richting aangeven op een afbuigende voorrangsweg
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
richting aangeven op een afbuigende voorrangsweg
Nu kom ik als instructeur wel eens bij het Innovam (examencentrum voor rij-instructeurs). Wij laten onze cursisten richting aangeven als zij de doorgaande weg blijven volgen omdat dit dan meer duidelijkheid schept naar het overige verkeer. Nu zegt het Innovam, waar ik het ook mee eens ben, dat het alleen is voor de duidelijkheid en dat het niet verplicht is. Nu keek ik een aantal weken geleden naar ' blik op de weg '. Hier werd een persoon gevolgd omdat hij asociaal verkeersgedrag vertoonde. Hier gingen ze ook tellen hoeveel keer hij zijn RAW niet aandeed als hij bijv. van rijstrook wisselde of afsloeg. Hier telde de agenten ook de afbuigende voorrangsweg mee! Geografisch sla je inderdaad af ja maar wettelijk gezien niet...Toch
Zitten zowel de examencentra als ik hierin fout, of hebben die agenten nou fouten zitten tellen die er niet zijn?

- olle-griese
- Superlid
- Roepnaam: Peter
- Facebook: https://www.facebook.com/olle.griese
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Ik heb ook nooit anders geweten als je de weg blijft volgen je geen richting aan hoeft te geven,
wel geef ik bij een 90 graden bocht richting aan als er meerdere weggebruikers in de buurt zijn.
Mocht het wel verplicht zijn zou ik de aanvullende vraag willen stellen bij hoeveel graden (bocht) je nog wel richting aan moet geven.
De verplichting lijkt me sterk maar okee....
wel geef ik bij een 90 graden bocht richting aan als er meerdere weggebruikers in de buurt zijn.
Mocht het wel verplicht zijn zou ik de aanvullende vraag willen stellen bij hoeveel graden (bocht) je nog wel richting aan moet geven.
De verplichting lijkt me sterk maar okee....
- Dusty
- Deskundige
- Geslacht:
Even het relevante artikel van Leo's site geplukt:
Art. 55: Richting aangeven
Bestuurders van een motorvoertuig en bromfietsers moeten
een teken met hun richtingaanwijzer/arm geven, indien:
zij willen wegrijden;
zij andere bestuurders van een motorvoertuig willen inhalen;
zij de doorgaande rijbaan willen oprijden en verlaten;
zij van rijstrook willen wisselen
alsmede bij alle andere belangrijke zijdelingse verplaatsingen.
Aangezien een afbuigende voorrangsweg als een rechtdoorgaande weg wordt beschouwd, hoef je in principe inderdaad geen richting aan te geven...........
Voor de duidelijkheid is het (vaak) wel wenselijk.
Art. 55: Richting aangeven
Bestuurders van een motorvoertuig en bromfietsers moeten
een teken met hun richtingaanwijzer/arm geven, indien:
zij willen wegrijden;
zij andere bestuurders van een motorvoertuig willen inhalen;
zij de doorgaande rijbaan willen oprijden en verlaten;
zij van rijstrook willen wisselen
alsmede bij alle andere belangrijke zijdelingse verplaatsingen.
Aangezien een afbuigende voorrangsweg als een rechtdoorgaande weg wordt beschouwd, hoef je in principe inderdaad geen richting aan te geven...........
Voor de duidelijkheid is het (vaak) wel wenselijk.
Terecht stelt Dusty: Bij alle andere belangrijke zijdelingse verplaatsingen
Eens heb ik daar de definitie van opgezocht en dat kwam neer op:
Alle juridische en geografische richtingsveranderingen van importantie.
In de situatie dat het wegverloop rechtdoor gaat maar dat de voorrang afbuigt is het dus wenselijk bij het volgen van de voorrang om toch richting aan te geven. Geen richting aangeven zou namelijk erop kunnen wijzen dat gekozen wordt om de rechtdoorgaande weg te volgen.
Eens heb ik daar de definitie van opgezocht en dat kwam neer op:
Alle juridische en geografische richtingsveranderingen van importantie.
In de situatie dat het wegverloop rechtdoor gaat maar dat de voorrang afbuigt is het dus wenselijk bij het volgen van de voorrang om toch richting aan te geven. Geen richting aangeven zou namelijk erop kunnen wijzen dat gekozen wordt om de rechtdoorgaande weg te volgen.
- r0n.
- Stamgast
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 72
Mijn formulering is iets anders, wanneer er strepen op de weg staan en je gaat geen streep over, dan hoef je geen richting aan te geven.gvdbor schreef:In de situatie dat het wegverloop rechtdoor gaat maar dat de voorrang afbuigt is het dus wenselijk bij het volgen van de voorrang om toch richting aan te geven. Geen richting aangeven zou namelijk erop kunnen wijzen dat gekozen wordt om de rechtdoorgaande weg te volgen.
Deze tekst is van mij, niet uit een wetboek

Veilige groeten;
Ron
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
-
- Infopolitie Gast
gvdborIn de situatie dat het wegverloop rechtdoor gaat maar dat de voorrang afbuigt is het dus wenselijk bij het volgen van de voorrang om toch richting aan te geven. Geen richting aangeven zou namelijk erop kunnen wijzen dat gekozen wordt om de rechtdoorgaande weg te volgen.
Nu gebruik je zelf de woorden wenselijk en zou namelijk erop kunnen wijzen dat... Nu heb je deze definitie opgezocht maar ik kan uit deze zin nog steeds niet op maken dat het verplicht is ook richting aan te geven, maar alleen duidelijk...[/quote]
-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
Ok, niet om gelijk te willen krijgen ofzo hoor, maar kun jij voor de gegevens waaruit jij opmaakt dat het inderdaad zo is aan mij kunnen geven? Ik wil dit dan wel even aan de examinatoren laten zien. Ik kan dus niet aan komen van... het stond op een site :-) Heb dus wel een art. oid nodig. Alvast dank.
-
- Infopolitie Gast
Het verloop van de voorrang en het verloop van de doorgaande weg hoeft niet gelijk te zijn.
Indien het verloop van de voorrang anders is (of tot verwarring aanleiding kan geven) dan het verloop van b.v. de (recht)doorgaande weg dan wordt dit aangegeven met een onderbord (701-703). Alsdan wordt verplicht richting aangegeven want bestuurders die afslaan moeten een teken geven. In andere gevallen als de voorrang het verloop van de weg volgt is richting aangeven niet vereist en ook niet nodig.
Het heeft dus niets te maken met zijdelingse verplaatsing.
Indien het verloop van de voorrang anders is (of tot verwarring aanleiding kan geven) dan het verloop van b.v. de (recht)doorgaande weg dan wordt dit aangegeven met een onderbord (701-703). Alsdan wordt verplicht richting aangegeven want bestuurders die afslaan moeten een teken geven. In andere gevallen als de voorrang het verloop van de weg volgt is richting aangeven niet vereist en ook niet nodig.
Het heeft dus niets te maken met zijdelingse verplaatsing.