eigen rechter spelen als je tas gestolen wordt

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Chantal
Infopolitie Gast

eigen rechter spelen als je tas gestolen wordt

Ongelezen bericht door Chantal »

Mag je eigen rechter spelen in bepaalde omstandigheden zoals: een beroofde vrouw die overvaller van haar tas dood reed.
Graag argumenten voor deze stelling.

Groetjes Chantal
rfo00457
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rfo00457 »

Eigen rechter spelen is in de Nederlandse Wetgeving niet toegestaan.

Op een zijspoortje kan het wel, doordat je bijvoorbeeld in een arbeidsovereenkomst of in leveringsvoorwaarden van een bedrijf of in een schoolreglement opneemt dat bepaald gedrag een bepaalde sanctie oplevert. Maar dat zijn maar hele kleine dingetjes vergeleken met het voorbeeld wat jij geeft.

Het is natuurlijk de vraag of je voorbeeld klopt. Je zegt met het voorbeeld dat de beroofde vrouw eigen rechter speelde. Daarmee speel jij natuurlijk ook eigen rechter, aangezien de enige die hier iets over te zeggen heeft, de rechter is die deze zaak behandelt.

En mijn mening? Als de wet fatsoenlijk gehandhaafd wordt, is het in Nederland helemaal niet nodig om eigen rechter te willen spelen.
foreverblue
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Je mag geweld gebruiken (als dat is wat jij onder 'eigen rechter spelen' verstaat) in een situatie waarin jijzelf, een derde, of jouw eigendommen in gevaar komen. Het gebruik van geweld moet uiteraard wel binnen proporties blijven, zo is het niet redelijk om iemand neer te steken als hij/zij jouw tas probeert te stelen. Ik kan me echter voorstellen dat wanneer de dader een gebroken arm oploopt wanneer jij hem/haar wil aanhouden (als burger zijnde hebben we het over) dat dat wel is toegestaan. Jouw eigendommen waren namelijk in gevaar.

Dit is slechts mijn opvatting, als ik verkeerd zit, verbeter me aub :)
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht: Man
Leeftijd: 52

Ongelezen bericht door rai »

foreverblue schreef:Ik kan me echter voorstellen dat wanneer de dader een gebroken arm oploopt wanneer jij hem/haar wil aanhouden (als burger zijnde hebben we het over) dat dat wel is toegestaan. Jouw eigendommen waren namelijk in gevaar.

Dit is slechts mijn opvatting, als ik verkeerd zit, verbeter me aub :)
Het is niet toegestaan om de verdachte een gebroken arm toe te brengen tijdens een aanhouding, het blijft namelijk mishandeling cq. zware mishandeling en dus een strafbaar feit en als de verdachte daar aangifte van doet dan wordt je dus ook "verdachte".
De rechter zal uiteindelijk bepalen of het geweld wat je daarbij gebruikt hebt proportioneel en gerechtvaardigd was en of hij je daarvoor vrijspreekt op grond van een strafuitsluitingsgrond.
TheLightEd
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door TheLightEd »

Proportioneel en subsidiair zijn (achteraf) voor de rechter de twee belangrijke termen om te zien of jij correct hebt gehandeld. Tot op zekere hoogte mag je dus voor eigen rechter spelen, alleen is de woordkeus "voor eigen rechter spelen" m.i. niet correct. Je probeert je goederen te verdedigen of iemand aan te houden (als burger dan). Speel je dan voor eigen rechter, of kom je op voor je eigen belang?
foreverblue
Infopolitie Gast

Dat laatste uiteraard
foreverblue
Infopolitie Gast

Alleen denken veel mensen daar helaas anders over
rfo00457
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rfo00457 »

Eigen rechter spelen lijkt mij het op de stoel van een rechter gaan zitten. Dus o.a. het vinden van een passende straf.

Dat is heel iets anders dan een aantal strafuitsluitingsgronden bij geweld in heel specifieke gevallen. Zodra dat als straf bedoeld is, is het meteen geen geldige reden meer.
carchost
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door carchost »

Gebruik van geweld is alleen voorbehouden aan de politie.
Wij hebben namelijk het zogenaamde geweldsmonopolie.
Niemand anders mag geweld gebruiken.
Geweld = kracht van meer dan geringe betekenis.
Een gebroken arm lijkt me toch van meer dan geringe betekenis.
Je kunt je in sommige gevallen wel beroepen op strafuitsluitingsgronden.
Verdedig je je lijf, eerbaarheid of goed dan is er sprake van noodweer.
De verdediging moet wel meteen volgen op de aanval en niet een dag later plaatsvinden, als je bijvoorbeeld iemand op je fiets ziet fietsen en die persoon eraf slaat.
Martijn
Infopolitie Gast

noodweer

Ongelezen bericht door Martijn »

In principe kan er sprake zijn van noodweer. In noodweer situaties mag je geweld gebruiken, moet het wel aan de volgende eisen voldoen:

-Er moet sprake zijn van een aanranding van eigen of andermans lijf eerbaarheid of goed. (met eigen of andermans lijf word bedoelt, het lichaam en het leven, met goed word bedoelt, stoffelijke goederen.
-de aanranding moet ogenblikkelijk zijn. (dus niet als men dreigt een persoon iets aan te doen of naderhand iemand terugpakken, het moet op dat moment noodzakelijk zijn je te verdedigen)
-De aanranding moet wederrechtelijk zijn. (d.w.z zonder toestemming van het slachtoffer)
-Tegen de aanranding moet verdediging noodzakelijk zijn.
-Het gepleegde feit moet ter verdediging geboden zijn. (art. 41 lid 1, WVSR punt 4.4 blz. 104)
Gesloten