driekwart rond op rotonde eerst ook richting aangeven?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Burger
Infopolitie Gast

driekwart rond op rotonde eerst ook richting aangeven?

Ongelezen bericht door Burger »

Vraagje ......ik kom op een rotonde en wil deze driekwart rond(links) moet ik ook eerst richting aan geven naar links en dan op het laatst de richting naar rechts doen ?
Ik heb dit ong. 14 jaar geleden dus WEL zo geleerd.
Maar nou rijden er kennissen van mij bij verschillende rijscholen en rijschool 1 zegt tegen kennis 1 dat hij eerst richting moet aangeven naar links en dan gewoon op het moment van afslaan de aanwijzer naar rechts moet doen(net als 14 jaar terug) rijschool 2 zegt tegen kennis 2 Nee gewoon oprijden en pas als je wilt afslaan de wijzer naar rechts..
Wie of wat is juist ??????
en kan de politie je hier op aan spreken ??
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht: Man

Ongelezen bericht door gvdbor »

Het is niet verplicht om eerst richting aan te geven naar links. Bij het verlaten moet WEL richting aangegeven worden naar rechts.

Mijn persoonlijke mening is dat het extra duidelijkheid geeft als je vantevoren al richting aangeeft naar links als je driekwart rond wilt.
In de huidige instructieboekjes wordt het ook nog steeds zo aangeleerd.

De politie kan je er dus niet op aanspreken, in de zin van een bekeuring, als je geen richting aangeeft.
Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht: Man

Ongelezen bericht door Dusty »

Wettelijk gezien is dit niet geregeld; het wordt aan de rijopleiding over gelaten hoe die dat uitleggen.
En de ene rijschool/instructeur zal zeggen dat het wel moet en de andere zegt dat dit niet hoeft............. vandaar dat ze dan ook allebei denken dat ze gelijk hebben. :)

Ook binnen dit forum zijn de meningen daarover verdeeld en loop je de kans dat je op deze vraag verschillende antwoorden zult krijgen.
MIJN voorkeur is, om op de toeleidende weg wel alvast richting naar links aan te geven en vlak voor het verlaten de richting naar rechts te zetten. 8)

Zie dat ik ondertussen niet de enige ben die bezig was om een antwoord te geven en die persoon (gvdbor) geeft nagenoeg hetzelfde antwoord.
Als je goed zoekt vind je binnen dit forum nog wel meer draadjes waar dit onderwerp de revue passeert. :)
Burger
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Burger »

hartelijk bedankt voor de andwoorden...........
ik doe het op de manier die MIJN rij instucteur mij geleerd heeft , 14 jaar terug , dus eerst de richting aanwijzer naar links en dan pas op het moment van afslaan naar rechts.
En dat na 14 jaar en ik doe het nog altijd !!!!!!!!!
het is duidelijk voor mede weg gebruikers en och ja het zit er nou eenmaal ingeprint bij mij.......bedankt.... :lol: :lol: :lol:
Gesloten