richting aangeven op een afbuigende voorrangsweg

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Maurice930
Infopolitie Gast

richting aangeven op een afbuigende voorrangsweg

Ongelezen bericht door Maurice930 »

Nu kom ik als instructeur wel eens bij het Innovam (examencentrum voor rij-instructeurs). Wij laten onze cursisten richting aangeven als zij de doorgaande weg blijven volgen omdat dit dan meer duidelijkheid schept naar het overige verkeer. Nu zegt het Innovam, waar ik het ook mee eens ben, dat het alleen is voor de duidelijkheid en dat het niet verplicht is. Nu keek ik een aantal weken geleden naar ' blik op de weg '. Hier werd een persoon gevolgd omdat hij asociaal verkeersgedrag vertoonde. Hier gingen ze ook tellen hoeveel keer hij zijn RAW niet aandeed als hij bijv. van rijstrook wisselde of afsloeg. Hier telde de agenten ook de afbuigende voorrangsweg mee! Geografisch sla je inderdaad af ja maar wettelijk gezien niet...Toch :? Zitten zowel de examencentra als ik hierin fout, of hebben die agenten nou fouten zitten tellen die er niet zijn?
olle-griese
Superlid
Superlid
Roepnaam: Peter
Facebook: https://www.facebook.com/olle.griese
Geslacht: Man
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door olle-griese »

Ik heb ook nooit anders geweten als je de weg blijft volgen je geen richting aan hoeft te geven,
wel geef ik bij een 90 graden bocht richting aan als er meerdere weggebruikers in de buurt zijn.
Mocht het wel verplicht zijn zou ik de aanvullende vraag willen stellen bij hoeveel graden (bocht) je nog wel richting aan moet geven.
De verplichting lijkt me sterk maar okee....
Dusty
Deskundige
Deskundige

Ongelezen bericht door Dusty »

Even het relevante artikel van Leo's site geplukt:

Art. 55: Richting aangeven

Bestuurders van een motorvoertuig en bromfietsers moeten
een teken met hun richtingaanwijzer/arm geven, indien:

zij willen wegrijden;

zij andere bestuurders van een motorvoertuig willen inhalen;

zij de doorgaande rijbaan willen oprijden en verlaten;

zij van rijstrook willen wisselen

alsmede bij alle andere belangrijke zijdelingse verplaatsingen.

Aangezien een afbuigende voorrangsweg als een rechtdoorgaande weg wordt beschouwd, hoef je in principe inderdaad geen richting aan te geven...........
Voor de duidelijkheid is het (vaak) wel wenselijk.
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam

Ongelezen bericht door gvdbor »

Terecht stelt Dusty: Bij alle andere belangrijke zijdelingse verplaatsingen

Eens heb ik daar de definitie van opgezocht en dat kwam neer op:

Alle juridische en geografische richtingsveranderingen van importantie.

In de situatie dat het wegverloop rechtdoor gaat maar dat de voorrang afbuigt is het dus wenselijk bij het volgen van de voorrang om toch richting aan te geven. Geen richting aangeven zou namelijk erop kunnen wijzen dat gekozen wordt om de rechtdoorgaande weg te volgen.
r0n.
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Ron
Leeftijd: 72

Ongelezen bericht door r0n. »

gvdbor schreef:In de situatie dat het wegverloop rechtdoor gaat maar dat de voorrang afbuigt is het dus wenselijk bij het volgen van de voorrang om toch richting aan te geven. Geen richting aangeven zou namelijk erop kunnen wijzen dat gekozen wordt om de rechtdoorgaande weg te volgen.
Mijn formulering is iets anders, wanneer er strepen op de weg staan en je gaat geen streep over, dan hoef je geen richting aan te geven.
Deze tekst is van mij, niet uit een wetboek :o

Veilige groeten;
Ron
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Maurice930
Infopolitie Gast

In de situatie dat het wegverloop rechtdoor gaat maar dat de voorrang afbuigt is het dus wenselijk bij het volgen van de voorrang om toch richting aan te geven. Geen richting aangeven zou namelijk erop kunnen wijzen dat gekozen wordt om de rechtdoorgaande weg te volgen.
gvdbor

Nu gebruik je zelf de woorden wenselijk en zou namelijk erop kunnen wijzen dat... Nu heb je deze definitie opgezocht maar ik kan uit deze zin nog steeds niet op maken dat het verplicht is ook richting aan te geven, maar alleen duidelijk...[/quote]
Dusty
Deskundige
Deskundige

Ongelezen bericht door Dusty »

Alle juridische en geografische richtingsveranderingen van importantie.
Als je de afbuigende voorrangsweg blijft volgen verander je natuurlijk wel geografisch van richting, Maurice. 8)
Maurice930
Infopolitie Gast

Geografisch ja...NIET wettelijk! Wettelijk is de afbuigende voorrangsweg namelijk rechtdoor...
Maurice930
Infopolitie Gast

Eh juist...eerst lezen voordat je iets typt :-) Maar het gaat mij om dat wenselijk ed.
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam

ik zei dus:

juridische en geografische

je moet dus richting aangeven bij wettelijke richtingveranderingen alsook bij feitelijke, geografische richtingsveranderingen. Volg je dus de voorrangsweg die, met importantie, afbuigt dan moet je richting aangeven.
Maurice930
Infopolitie Gast

Ok, niet om gelijk te willen krijgen ofzo hoor, maar kun jij voor de gegevens waaruit jij opmaakt dat het inderdaad zo is aan mij kunnen geven? Ik wil dit dan wel even aan de examinatoren laten zien. Ik kan dus niet aan komen van... het stond op een site :-) Heb dus wel een art. oid nodig. Alvast dank.
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam

art 55 richting aangeven;

laatste lid:

belangrijke zijdelingse verplaatsingen.
Maurice930
Infopolitie Gast

That's all?! Hmm, eens kijken of die examinator hier in trapt :?
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam

waar ik de uitleg over vond was volgens mij in Stapel en de koning maar die heb ik dus niet meer.
Mofkap
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Het verloop van de voorrang en het verloop van de doorgaande weg hoeft niet gelijk te zijn.

Indien het verloop van de voorrang anders is (of tot verwarring aanleiding kan geven) dan het verloop van b.v. de (recht)doorgaande weg dan wordt dit aangegeven met een onderbord (701-703). Alsdan wordt verplicht richting aangegeven want bestuurders die afslaan moeten een teken geven. In andere gevallen als de voorrang het verloop van de weg volgt is richting aangeven niet vereist en ook niet nodig.

Het heeft dus niets te maken met zijdelingse verplaatsing.
Gesloten