Privacy wetgeving
Moderator: Moderatorteam
-
K9 TS
- Infopolitie Gast
Privacy wetgeving
Beste Forummers,
Ik ben niet heel goed inhoudelijk op de hoogte van de Privacy-wetgeving, vandaar mijn vraag.
Ik zit sinds kort in het bestuur van een vereniging, een aantal voormalig bestuursleden zijn door oneenigheid uit het bestuur gestapt. Hieronder was ook de voormalig penningmeester/ledenadministratie. De taken van laatstgenoemde heb ik op mij genomen (tot de ledenvergadering ad interim). Alle stukken zijn aan mij overgedragen zoook de ledenlijst, dit heeft medio april plaatsgevonden.
Nu heeft de voormalig penningmeester/ledenadministratie blijkbaar een bestand van de ledenlijst voor eigen gebruik achter gehouden en heeft alle leden die een e-mail adres geregistreerd hebben een mail gezonden waarin hij onwaarheden verkondigd.
Concreet is mijn vraag of deze persoon de wet heeft overtreden met deze actie??
K9
Ik ben niet heel goed inhoudelijk op de hoogte van de Privacy-wetgeving, vandaar mijn vraag.
Ik zit sinds kort in het bestuur van een vereniging, een aantal voormalig bestuursleden zijn door oneenigheid uit het bestuur gestapt. Hieronder was ook de voormalig penningmeester/ledenadministratie. De taken van laatstgenoemde heb ik op mij genomen (tot de ledenvergadering ad interim). Alle stukken zijn aan mij overgedragen zoook de ledenlijst, dit heeft medio april plaatsgevonden.
Nu heeft de voormalig penningmeester/ledenadministratie blijkbaar een bestand van de ledenlijst voor eigen gebruik achter gehouden en heeft alle leden die een e-mail adres geregistreerd hebben een mail gezonden waarin hij onwaarheden verkondigd.
Concreet is mijn vraag of deze persoon de wet heeft overtreden met deze actie??
K9
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
een kopie van een ledenbestand is zo gemaakt. wat verduister je dan?Jan Oostrom schreef:Luid en duidelijk JA!
Het moment dat men geen bestuursfuntie meer uitoefent is men verplicht om alle aan de vereniging toebehorende bescheiden over te dragen aan het nieuwe bestuur. Bij nalaten van het hiervoor geschrevene kan het nieuwe bestuur (overwegen) aangifte van verduistering te doen.
Of het allemaal de rompslomp waard is kan ik niet beoordelen maar hij/zij heeft niet meer het recht het adressenbestand te gebruiken.
gr,
Jan
-
K9 TS
- Infopolitie Gast
Verduistering, onrechtmatig verkregen lijkt me meer van toepassing. Ik heb namelijk ook het bestand ontvangen.
Als er inderdaad wetsartikelen zijn die van toepassing zijn op het onrechtmatig verkrijgen en/of het over treden van de privacywetgeving (of andere wetgeving) zou ik die graag hebben.
Laster is altijd moeilijk aan te tonen lijkt mij. Echter iets over de rug en ten koste van de leden te doen waar je eerst voor in het bestuur zat is wel zeer kwalijk natuurlijk.
Beniewd naar jullie verdere reacties,
K9
Als er inderdaad wetsartikelen zijn die van toepassing zijn op het onrechtmatig verkrijgen en/of het over treden van de privacywetgeving (of andere wetgeving) zou ik die graag hebben.
Laster is altijd moeilijk aan te tonen lijkt mij. Echter iets over de rug en ten koste van de leden te doen waar je eerst voor in het bestuur zat is wel zeer kwalijk natuurlijk.
Beniewd naar jullie verdere reacties,
K9
-
K9 TS
- Infopolitie Gast
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
-
K9 TS
- Infopolitie Gast
Dit is geen strafrechtzaak. Er is geen misdrijf gepleegd, er zijn verenigingsregels geschonden. Dit is echter niet strafbaar, dit zijn regels die op het civiele vlak liggen. Er zal dus een kort geding gestart moeten worden waarin teruggave van alle stukken gevorderd moet worden.
Het is dan aan de civiele rechter om daar een uitspraak over te doen.
Aangezien de politie zich niet met civiele aangelegenheden hoort bezig te houden zal de rechercheur u hooguit bovenstaand advies kunnen geven, de stappen zult u zelf moeten ondernemen.
Het is dan aan de civiele rechter om daar een uitspraak over te doen.
Aangezien de politie zich niet met civiele aangelegenheden hoort bezig te houden zal de rechercheur u hooguit bovenstaand advies kunnen geven, de stappen zult u zelf moeten ondernemen.
-
K9 TS
- Infopolitie Gast