezen bericht door Autoservice HTB »

Met ingang van 1 Januari 2006, zijn de volgende regels van toepassingen op uw caravan en aanhangwagen:

Caravans en aanhangwagens, geregistreerd (dus met kenteken) voor 1 januarie 1998, zijn NIET verplicht een mistachterlicht te voeren.

Caravans en aanhangwagens, geregistreerd na 1 januarie 1998, zijn WEL verpicht een mistachterlamp te voeren.

De NIET geregistreerde caravans en aanhangers, beschouwt men als na 1998 geregistreerd (dus zonder kenteken) en zijn dus verplicht om een mistachterlicht te voeren.

Voor meer informatie betreffende, caravans en aanhangwagens, kunt u contact opnemen met:

Autoservice ...
Opm. thijeleo
Webadres verwijderd, dit forum doet niet aan reclame.
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

In de schatkist van dit forum staat al:
Vraag:
Aanhangwagens en caravans dienen vanaf 1 jan. uitgerust te zijn met een mistlicht. Geldt dit voor alle aanhangwagens?

Antwoord:
De zware aanhangwagens (zwaarder dan 750 kg) moeten al per 31-12-1997 voorzien zijn van een mistachterlicht.

Met ingang van 1 januari 2005 moeten alle aanhangwagens, dus ook de caravans, die lichter zijn dan 750 kg voorzien zijn van mistachterlicht.

Omdat het een gebruikerseis is, geldt deze regel dus ook voor alle bestaande aanhangwagens, dus ook voor een lichte aanhangwagen van 15 jaar oud.
Volgens mij staat hier dus hetzelfde als wat u schrijft. Alleen haalt u er de datum van 01-01-2006 bij, die datum is niet juist. Deze moet immers 01-01-2005 zijn. De verplichting bestaat vanaf die datum, de controle op de naleving daarvan volgt op een later tijdstip. (genoemd wordt 01-09-2005)
Autoservice HTb TS
Infopolitie Gast

Mistachterlicht caravan en aanhangwagens

Ongelezen bericht door Autoservice HTb »

Voor meer informatie zie: APK keuringseisen 5.12.51 en oordeel zelf.
Autoservice HTB TS
Infopolitie Gast

Mistachterlicht caravan en aanhangwagen

Ongelezen bericht door Autoservice HTB »

Wij zullen zien wie hier gelijk in heeft.

U of wij.

Als wij gelijk hebben hoop ik dat er van jullie kant ook een"Jullie hebben toch nog gelijk" krijgen. :D

Groeten,
Margreth
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Ik zal de laatste zijn, die blijft volharden, maar ik heb dus niet de beschikking over de APK keuringseisen 5.12.51.

Wat ik wel heb is het Voertuigreglement met daarin de wettelijke verplichting, zoals beschreven in artikel 5.12.51 en 5.13.51:
Artikel 5.12.51
"Grote"" aanhangwagens moeten zijn voorzien van:
g) één of twee mistlichten aan de achterzijde van het voertuig indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen;
en
Artikel 5.13.51
"Kleine" aanhangwagens moeten zijn voorzien van:
g) met ingang van 1 januari 2005, één of twee mistlichten aan de achterzijde van het voertuig;
Dat men de APK-keuring daarop heeft uitgesteld tot 01-01-2006 doet niets af aan de wettelijke verplichting. Het betekent gewoon, dat de aanhangwagen op grond van het missen van een mistachterlicht voor 01-01-2006 niet afgekeurd mag worden.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Re: Mistachterlicht caravan en aanhangwagen

Ongelezen bericht door Frans »

Autoservice HTB schreef:Wij zullen zien wie hier gelijk in heeft.

U of wij.

Als wij gelijk hebben hoop ik dat er van jullie kant ook een"Jullie hebben toch nog gelijk" krijgen. :D

Groeten,
Margreth
Nou margreth, wij zijn de laatsten om iemand geen gelijk te geven als ze dat hebben. Maar van een autoservice bedrijf had ik wel wat meer verwacht.

Immers, je hebt het over APK-eisen en daar hebben wij niets mee te maken. Wij hebben te maken met wetgeving.

Voorbeeld:
Bij de APK moet de uitlaat gasdicht zijn (voorbeeldje, ik ben geen keurmeester!!!) maar 10 meter buiten het keuringsstation schrijf ik hem gewoon op omdat ie teveel herrie maakt........

Bij een APK-keuring wordt gekeken naar de technische eisen van een voertuig. Zit er een lamp op, dan moet ie werken.....wij kijken naar dezelfde lamp...maar behalve dat ie moet werken kijken we ook nog eens of ie wel of niet verplicht is....

En dat, mijn beste Margreth, is bij alle keurmeesters die IK ken toch wel bekend hoor....

;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Beetje 'goedkope' manier van reclame maken... Niet helemaal ethisch, als je de doelstelling van een forum in acht neemt... :?

En dan ook nog verkeerde info verstrekken.... :shock:

Gelukkig heeft de forumbeheerder de naam van het bedrijf snel weggehaald, want dit is duidelijk geen reclame...

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

gelderblom
Stamgast
Brigadier
Roepnaam: Jan
Geslacht:
Leeftijd: 71

Ongelezen bericht door gelderblom »

Aanhangwagens met een TMM boven de 750 kg en onder de 3500 kg zijn helemaal niet APK-plichtig.

Ik ken wel wetgeving waarin staat dat een voertuig verplicht moet zijn voorzien van een mistachterlicht.
Ik ken geen wetgeving waarin staat voorgeschreven dat je ooit een mistachterlicht MOET voeren.

Niet geregistreerde aanhangwagens zijn eenvoudigweg niet geregistreerd. Ik weet niet waarom die moeten worden beschouwd te zijn geregistreed na 1-1-1998. Volgens mij een eigen interpretatie.

Ik kan niks met dit soort verhalen. Gelukkig zitten op dit form mensen die meer verstand van dit soort zaken hebben.
Gesloten