Rijden onder invloed

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Lisa TS
Infopolitie Gast

Rijden onder invloed

Ongelezen bericht door Lisa »

Hallo,

Ik ben pas aangehouden voor het rijden onder invloed en had 535 ugl. Ik ben om 2 uur aangehouden en kon pas 2 uur later blazen op het bureau aangezien de apparatuur kapot was. Ik vraag me af of er een tijd voor staat waarbinnen iemand moet blazen wil het rechtsgeldig zijn? Ik heb namelijk gehoord dat je binnen een half uur moet blazen anders is het dus niet meer rechtsgeldig?

Ik kreeg een rij ontzegging van 5 uur en mocht mijn rijbewijs houden. Ik krijg een bekeuring maar vraag me af van hoeveel weten jullie dat misschien?

Ik hoop dat jullie antwoord kunnen geven op mijn vragen.

gr Lisa
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Lisa,

Dat je pas na 2 uur kon blazen, heeft alleen maar in je voordeel gewerkt. Al die tijd is je lichaam namelijk bezig geweest met het afbreken van alcohol (en dus je alcoholpercentage), wat met ca 1 biertje per 1,5 uur gebeurt.

Overigens werkt het precies andersom. Je mag pas na 20 minuten een ademanalyse afleggen. Voor die tijd is het namelijk niet rechtsgeldig.

De hoogte van de boete is oa afhankelijk of je een verleden hebt wat alcohol betreft. Want mocht je in de afgelopen 5 jaar al eerder zijn gepakt voor dit feit, dan ben je echt 'zuur', want dan wordt je verplicht naar de EMA gestuurd (kosten €771,83) naast het feit dat de boete van justitie veel hoger uitvalt.

Overigens zal je deze cursus (op eigen kosten) ook al moeten volgen als je een 'beginnende' bestuurder bent (je 1e rijbewijs gehaald na 31 maart 2002).

Meer info daarover vindt je hier.

De boete die je te wachten staat, als dit de eerste keer is, is uit te rekenen...maar die tabellen heb ik helaas niet bij de hand. Wellicht iemand anders?

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

TheLightEd TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door TheLightEd »

Ik heb de tabel wel op t werk en zal vannacht hierop reageren. Ema is in de buurt van 500 euro en een beetje, ook hierop kom ik vannacht even terug.
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Boetebepaling:

Bij de boetebepaling wordt standaard uitgegaan van 10 punten. Ieder punt is een boete van 22 euro.

Basisfactoren
Adem-alcoholgehalte (of AAG-equivalent) motorvoertuig op twee of meer wielen
<ul><li>235 - 350 µG/l = 0 punten (dus 10 = basis)
<li>355 - 435 µG/l = 4 punten
<li>440 - 500 µG/l = 8 punten
<li>505 - 570 µG/l = 12 punten
<li>575 - 650 µG/l = 16 punten
<li>575 - 650 µG/l = 16 punten
<li>655 - 715 µG/l = 20 punten
<li>720 - 785 µG/l = 24 punten
<li>790 - 865 µG/l = 28 punten
<li>870 - 945 µG/l = 32 punten
<li>950 - 1020 µG/l = 36 punten
<li>1025 - 1090 µG/l = 40 punten
<li>1095 - 1195 µG/l = 44 punten
<li>1200 µG/l + = 48 punten</li></ul>Bij alle puntwaarden moet dus 10 als basis bijgeteld worden.

Voorbeeld:
Iemand met een waarde van 740 Ug/l krijgt een boete bestaande uit:
10 basispunten + 24 punten = 34 punten x € 22,- = 748 euro.

Extra punten door strafverzwarende omstandigheden:

Recidive bij rijden onder invloed (herhaling dus)
<ul><li>Geen recidive = 0 punten
<li>1 maal = 4 punten
<li>Meermalen = 4 punten + dagvaarding</li></ul>
Rijgedrag
<ul><li>Er is geen sprake van strafverzwarend rijgedrag = 0 punten
<li>Er was sprake van roekeloos of zeer onvoorzichtig verkeersgedrag. = 4 punten
<li>Verdachte is (mede)schuldig aan een verkeersongeval met voor derden meer dan geringe materiële schade en/of letsel van enige betekenis. (Er wordt geen aparte strafvervolging ex art.6 WVW94 ingesteld). = 4 punten + dagvaarden</li></ul>

Bron: http://www.om.nl/?p=pg&s=414
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:

Kijk! Sommigen blijven me verbazen... :wink:

Dus in bovenstaand voorbeeld (waarschijnlijk) 22 punten x €22,- = €484,- en als ze 'beginnend bestuurder' is komt daar nogeens €771,83 bij... :shock:

Toch een aparte verhouding... :roll:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

thijeleo
In Memoriam
Agent

Misschien is de boete wat laag (?) omdat de EMA er ook bij komt. Bij elkaar toch zo'n 1250 euro...
theo TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door theo »

Lisa wel heel erg dom om te gaan rijden met drank op.
Ik hoop dat je van de bekeuring die je nog krijgt schrikt en nooit meer met drank op gaat rijden.
Misschien gaat de volgende keer wel fout een ongeluk met .........vul zelf maar in.(hoop het niet )
TheLightEd TS
Infopolitie Gast

Zo'n reactie is misschien nog dommer. Als mensen geen fouten maakten was er ook geen politie nodig. Als iedereen perfect was, hadden we geen wetten nodig. Dit soort dingen gebeueren en kan je toch niet uitbannen. Ze wordt verzelf gestraft en ze komt tenminste er eerlijk voor uit over wat er gebeurd is. Ik sta er ook niet achter dat mensen met drank op rijden, dit is inderdaad zeker niet slim, maar laat het aan de rechter om hierover te oordelen.

Door de juiste reactie hier te geven zorg je er misschien voor dat Lisa die fout niet nog een keer maakt. Sommige mensen leren wel van hun fouten, hopelijk Lisa ook.
thijeleo
In Memoriam
Agent

Daar komt bij dat Lisa niet zit te wachten op een waardeoordeel, deze geven wij in principe ook niet in dit forum. Wij beantwoorden zo objectief mogelijk een vraag, waardeoordelen laat ik graag over aan haar familieleden, niet aan ons.
theo TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door theo »

:oops:
TheLightEd TS
Infopolitie Gast

535 ugl is 405 euro Transactievoorstel of 500 euro op de zitting. Geen (on)voorwaardelijke ontzegging. Als dit de eerste keer is ook geen EMA.

Mocht dit de 2e keer zijn binnen 5 jaar dan wordt het 600 euro boete en Ontzegging bevoegdheid motorrijtuigen voor 6 maanden. In dat geval komt de EMA er ook bij, deze is 519,25 euro.

(vanaf het werk gaat alles toch wat makkelijker met nazoeken)
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:

€405,- :?:

Leo!!!! :censored:

:P :P :P

Overigens kan de EMA wel opgelegd worden als ze beginnend bestuurder is... en het bedrag is per 1 april verhoogd. :wink:

TheLightEd TS
Infopolitie Gast

Heb vannacht weer 3 vorderingen (waarschijnlijk 2 x EMA en 1 schorsing) de deur uit gewerkt tussen de aanhoudingen van inbrekers op heterdaad door. Het was een mooie nacht, nu lekker slapen.
Bukm TS
Infopolitie Gast

rijden onder invloed

Ongelezen bericht door Bukm »

Hoi Lisa

ik ben in september 2003 aangehouden met 880 ugl, dat geintje heeft me € 900 gekost. Mijn rijbewijs ingevorderd voor 9 mnd.

In hoger beroep gegaan, de straf is blijven staan, heb alleen nog steeds geen boeten binnen ( hoop dat ze hem kwijt zijn).

Verders had ik een promillage van 2, 013 en dat leverde een onderzoek naar geschiktheid op, opgelegd door het cbr in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Dat betekent dat je een bloedonderzoek moet ondergaan ( heb ik de eerste keer niet gehaald, was gewoon blijven drinken als ik op stap ging), en een pshychologisch onderzoek ( waar net word gedaan of je een of andere achtelijke alcohollist bent) maar ze hebben mijn rijbewijs dus weer voor een jaar ingevorderd en ik moet dit alles in augustus weer opnieuw doen.

Ik drink dus geen alcohol meer vanaf april omdat ik niet weet hoelang dat het in je bloed blijft zitten, en anders ben ik hem weer een jaar kwijt.

Dit gebeurt pas boven een promillage van 1,8.

Mocht je daar zitten lieg alles bij mekaar want door eerlijk te zijn naaien ze je alleen maar harder.
TheLightEd TS
Infopolitie Gast

Echt een heel wijs advies. U komt er wel.

Het lijkt me beter om de adviezen op te volgen van de nuchtere mensen hier. Het klinkt hard en het is geen persoonlijke aanval, maar aan zulke adviezen heb je natuurlijk niks. Ik had u graag willen informeren over hoelang het in het bloed blijft zitten, maar u bent te berekenend en zal alleen van 'goede advies' misbruik maken om het rijbewijs zo snel mogelijk terug te krijgen volgens mij. U heeft de boodschap over de risico's en de eventuele gevolgen van het rijden onder invloed blijkbaar nog niet door.
( heb ik de eerste keer niet gehaald, was gewoon blijven drinken als ik op stap ging).

en een pshychologisch onderzoek ( waar net word gedaan of je een of andere achtelijke alcohollist bent)
Waarom zouden ze zo doen dan, die mensen hebben er dus wel kijk op?

@Lisa, eerlijk duurt het langst :)
Gesloten