wat is een trottoir

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
GastUitWoerden TS
Infopolitie Gast

wat is een trottoir

Ongelezen bericht door GastUitWoerden »

Misschien een wat simpele vraag:
Staat er ergens in de wet een definitie van een trottoir?

Moet er sprake zijn van een hoogte verschil, van een afwijkende bestrating of iets dergelijks?

En als een verschil in bestrating niet zichtbaar is door bv sneeuw, wat dan?

GastUitWoerden
Beamer TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Beamer »

Je hebt het antwoord al gegeven in je vraag. Een trottoir is een verhoogd weggedeelte en onderscheidt zich daardoor van een voetpad.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Ik denk ook dat TS een beetje doelt op trottoirs waarbij het niet zo duidelijk is Beamer. Voorbeeld: de hele binnenstad van (bijvoorbeeld) den bosch is 1 grote gelijkvloers plein (wat, als je van bovenaf zou kijken een grote ster is die uitkomt op de markt) en waarbij het trottoir soms een klein beetje is verhoogt, maar ook grotendeels slechts door andere bestrating is aangegegeven.....
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Beamer TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Beamer »

Ik snap het probleem, maar de WVW of het RVV geven geen uitsluitsel en beschrijven het begrip trottoir niet nader, dus dan mag je uitgaan van de grammaticale uitleg (tenzij jurisprudentie natuurlijk). Van Dale zegt over een trottoir:
verhoogd voetpad naast rijweg
. Dus het aspect 'verhoogd' komt zelfs in de grammaticale uitleg naar voren.
Als je het dus heel strikt neemt, zou een trottoir pas een trottoir zijn, als dit weggedeelte verhoogd is en zou een niet verhoogd weggedeelte middels een bord moeten worden aangeduid als voetpad.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Naar mijn bescheiden mening was een trottoir een "van de rijbaan gescheiden deel van de weg (ook wel voetstraat genoemd) bestemd voor voetgangers" maar ik kan deze definitie (hoe komt ie dan in mijn hoofd ?? :-)) dus inderdaad nergens terugvinden.

Jurisprudentie die ik er even op het nageslaan noemt inderdaad het volgende:
Jurisprudentie
H.R., 3 februari 1970
N.J. 1970, nr.267; A.B. 1970, blz. 581; V.R. 1970, nr. 28, blz. 56

--------------------------------------------------------------------------------

Trefwoorden inrit, trottoir, voetstraat

Regelingen RVV artikel 10

Essentie Ook op de plaats waar een voetstraat plaatselijk voor een inrit is verlaagd, is sprake van een trottoir.

Samenvatting: Naar algemeen spraakgebruik wordt onder trottoir verstaan en verhoogde voetstraat. Een zodanige voetstraat pleegt ook daar, waar hij plaatselijk is verlaagd om voor voertuigen, die een gebouw of erf in- dan wel uitrijden, het oversteken te vergemakkelijken, met het woord trottoir te worden aangeduid.
Hoewel deze uitspraak (al) uit 1970 is heb ik geen andere kunnen vinden die recenter is..... Ik ga dus met je mee.... (En ga de gemeente eens aanspreken....ze moeten 350 borden gaan plaatsen of de hele binnenstad opnieuw inrichten.....:D:D:D:D:D)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
T-nus TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door T-nus »

Was dat al zeker Hilde? Ik hoorde op het nieuws dat er een enquete is gehouden onder de burgers van Den Bosch. Hieruit is gebleken dat 98% het niet zag zitten om zoveel geld te steken in de herinrichting van de markt. Zij zagen dit liever naar andere dingen gaan.

Maar wat Frans zegt klopt dus wel. Zoals het nu staat aangegeven hier in het centrum (Den Bosch), klopt het dus eigenlijk niet. Er zullen inderdaad heel wat borden bijgeplaatst moeten worden. :wink:
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Hilde schreef:
..::Frans::.. schreef: (En ga de gemeente eens aanspreken....ze moeten 350 borden gaan plaatsen of de hele binnenstad opnieuw inrichten.....:D:D:D:D:D)
@ Frans: ze gaan toch al beginnen met de markt ??? :lol: :lol:

Groetjes,
Hilde
Volgens mij pas volgend jaar.....maar zoals ik me herinner komt het wel heel anders eruit ter zien. de rijbaan wortdt weer (als vanouds) verlegd naar de schapenmarkt/pensmarkt/hoge Steenweg terwijl de markt ook allemaal nieuwe bestrating krijgt zonder rijbaan.......(en die klote paaltjes dus.....)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

T-nus schreef:Hieruit is gebleken dat 98% het niet zag zitten om zoveel geld te steken in de herinrichting van de markt. Zij zagen dit liever naar andere dingen gaan.
Klopt, ze willen de bartjes omtoveren tot villawijk...maar daar heb je VEEL merer geld voor nodig....:D:D:D
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
andre TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door andre »

..::Frans::.. schreef:
T-nus schreef:Hieruit is gebleken dat 98% het niet zag zitten om zoveel geld te steken in de herinrichting van de markt. Zij zagen dit liever naar andere dingen gaan.
Klopt, ze willen de bartjes omtoveren tot villawijk...maar daar heb je VEEL merer geld voor nodig....:D:D:D
Wat ??!! Willen ze heel Drente vol gaan bouwen ??????
GastUitWoerden TS
Infopolitie Gast

trottoir

Iedereen tot nu bedankt voor de uitleg.

Mag ik (voorzichtig) de conclusie trekken dat als er
- geen sprake is van een hoogte verschil en er
- er geen wegdekverschil op te merken is ivm sneeuw,

er geen sprake is van een trottoir en dus geen feit R315B kan worden geconstateerd omdat artikel 10 RVV parkeren niet verbiedt?

??
:?:
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Lijkt me een iets te voorbarige conclusie.

Als het zich in uw straat afspeelt waar u al 10 jaar woont dan mag verwacht worden dat u bekend bent met de situatie en kunt u zich niet beroepen op het feit dat u het niet kon zien.
GastUitWoerden TS
Infopolitie Gast

trottoir

Voor de goede orde:

Ik ben/was ter plaatse niet bekend.

Voor degenen die dat wel zijn: het gaat om het gebouw van Auris in Rotterdam (Ammanplein). Het hele terrein voor het gebouw is in gebruik als parkeerterrein, incl aangegeven gehandicaptenparkeerplaats.

Mijn auto stond daar gewoon tussen en is 'uitgekozen' om een reden die ik niet snap, de andere auto's hadden voorzover ik kon zien geen papiertje achter de ruitenwisser.

Ik ben in beroep gegaan bij de OvJ maar die heeft het zonder verdere toelichting ongegrond verklaard. Voor een volgende fase wil ik argumenten noemen die hout snijden.

Vandaar.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

De bestuurder dient zich ervan te overtuigen dat de plaats waar hij zijn voertuig parkeert inderdaad bestemd is om te kunnen parkeren alsmede dat parkeren daar ook was toegestaan.
Dat is de opvatting van de Hoge Raad geweest in reeds zeer oude zaak waarbij het verweer werd gevoerd dat een gele streep vanwege sneeuwval niet zichbaar was geweest op het moment van parkeren. De HR vond dat de bestuurder onvoldoende had onderzocht of hij aldaar had mogen parkeren.
In uw zaak lijkt mij dit eveneens van toepassing.
Stay safe out there.
Gesloten