bevoegdheid om te fouilleren?
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
bevoegdheid om te fouilleren?
Ik zat niet handsfree te telefoneren. Een agent zet me aan de kant en ik zeg dat ik niet eens eens een gsm bij me heb. Mag de agent mij dan fouilleren, om te kijken of ik de gsm in mijn kleding verstopt heb. Mag hij mijn auto doorzoeken?
-
- Infopolitie Gast
Re: bevoegdheid om te fouilleren?
Hoe zit het wettelijk2653 schreef:Ik zat niet handsfree te telefoneren. Een agent zet me aan de kant en ik zeg dat ik niet eens eens een gsm bij me heb. Mag de agent mij dan fouilleren, om te kijken of ik de gsm in mijn kleding verstopt heb. Mag hij mijn auto doorzoeken?

- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
Klopt inmiddels niet meer, Maaike....
Handsfree bellen is tegenwoordig een 'mulderfeit' en sluit daarmee strafrecht en strafvordering uit...
Op grond van de algemene wet bestuursrecht zou het doorzoeken van de auto nog wel tot de mogelijkheden kunnen behoren, maar de Procureur-Generaal (het hoofd van alle OvJ's) heeft aangegeven dat dit middel bij voorkeur niet gebruikt wordt...
Oftewel, ik zou als 'slachtoffer' zelf m'n auto wel binnenste buiten keren om aan te tonen dat ik geen gsm bij me heb...
Handsfree bellen is tegenwoordig een 'mulderfeit' en sluit daarmee strafrecht en strafvordering uit...
Op grond van de algemene wet bestuursrecht zou het doorzoeken van de auto nog wel tot de mogelijkheden kunnen behoren, maar de Procureur-Generaal (het hoofd van alle OvJ's) heeft aangegeven dat dit middel bij voorkeur niet gebruikt wordt...
Oftewel, ik zou als 'slachtoffer' zelf m'n auto wel binnenste buiten keren om aan te tonen dat ik geen gsm bij me heb...

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
- rich
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 50
Inderdaad, niet wenselijk maar via bepaalde constructies is het wel te doen.
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Re: bevoegdheid om te fouilleren?
Zoals al eerder hier gesteld betreft het een mulderfeit wat is geconstateerd door de agent. Hierdoor vervalt inderdaad een hoop voor wat betreft strafvordering (en kan uw auto op grond van het bellen ook niet worden doorzocht) MAAR, de agent hoeft ook niet te bewijzen dat u zat te bellen, immers, dat heeft hij al geconstateerd. U zult moeten bewijzen dat u NIET zat te bellen..... Waarom zou een agent dus alle moeite doen ????2653 schreef:Ik zat niet handsfree te telefoneren. Een agent zet me aan de kant en ik zeg dat ik niet eens eens een gsm bij me heb. Mag de agent mij dan fouilleren, om te kijken of ik de gsm in mijn kleding verstopt heb. Mag hij mijn auto doorzoeken?
-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
Gijs,
Ik heb ze toch echt zien staan, zelfs gesproken, bij een stoplicht, waarbij kenteken, kleur en type auto werd genoteerd, wegens het niet dragen van een gordel.
Destijds heb ik gevraagd of dat dan zomaar kon.
Het antwoordt was: Ja.
Motivatie: een agent is integer en heeft de eed afgelegd.
Dus die staande houding waar jij het over hebt, kan ik zo 'e'en twee drie niet geloven.
- - - - -
Stemmingmakerij probeer ik te voorkomen.
Eerlijkheid staat nog altijd voorop
Ik heb ze toch echt zien staan, zelfs gesproken, bij een stoplicht, waarbij kenteken, kleur en type auto werd genoteerd, wegens het niet dragen van een gordel.
Destijds heb ik gevraagd of dat dan zomaar kon.
Het antwoordt was: Ja.
Motivatie: een agent is integer en heeft de eed afgelegd.
Dus die staande houding waar jij het over hebt, kan ik zo 'e'en twee drie niet geloven.
- - - - -
Stemmingmakerij probeer ik te voorkomen.
Eerlijkheid staat nog altijd voorop
- rich
- Moderator
- Geslacht:
Zonder staandehouding kan er niet bekeurd worden voor dat feit. Zonder naam van de betrokkene kan je die bon niet inleveren want die wordt niet geaccepteerd. Het systeem spuugt de bon zo weer uit.
Het kenteken natrekken is geen optie want neem bijvoorbeeld de welbekende leaseauto die op naam van een rechtspersoon staat.
Gijs heeft dus voor de volle 100% gelijk, dit is 100% stemmingkwekerig en daarmee grote flauwekul.
Wel kan het zo zijn dat de ene diender constateerd en dat deze later zijn krabbel op de bon zet maar iedere diender weet dat deze bon niet op kenteken uitgeschreven kan worden.
Tevens is het zo dat de eed/belofte geen moer met een muldertje te maken heeft maar dat is een andere discussie die wij eerder al gevoerd hebben.
Het kenteken natrekken is geen optie want neem bijvoorbeeld de welbekende leaseauto die op naam van een rechtspersoon staat.
Gijs heeft dus voor de volle 100% gelijk, dit is 100% stemmingkwekerig en daarmee grote flauwekul.
Wel kan het zo zijn dat de ene diender constateerd en dat deze later zijn krabbel op de bon zet maar iedere diender weet dat deze bon niet op kenteken uitgeschreven kan worden.
Tevens is het zo dat de eed/belofte geen moer met een muldertje te maken heeft maar dat is een andere discussie die wij eerder al gevoerd hebben.
rich@infopolitie.nl
rich@infopolitie.nl
- rich
- Moderator
- Geslacht:
En wat van de mensen die netjes aan kunnen tonen dat ze geen gordel hoeven te dragen?
rich@infopolitie.nl
rich@infopolitie.nl