Kat gebeten door hond

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Swinge2
Infopolitie Gast

Kat gebeten door hond

Ongelezen bericht door Swinge2 »

Een goedenavond allen,

Mijn kat is afgelopen week gebeten door een hond, die los in de achtertuin van de eigenaar liep. Gelukkig is de kat er levend en relatief goed vanaf gekomen.

De eigenaar van de hond kwam 5 minuten na het voorval nog eens naar buiten en zei: 'ja ik zag wel wat er gebeurde, dat doet ie wel vaker. Meestal brengen de katten het er niet leven vanaf, dus ik denk dat die dood is" op een hele nuchtere toon. En dat terwijl we onze kat nog niet eens gevonden hadden (had zich verstopt in een schuurtje).

Nu is mijn vraag: kan ik hier aangifte van doen? Buiten het leed dat mijn kat is aangedaan wil ik graag voorkomen dat er in de toekomst nog meer van dit soort dingen gebeuren. De hond was los in de achtertuin, zonder toezicht. De tuin is omheind met schrikdraad (!).

Alvast bedankt voor de antwoorden.
foreverblue
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Aangifte doen kan altijd, het heeft alleen weinig nut in dit geval. De achtertuin is prive terrein en daar mag de hond van uw buurman rustig los lopen, uw kat niet. U bent verantwoordelijk voor uw kat en als die door de tuin van uw buurman loopt en daarbij gebeten wordt valt er mijns inziens weinig tegen te doen.
Mofkap
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Misschien kan de eigenaar van de hond ook aangifte doen tegen u, omdat u uw kat niet bij zich houdt en zonder toezicht los in zijn tuin laat lopen. Als u dit in de toekomst wil voorkomen dan kunt u uw kat aanlijnen.

Ik heb ook zo'n hond gehad. De tuin is zijn terrein en iedere kat die in de tuin kwam daar ging hij achteraan. Behalve mijn eigen kat, die zocht bescherming tegen andere katten tussen de voorpoten van de hond. :)

Ook bij het uitlaten, als de kat meeliep ging de kat onder de hond staan als er een andere hond aankwam. Mijn hond hoefde dan alleen maar te grommen.
Bartikel
Superlid
Superlid
Roepnaam: Bart
Geslacht: Man
Leeftijd: 56

Ongelezen bericht door Bartikel »

Dag Swinge2,

Hier is geen strafbaar feit begaan. Honden en katten kunnen niet wederrechtelijk handelen en je eigen hond in je eigen omheinde tuin laten loslopen is niet strafbaar gesteld. Uw kat zoekt zelf de hond op. Ja en vaak gaat dit niet goed. Als uw kat een vogel vangt is uw kat dan ook strafbaar inzake artikel 5 van de Vogelwet 1936 ?

Kortom, als u bij mij aan de balie zou komen voor het doen van deze aangifte wil ik u van harte adviseren wat wel te doen maar ik zou/kan geen aangifte opnemen, puur om het feit dat er geen aangiftewaardig stafbaar feit is gepleegd.

Groetjes Bart
Laatst gewijzigd door Bartikel op 27 mar 2005, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Voorbereid op het onverwachte !!
swinge2
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door swinge2 »

Bedankt voor de reacties.

Helaas is onze kat vannacht overleden :( :cry: :cry: :cry: :cry:
kevin85
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door kevin85 »

Bartikel schreef:Dag Swinge2,

Hier is geen strafbaar feit begaan. Honden en katten kunnen niet wederrechtelijk handelen en je eigen hond in je eigen omheinde tuin laten loslopen is niet strafbaar gesteld. Uw kat zoekt zelf de hond op. Ja en vaak gaat dit niet goed. Als uw kat een vogel vangt is uw kat dan ook strafbaar inzake artikel 5 van de Vogelwet 1936 ?

Kortom, als u bij mij aan de balie zou komen voor het doen van deze aangifte wil ik u van harte adviseren wat wel te doen maar ik zou/kan geen aangifte opnemen, puur om het feit dat er aangiftewaardig stafbaar feit is gepleegd.

Groetjes Bart
Je bent voor zover ik het weet verplicht de aangifte op te nemen?
Er zal niet vervolgd gaan worden en je kan de vrouw adviseren om geen aangifte te doen maar wanneer de vrouw erop staat zul je wel moeten.
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam

Ongelezen bericht door gvdbor »

En waarvan ga je dan aangifte opnemen Kevin85?
sunwave
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door sunwave »

Vernieling van een goed door een ander goed ;) :roll:
Mofkap
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

swinge2 schreef:Bedankt voor de reacties.

Helaas is onze kat vannacht overleden :( :cry: :cry: :cry: :cry:
Dat is heel vervelend. Wellicht kan ik een Noorse boskat aanbevelen.
kevin85
Infopolitie Gast

gvdbor schreef:En waarvan ga je dan aangifte opnemen Kevin85?
Dit vind ik interessant..
Jij stelt dus dat je in bepaalde gevallen zelf mag bepalen of je een aangifte opneemt of niet?

Het is overigens niet dat ik het weet, het is slechts iets dat ik denk..
Aangiftes moeten verplicht worden opgenomen is mij vertelt.
rich
Moderator
Moderator
Agent
Leeftijd: 50

Ongelezen bericht door rich »

En waarvan ga jij een aangifte opnemen?
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
kevin85
Infopolitie Gast

Wat is het wezenlijke verschil tussen:
- Een kat die in de tuin wordt doorgebeten door een hond
- Een kind die in diezelfde tuin wordt doorgebeten door diezelfde hond
?

Waar ligt die grens?
Tot waar is het de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de hond?

Je kunt mij niet wijsmaken dat het niet strafbaar is wanneer zo'n hond dat kind dood bijt.
sunwave
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door sunwave »

sunwave schreef:Vernieling van een goed door een ander goed ;) :roll:
Ik haal maar even mijn eigen opmerking aan:

Doodbijten heet in dit verhaal vernieling. En honden en katten zijn zaken/goederen. Bij een kind ligt het dus anders als die gebeten word.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door Frans »

Als je goed leest had je het antwoord gelezen. Een kat is geen levend wezen volgens wetgeving, maar een ding, oftewel een goed genoemd, net als je kast, je fiets en je voordeur. Je gaat ook geen aangifte doen tegen je voordeur omdat je buurman daar toevallig tegenaan is gelopen ??

Dat is wat sunwave ook al schreef:
sunwave schreef:Vernieling van een goed door een ander goed ;) :roll:
En je kunt dan dus wel aangifte willen doen, je zal niemand vinden die hem opneemt.....
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
kevin85
Infopolitie Gast

Hmm..jullie zullen dan inderdaad wel gelijk hebben..
Maar toch blijf ik het vreemd vinden, mede doordat ik dit op het internet vond.

-------------------------------------------------------------------------------------
Bron: 'BN/De Stem' (14 juni 2001)
Den Bosch - Twee woest blaffende honden jagen een katje een boom in. Een man schudt aan de boom. De kat valt en de honden bijten het beestje dood. Verbijsterd aanschouwden bewoners van de Jan Vermeerlaan in Roosendaal op 12 juni 1999 dit tafereel vanaf hun balkons.

De rechter in Breda gaf de hondeneigenaar die aan de boom schudde f 500 boete. Zijn broer kreeg f 1000 boete, een week voorwaardelijke celstraf en zijn hond die op de verboden lijst stond, is verbeurd verklaard. Gisteren hoorde hij bij het gerechtshof in Den Bosch dezelfde straf eisen.
-------------------------------------------------------------------------------------

Jouw vergelijking waarbij je een kat met een deur vergelijkt gaat dan niet helemaal op..
Er wordt wel degelijk iemand veroordeelt voor het feit dat een kat is doodgebeten.
Hij wordt niet alleen veroordeeld omdat hij aan de boom ging schudden.

Of zie ik dit nu verkeerd??
Gesloten