maximum snelheid touringcars
Moderator: Moderatorteam
-
Huge Rademaker TS
- Infopolitie Gast
maximum snelheid touringcars
Beste allemaal,
Bij mij op het werk heerst sinds 1 mei grote onduidelijkheid: Er is sprake van dat touringcars sinds 1 mei 100 km/h mogen rijden op wegen waar personenauto's 120 km/h mogen. Sommigen menen dat de bus daarvoor
* speciale banden moet hebben
* er een minimum profiel geldt
* alle zitplaatsen voorzien moeten zijn van gordels
* het voertuig speciaal gekeurd moet zijn door het RDW
* de goedkeuring zou op het kenteken vermeld moeten worden
enz. enz.
Wat is nu precies de waarheid? Ik heb geen zin een bekeuring op te lopen, omdat men "denkt" dat het mag...
Groeten,
Huge
Bij mij op het werk heerst sinds 1 mei grote onduidelijkheid: Er is sprake van dat touringcars sinds 1 mei 100 km/h mogen rijden op wegen waar personenauto's 120 km/h mogen. Sommigen menen dat de bus daarvoor
* speciale banden moet hebben
* er een minimum profiel geldt
* alle zitplaatsen voorzien moeten zijn van gordels
* het voertuig speciaal gekeurd moet zijn door het RDW
* de goedkeuring zou op het kenteken vermeld moeten worden
enz. enz.
Wat is nu precies de waarheid? Ik heb geen zin een bekeuring op te lopen, omdat men "denkt" dat het mag...
Groeten,
Huge
-
Beamer TS
- Infopolitie Gast
Hier wat informatie, afkomstig van het ministerie:
Wat precies de eisen zijn die aan de remmen en banden worden gesteld, ben ik (nog) niet achter gekomen.Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Persbericht ministerraad
5 november 2004
SNELHEIDSLIMIET BUSSEN GAAT VAN 80 NAAR 100 KM/U
Het kabinet heeft op voorstel van minister Peijs van Verkeer en Waterstaat besloten om de maximumsnelheid voor autobussen te verhogen van 80 naar 100 kilometer per uur. De nieuwe limiet
geldt alleen voor bussen die niet over staanplaatsen beschikken en aan een aantal eisen voldoen ten aanzien van bijvoorbeeld de remmen en banden.
De snelheidsverhoging moet de reistijden van bussen verkorten, vooral over langere afstanden. Het verhogen van de snelheid leidt tot een lichte verhoging van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot.
Binnen het programma ‘het Nieuwe Rijden’ wordt daarom speciale aandacht besteed aan het bekwamen van chauffeurs van deze bussen in een zuinige rijstijl, die bijdraagt aan een vermindering van het brandstofgebruik en een positief effect heeft op de verkeersveiligheid.
De nieuwe snelheidslimiet gaat in op 1 mei 2005.
RVD, 05.11.2004
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Hee Beamer,
Dat is snel!! (minstens 100 km/h hahahaha)
Tsja.... Jouw quote verwijst naar de aankondiging en die is - zoals je zelf ook al aangeeft wat betreft de remmen en de banden - nogal ruim interpreteerbaar. Eigenlijk wil ik het artikel zien uit het RVV, voordat ik harder ga rijden.
Groeten,
Huge
Tsja.... Jouw quote verwijst naar de aankondiging en die is - zoals je zelf ook al aangeeft wat betreft de remmen en de banden - nogal ruim interpreteerbaar. Eigenlijk wil ik het artikel zien uit het RVV, voordat ik harder ga rijden.
Groeten,
Huge
-
Bert TS
- Infopolitie Gast
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
-
Beamer TS
- Infopolitie Gast
Het artikel uit het RVV is nog niet te vinden, want daarvoor is het nog te vroeg. Ik ben op zoek gegaan aanr de punblicatie in de Staatscourant, maar heb nog niets kunnen vinden, behalve dan inderdaad het ABS-vereiste (dat slechts als voorbeeld wordt gegeven).Anonymous schreef:Hee Beamer,
Groeten,
Huge
BronMaximumsnelheid bussen omhoog
Bussen mogen vanaf begin mei honderd kilometer per uur rijden op de snelweg. Deze maximumsnelheid ligt nu nog op tachtig. De nieuwe snelheidslimiet geldt niet voor alle bussen. Alleen touringcars zonder staanplaats en met veiligheidsvoorzieningen zoals een antiblokkeersysteem voor de remmen, komen ervoor in aanmerking.
Buschauffeurs krijgen een opleiding waarin de rijstijl van Het Nieuwe Rijden wordt aangeleerd. Dit meerjarenprogramma promoot een rijstijl die meer ontspannen en milieuvriendelijk is. Het effect hiervan is voor bussen gemiddeld vijf procent minder uitstoot op snelwegen. Dit voornemen van de bussector is vanochtend vastgelegd in een convenant. Het convenant is ondertekend door Roelf de Boer van Koninklijk Nederlands Vervoer, staatssecretaris Pieter van Geel van het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en Menno Olman namens de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs.
Het besluit van de verhoging van de maximumsnelheid is in maart 2004 genomen. De tussenliggende tijd is gebruikt voor het aanpassen van het Reglement Verkeersborden en Verkeersregels Nederland, het Voertuigreglement en het Kentekenreglement. Ook zijn in de tussentijd de systemen bij de Dienst Wegverkeer (RDW) en de politie aangepast.
De wet die de verhoging van de maximum snelheid van bussen mogelijk maakt, treedt in werking na publicatie in de Staatscourant, zo snel mogelijk na 1 mei.
Overigens: Reglement Verkeersborden en Verkeersregels
-
Beamer TS
- Infopolitie Gast
-
TheLightEd TS
- Infopolitie Gast
-
Beamer TS
- Infopolitie Gast
Ja, mee eens en bovendien mag er niet meteen repressief worden opgetreden na het ingaan van dergelijke wijzigingen: er wordt altijd eerst een overgangstermijn gehanteerd, die onder meer wordt gebruikt om het publiek, maar ook de handhavers voldoende te informeren.TheLightEd schreef:Zoals het nu is is het erg lastig hierop te handhaven. Ik kan wel een paar voorbeelden noemen, maar als ik nu een touringcar 100 zie rijden vind ik het wel best totdat een en ander duidelijker wordt beschreven en controleerbaar is.
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
-
Busje TS
- Infopolitie Gast
-
Bert TS
- Infopolitie Gast
-
gelderblom
- Roepnaam: Jan
- Geslacht:
- Leeftijd: 71
Op de site van de RdW staat meer info.
Zie http://www.rdw.nl/ned/01_actueel/02_nie ... 200505.htm
-
Beamer TS
- Infopolitie Gast
Heeeel goed, gelderblom, hier staan inderdaad de antwoorden op de vragen van de vraagsteller op.gelderblom schreef:Op de site van de RdW staat meer info.