uitsteken lading

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Maurice930
Infopolitie Gast

uitsteken lading

Ongelezen bericht door Maurice930 »

Mag ik nou met mijn kofferbak open rijden als gevolg van een bed dat uitsteekt ofzo? Of die planken die net niet in mijn auto passen en die ik dan maar even uit mijn zijraam laat steken. Zijn hier max. lengtes voor of mag dit gewoon niet? Kan me het afgelopen EK herinneren waar de politie bekeuringen uit stond te delen als de vlaggen meer dan 20 cm uitstekaken. Moet ik hier gewoon die max breedtes van 2.55 meter aanhouden en een max. uitstekende lading van 20 cm aan weerszijde? Dank...
Bouwe1
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bouwe1 »

Maurice,

Van een rijinstructeur verwacht ik deze vraag niet.
Zie theorieboek.

breder dan 2 meter mag volgens mij niet.
meer dan 20cm naar ieder kant mag ook niet.
Over de lengte die je achter de achteras mag oversteken zijn ook regeltjes voor.

Vergeet het rood/witte bord niet om er aan te knutselen.

Kortom.
je kofferbak mag openblijven tijdens de rit, als ie tenminste niet op en neer staat te klapperen.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht: Man
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Bij een personenauto mag de (ondeelbare) lading inderdaad niet meer dan 20 cm aan weerszijden uit te steken. Het voordeel is dan wel weer dat het niet gemarkeerd hoeft te worden. :wink:

Tevens mag de ondeelbare lading 3,5 meter voor het hart van het stuurwiel uitsteken en niet meer dan 5 meter achter de achterste as... En indien deze afstanden meer dan 1 meter voor of achter het voertuig betreffen, dan moet de lading inderdaad gemarkeerd zijn.

Maar nu de hamvraag: Is er uberhaupt wel sprake van ondeelbare lading? Als je een bedje haalt bij de IKEA kan je heel makkelijk een aanhanger huren om je aankoop netjes te vervoeren. En als dit tegen redelijke kosten kan, dan is de benaming 'ondeelbare lading' onterecht en kan je lading als deelbaar worden gekwalificeerd (aangenomen dat je over een trekhaak beschikt).

Niet dus alleen de lengte/breedte van het materiaal is bepalend voor de definitie van ondeelbare lading maar ook de kwalificatie of er redelijkerwijs van je verwacht mag worden dat je voor een andere vorm van (veiliger) vervoer kiest... :wink:

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Maurice930
Infopolitie Gast

Ja bouwe dank je. De inrichtingseisen ken ik uit mijn hoofd thank you for mentioning it :? Maar goed, het ging mij idd over bijvoorbeeld die kofferbak. Dat ladingen aan weerszijde ed mag uitsteken weet ik ook. MAAR ik kon me voorstellen dat er bepaalde regels aan verbonden waren die niet in de instructeursboeken ofzo staan...vandaar mijn vraag.
Bouwe1
Infopolitie Gast

Je gaat nu je leerlingen vertellen dat ze een auto moeten kopen met een trekhaak, zodat ze hun Ikea bedje mee kunnen nemen? ;-)
Maurice930
Infopolitie Gast

Grin, uiteraard... ik zie geen andere reden om een trekhaak te nemen :-)
Bouwe1
Infopolitie Gast

Nu nog wachten op de DHZ aanhangwagen van Ikea.
klein op de boodschappen kar, groot achter de auto,

Na yhuiskomst inpakken en op zolder bewaren ;-)
CrashDuck
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door CrashDuck »

Ik heb een trekhaak ! Ligt in de schuur. Auto staat op straat. Mag ik nu ook geen ondeelbare lading meer vervoeren ? ;)
Laatst gewijzigd door CrashDuck op 04 mar 2005, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht: Man

Ongelezen bericht door gvdbor »

verzoeke aan Leo om eend of 2cv weer te veranderen in "piele" want op een of andere manier weet een zekere forummer op alle manieren het gesprek weer richting "piele" te krijgen.
Corrado
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Corrado »

Daarom rij ik voor de hobby een Volkswagen Corrado, voor dagelijks vervoer een Chrysler Voyager.
En als een artikel te groot wordt, laat ik het gewoon bezorgen. :wink:
Gesloten