Carport, openbare weg en APK keuring
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
Carport, openbare weg en APK keuring
Hallo,
Ik stel hier als gast een paar vragen omdat mijn registratie geweigerd is, waarom weet ik niet, want ik heb een geldig emailadres opgegeven, maar goed, hier komen de vragen.
Ik had vanavond aan discussie met iemand over apk, carport en openbare weg. Klopt het, dat je eigen carport wettelijk ook als openbare weg gezien wordt?
En klopt het ook, wanneer je te laat bent met je APK keuring, je ook beboet kunt worden al staat je auto stil onder je eigen carport?
Ik hoop op wat antwoorden, en alvast bedankt.
grt,
jena
Ik stel hier als gast een paar vragen omdat mijn registratie geweigerd is, waarom weet ik niet, want ik heb een geldig emailadres opgegeven, maar goed, hier komen de vragen.
Ik had vanavond aan discussie met iemand over apk, carport en openbare weg. Klopt het, dat je eigen carport wettelijk ook als openbare weg gezien wordt?
En klopt het ook, wanneer je te laat bent met je APK keuring, je ook beboet kunt worden al staat je auto stil onder je eigen carport?
Ik hoop op wat antwoorden, en alvast bedankt.
grt,
jena
-
- Infopolitie Gast
- donmarcello
- Stamgast
- Roepnaam: marcel
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
De wet praat over "voor het openbaar verkeer openstaande weg"
Een weg is dat als:
a: er openbaar verkeer plaats vindt
b: er openbaar verkeer toegestaan wordt.
In een carport is dat doorgaans niet het geval.
Bij een auto die niet apk is gekeurd en onder een carport staat die niet een voor het openbaar verkeer openstaande weg is, zie criterium, is echter iets heel anders aan de hand;
De plek waar die staat is namelijk helemaal niet interessant.
Een kentekenplichtig voertuig moet immers gekeurd zijn. Dus al staat hij in de schuur, APKplicht gaat gewoon door.
Een weg is dat als:
a: er openbaar verkeer plaats vindt
b: er openbaar verkeer toegestaan wordt.
In een carport is dat doorgaans niet het geval.
Bij een auto die niet apk is gekeurd en onder een carport staat die niet een voor het openbaar verkeer openstaande weg is, zie criterium, is echter iets heel anders aan de hand;
De plek waar die staat is namelijk helemaal niet interessant.
Een kentekenplichtig voertuig moet immers gekeurd zijn. Dus al staat hij in de schuur, APKplicht gaat gewoon door.
- donmarcello
- Stamgast
- Roepnaam: marcel
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Tenzij hij geschorst is dan is het een heel ander verhaal:
Niet geschorst dan geldt idd dit:Wanneer u van plan bent om met uw voertuig langere tijd geen gebruik te maken van de openbare weg, kunt u voor de voertuiggebonden verplichtingen vrijstelling krijgen. U moet dan zelf of door een gemachtigde een 'schorsing' op het postkantoor aanvragen. De geldigheid van het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs wordt geschorst.
De schorsing wordt vastgelegd in de kentekenregistratie van de RDW. De Belastingdienst/Centrale administratie/Autoheffingen stuurt u dan geen rekening meer voor de motorrijtuigenbelasting. Bovendien bent u niet langer verplicht om uw voertuig te verzekeren en APK te laten keuren.
Voertuiggebonden verplichtingen
Controle van verzekering, APK en motorrijtuigenbelasting
Wie een auto of motor op zijn naam heeft staan, moet voldoen aan de verplichtingen voor dat voertuig.
De voertuiggebonden verplichtingen die we in Nederland kennen zijn: de wettelijke aansprakelijkheidsverzekering (WA) de Algemene Periodieke Keuring (APK), de motorrijtuigenbelasting en het voeren van de juiste kentekenplaten.
Een bezitter van een voertuig moet aan bovenstaande voertuiggebonden verplichtingen voldoen als hij een auto of motor op zijn naam heeft staan en dus geregistreerd staat bij de RDW. Door een eenvoudige druk op de knop controleert de RDW het verzekeringsregister en het keuringsregister. Zo kan de RDW direct zien of een auto is verzekerd en APK-goedgekeurd.
Is een auto of motor daadwerkelijk niet verzekerd dan kan het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) te Leeuwarden de kentekenhouder een boete toesturen. Is de auto niet APK-goedgekeurd dan volgt daarvoor ook een boete. Ook de Belastingdienst/Centrale administratie/Autoheffingen controleert op deze manier of voor de auto of motor de motorrijtuigenbelasting is betaald.
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
-
- Infopolitie Gast