CSI

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Frit$
Infopolitie Gast

CSI

Ongelezen bericht door Frit$ »

Goedemorgen.

ik sta op het punt om de telefoonlijn politiefuncties van de politie rotterdam te gaan bellen om een afspraak te maken voor een voorlichtingsdag. Nou heb ik even een vraagje aan de ervaren dienders onder ons. Ik snap heel goed dat wat je op de tv ziet in bijvoorbeeld CSI Miami niet geheel waarheidsgetrouw is. Maar ik neem aan dat in een land als Nederland (wat naar mijn inzien totaal verpunkt word) waar de criminaliteitscijfers niet echt laag zijn ook een hoop te beleven is in verband met politiewerk. Nou is mijn vraag welke van aale functies die de politie te bieden heeft sluit nou het best aan bij wat je ziet op tv? Is dat rechercheur, of gewoon hoofdagent? Ik weet het allemaal niet maar ik neem aan dat de ex-politiemannen en nieuwbakken diendertjes (geintje niet gelijk in de verdediging gaan) daar wel een passend antwoord op hebben. Ik wacht even af en dan hoor ik het wel van jullie denk ik

Natuurlijk alvast bedankt voor jullie reactie
Doei Doei (K)
Frit$sSS$

opm GvdBor: chattaal gewijzigd
Frit$
Infopolitie Gast

Excusez-moi!!!

Nou bel ik net de afdeling werving en selectie van korps Rotterdam-Rijnmond. Wat krijg ik te horen als ik vraag of het mogelijk is om een voorlichtingsdag bij te wonen? "Alleen als u solliciteert..." Pardon, ik mag dus niet even aan de hand van een voorlichtingsdag (wat ook het geval is bij alle andere scholen en opleidingen in nederland) kijken of de politie echt wat voor mij is en moet dus meteen maar solliciteren?!

Nou heb ik toevallig een paar weken geleden per ongeluk via de website van korps rotterdam gesolliciteerd... Na een heleboel uurtjes met vierkante oogjes achter de computer dacht ik wat extra infomatie aan te vragen, maar wat bleek nou... ik had al gesolliciteerd. Ik kreeg dus vorige week een brief waarin stond dat ze me met genoegen meededeelde dat ik in principe voldeed aan de aanstellingseisen van het korps.

Maar het leuke is dat die aardige mevrouw aan de telefoon van zojuist mij even tussen neus en lippen door vertelde dat ik naast mijn VWO-diploma ook nog even een jaar fulltime werkervaring nodig had. Nou weet ik niet hoe zij zich dat dan voorstelt. Verbaasd en geschrokken vroeg ik haar dus wat mijn keuzes waren. Haar antwoord:
1> Ik kon het bij een ander korps proberen ivm andere aanstellingseisen.
2> Een propedeuse op MBO-niveau erbij was ook genoeg..
3> Een jaar fulltime werken.
Nou heeft ze het natuurlijk niet zo zwartgallig gezegd als ik het nu beschrijf, maar het komt er dus op neer dat ik even een jaar moet gaan werken fulltime om daarna bij de politie te kunnen solliciteren, terwijl ik dan nog steeds geen zekerheid heb omdat ze om de haverklap de aanstellingseisen per korps wijzigen. (dan is weer 1 jaar werkervaring geeist, dan weer twee en dan weer helemaal geen). Mijn tweede optie is dan dus dat ik even een jaar iets ga studeren waar ik helemaal geen zin in heb, mijn propedeuse haal en vervolgens kan gaan solliciteren en mijn derde optie is om het bij andere korpsen te proberen, waar ik dus weer het risico mee loop om ergens in Groningen te worden aangenomen terwijl ik in Capelle aan den IJssel woon. (ik hoop dat mijn verhaal niet zo onsamenhangend overkomt als ik denk)

Ook zei die mevrouw nog iets over mensen met een MBO-diploma, die hoeven namelijk geen werkervaring te hebben. Curieus... (hierop zijn geen reacties gewenst, ik verstond namelijk niet precies wat die mevrouw zei en deze uitspraak kan dus niet als waarheid worden beschouwd... je mag natuurlijk wel reageren als je denkt te weten wat zij wel heeft gezegd!)

Ik heb zoals jullie kunnen lezen geen vragen gesteld in mijn betoog maar ik zou het toch zeer op prijs stellen als jullie misschien je mening hierover kunnen uiten (en je ook een beetje in mij verplaatsen) en misschien nog andere ideeen kunnen delen met mij.

Alvast bedankt weer,
Frit$ > beetje teleurgesteld :(

PS: door mijn verbazing en daarmee gepaard gaande frustratie kan het zijn dat er spelfouten te vinden zijn in mijn " betoogje"... probeer daar aub niet over te vallen. Thankss
Julio
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Julio
Geslacht: Man
Leeftijd: 37

Ongelezen bericht door Julio »

Het dichts in de buurt van CSI komt m.i. het F.I.
Mich
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mich »

Ik denk dat je Nederlands Forensisch Instituut bedoeld? Dan mis je een "N".
Anders ben ik erg benieuwd naar deze dienst :wink:
Tevens heb ik ook niet echt een passend antwoord op de vragen van Frits, maarja.....ik ben dan ook geen ex-politieman of nieuwbakken diendertje. :roll:

Succes ermee...
rich
Moderator
Moderator
Agent
Leeftijd: 50

Ongelezen bericht door rich »

Alles wat op tv te zien is geeft totaal geen goed beeld van het politiewerk. Mensen krijgen een verkeerd beeld door hetgeen daar allemaal te zien is. Het is leuk om naar te kijken (doe ik zelf ook) maar het geeft geen goed beeld van het Nederlandse politiewerk.

Als je als diender naar Baantjer kijkt en je gaat naar de technische zijde kijken dan schiet je echt in de lach. Rechercheur Fledder zou eigenlijk iedere aflevering weer op het matje moeten worden geroepen omdat hij een plaats delict om zeep helpt en De Cock (met ceeooceekaa) zou eerst naar de AA moeten om het drinken onder werktijd eens af te leren.
Nooit zie je daar iemand uren achter een PC zitten om een PV in elkaar te zetten, nooit zie je de hectiek. Aanhoudingen achter elkaar en iedere week weer een moord in dezelfde wijk.
Ook programma's als Bij de Politie geven geen goed beeld. Je ziet altijd de actie maar nooit zie je de dienst waar niets te beleven is.

De Amerikaanse series zien er allemaal gelikt uit maar de afdeling die je bijvoordbeeld ziet in CSI Miami verrichten het werk dat hier in Nederland wordt gedaan door het NFI in Den Haag ( was Rijswijk). Daar werken mensen die verschrikkelijk veel kennis van zaken hebben maar geen politieambtenaar zijn. Allen hebben een pittige technische opleiding achter de rug en zij leveren rapporten aan die de politie gebruikt voor de afhandeling van een zaak. Ook vinden daar de secties op de lichamen plaats.

Bij de politie heb je wel de technische recherche (TR) zij zoeken op de PD's naar sporen en leggen deze vast op papier. Natuurlijk doen zij nog wel wat meer dan dat.

Een rechercheur of de agent op straat komt als eerste ter plaatse ( in het algemeen) en maakt een inschatting of het zin heeft om de TR ter plaatse te laten komen. Hier zijn immers een aantal inzet criteria voor.
De medewerkers van de TR zijn over het algemeen wel opsporingsambtenaar.

Over het tweede gedeelte:

Er zijn gigantisch veel mensen die bij de politie willen werken en hierdoor heeft de afdeling Werving en Selectie dus een ruime keuze. Werken bij de overheid heeft een aantal voordelen ( alhoewel deze voordeel rap aan het verdwijnen zijn) en dat is voor veel mensen aantrekkelijk. Het politiewerk heeft altijd zijn charmes gehad en dat is te merken aan het aantal aanmeldingen.

Een korps geeft een profiel door aan W en S en zij gaan daarmee aan de slag. Als je veel keuze hebt dan kan je kritisch zijn en dan pik je de mensen uit waarmee je als korps de grootste kans van slagen hebt. Er wordt een bijzonder groot bedrag in een diender gestoken en het is fijn als dat enig rendement oplevert.

Als je snel rijk wilt worden dan is het niet verstandig om bij de politie te gaan werken want tot schaal 8 is het salaris niet echt boeiend en zelfs voor sommigen is dit salaris nog te laag.
Politiewerk ga je niet doen voor het geld maar omdat het een mooi beroep is ( mijn mening).

Als je echt agent wilt worden dan heb je je dus te schikken naar hetgeen de organisatie wil. Er is aanbod voldoende dus zij kunnen zich wat permitteren.

Info over het NFI vind je hier:

http://www.forensischinstituut.nl/
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Frit$
Infopolitie Gast

Hmmnnzz, laten we even voorop stellen da ik niets alleen maar voor het geld doe, ik vind het namelijk belangrijk om iets te doen waar ik goed in ben en wat ik leuk vind en als ik groot geld wil gaan verdienen ga ik volgend jaar wel account managing studeren, maar daar lijkt me dus echt geen reet aan.. MAAR tuurlijk denk ik ook aan het geld, ik wil later iig genoeg geld hebben om eventuele kinderen te kunnen onderhouden en dan denk ik niet alleen aan eten en kleren maar ook aan reisjes naar disneyland en vakanties enzovoort en daarom vind ik het wel belangrijk dat ik werk ga doen wat ik en leuk vind en leuk verdient. Het allerallerallerliefst zou ik bij een goed doel zoals het WNF of de WASP (of was het nou WAPS) willen werken... dieren in nood helpen dus. Ik ben een enorme dierenliefhebber en als ik rijk zou zijn of in een klap rijk zou worden zou ik op mijn gemakje biologie gaan studeren om vervolgens, niet voor het geld maar voor de fun, met dieren te kunnen gaan werken op vrijwillige basis. Maar ja alles wordt duurder en dat zit er dus helaas egt niet in... Misschien dat jullie het uit het bovenstaande al begrepen hadden maar ik wil me dus graag voor dingen inzetten. Het gaat klote met Nederland, je hoort steeds meer over zinloos geweld en het beroven van oude omaatjes en ik heb altijd zoiets gehad van "een betere wereld begint bij jezelf"... Nou leef ik al 18 jaar een normaal leven; ik steel niet, gooi bijna nooit dingen op straat (zonde van het milieu), maar ik heb niet echt het idee dat nederland daar echt iets mee op schiet. In zekere zin natuurlijk wel, maar ondertussen zijn er 176181 anderen die al die dingen wel doen en ik heb nu dus een beetje zin om al dat soort dingen aan te pakken. En tsjaa.. dan zal je dus egt bij de politie moeten gaan want ik kan als burger niet veel doen tegen mensen die stelen.

Maar om dus nog even terug te komen op mijn vorige berichten..
Daar zou ik toch nog wel graag even een mening over willen lezen van iemand die het wat interresseert.
Nou please een reactietje daar nog op dan..
buh'baai (K)
Nina (jaja me echte naam)

PS> ff by the way, als er iemand is die weet welk beroep ik moet kiezen om dieren te helpen of dierengedrag te bestuderen (wetenschapper dus) en er toch ook wat aan te verdienen (erg he) dan zou ik dat natuurlijk ook graag horen.

opm GvdBor; vriendelijk verzoek om dit bericht qua Nederlandse taal even aan te passen aan ABN, dus geen buh'baai en egt en iig etc, ik ga het niet nog een keer doen, maar doe het makkelijker door het te verwijderen. Met een VWO diploma mag je iets meer verwachten
Frit$
Infopolitie Gast

ehh nog een vraagje...
ik wil best wel lid worden maar ik heb alleen een hotmailaccount..
HOE DOET IK DAT DAN> heb nie veel verstand van computers.
rich
Moderator
Moderator
Agent

Nina, naar mijn idee stelde je twee vragen.

1.
Nou is mijn vraag welke van aale functies die de politie te bieden heeft sluit nou het best aan bij wat je ziet op tv? Is dat rechercheur, of gewoon hoofdagent? Ik weet het allemaal niet maar ik neem aan dat de ex-politiemannen en nieuwbakken diendertjes
Volgens mij heb ik daar een behoorlijk duidelijk antwoord op geschreven.

2.
Ik heb zoals jullie kunnen lezen geen vragen gesteld in mijn betoog maar ik zou het toch zeer op prijs stellen als jullie misschien je mening hierover kunnen uiten (en je ook een beetje in mij verplaatsen) en misschien nog andere ideeen kunnen delen met mij.
Ook hierover heb ik mijn mening gegeven.

Ik denk dat je moet zorgen dat je wat meer een beeld krijgt van het politiewerk en de dagelijkse werkzaamheden.
Je kan alvast even rondstruinen op

Infopolitie.nl

Camerabeelden van 200.000 bewakingscamera’s van particulieren en bedrijven zijn bruikbaar voor de politie. De camera’s zijn aangemeld bij de databank Camera in Beeld.
. Ik weet zeker dat je daar heel wat relevante informatie kunt vinden.
ik wil later iig genoeg geld hebben om eventuele kinderen te kunnen onderhouden en dan denk ik niet alleen aan eten en kleren maar ook aan reisjes naar disneyland en vakanties enzovoort en daarom vind ik het wel belangrijk dat ik werk ga doen wat ik en leuk vind en leuk verdient.
Ook dienders kopen zo nu en dan nieuwe kleding en gaan op vakantie dus dan zal het salaris voldoende zijn. Het is maar net wat je wilt doen.
Nou leef ik al 18 jaar een normaal leven; ik steel niet, gooi bijna nooit dingen op straat (zonde van het milieu), maar ik heb niet echt het idee dat nederland daar echt iets mee op schiet. In zekere zin natuurlijk wel, maar ondertussen zijn er 176181 anderen die al die dingen wel doen en ik heb nu dus een beetje zin om al dat soort dingen aan te pakken. En tsjaa.. dan zal je dus egt bij de politie moeten gaan want ik kan als burger niet veel doen tegen mensen die stelen.
Ook als diender verbeter je de wereld niet. Je houdt iemand aan, je maakt een PV op. De boef gaat weer de straat op en gaat verder met zijn ding en in vele gevallen is dat hetzelfde ding als waar hij eerder mee bezig was.

Je moet ook even goed naar de taakstelling van de politie kijken. Dat is het handhaven van de rechtsorde (boeven vangen en bonnen schrijven) en het verlenen van hulp aan hen die dat behoeven. Deze hulp moet je echter niet zien als iemand intensief begeleiden want dat is niet de taak van de politie. Daar zijn andere instanties voor.

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Fido Dido
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Fido Dido »

rich schreef:Alles wat op tv te zien is geeft totaal geen goed beeld van het politiewerk. Mensen krijgen een verkeerd beeld door hetgeen daar allemaal te zien is. Het is leuk om naar te kijken (doe ik zelf ook) maar het geeft geen goed beeld van het Nederlandse politiewerk.
He Rich, Ik hoor anders altijd als ik naar mijn werk ga de tune van CSI door de lucht galmen.

En bij elke achtervolging word ik gek van de gitaarsolo´s op de achtergrond :twisted:
rich
Moderator
Moderator
Agent

;) ;) ;) ;) :) :)

rich@infopolitie.nl

gvdbor
In Memoriam
In Memoriam

Ongelezen bericht door gvdbor »

Frit$ schreef: PS> even by the way, als er iemand is die weet welk beroep ik moet kiezen om dieren te helpen of dierengedrag te bestuderen (wetenschaper dus) en er toch ook wat aan te verdienen (erg he) dan zou ik dat natuurlijk ook graag horen.]
Om te beginnen iets doen aan je nederlandse taal als je serieus genomen wilt worden, zie opmerking onder je vorige bericht.
Maurice930
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Maurice930 »

Het enige waar ik je antwoord op kan geven is hoe jij je wilt registreren :-) Je moet een emailaccount hebben anders dan yahoo, hotmail, google ed. Heb jij bijv. een account die je niet 1, 2, 3 kunt veranderen (zoals je emailaccount van school ofzo) dan kun jij je wel registreren. Even een ander adres aanmaken. Probeer anders het adres van de provider die jullie thuis hebben. Succes...
Roland
Infopolitie Gast

Re: Excusez-moi!!!

Ongelezen bericht door Roland »

Frit$ schreef:Nou bel ik net de afdeling werving en selectie van korps Rotterdam-Rijnmond. Wat krijg ik te horen als ik vraag of het mogelijk is om een voorlichtingsdag bij te wonen? "Alleen als u solliciteert..." Pardon, ik mag dus niet even aan de hand van een voorlichtingsdag (wat ook het geval is bij alle andere scholen en opleidingen in nederland) kijken of de politie echt wat voor mij is en moet dus meteen maar solliciteren?!

Nou heb ik toevallig een paar weken geleden per ongeluk via de website van korps rotterdam gesolliciteerd... Na een heleboel uurtjes met vierkante oogjes achter de computer dacht ik wat extra infomatie aan te vragen, maar wat bleek nou... ik had al gesolliciteerd. Ik kreeg dus vorige week een brief waarin stond dat ze me met genoegen meededeelde dat ik in principe voldeed aan de aanstellingseisen van het korps.

Maar het leuke is dat die aardige mevrouw aan de telefoon van zojuist mij even tussen neus en lippen door vertelde dat ik naast mijn VWO-diploma ook nog even een jaar fulltime werkervaring nodig had. Nou weet ik niet hoe zij zich dat dan voorstelt. Verbaasd en geschrokken vroeg ik haar dus wat mijn keuzes waren. Haar antwoord:
1> Ik kon het bij een ander korps proberen ivm andere aanstellingseisen.
2> Een propedeuse op MBO-niveau erbij was ook genoeg..
3> Een jaar fulltime werken.
Nou heeft ze het natuurlijk niet zo zwartgallig gezegd als ik het nu beschrijf, maar het komt er dus op neer dat ik even een jaar moet gaan werken fulltime om daarna bij de politie te kunnen solliciteren, terwijl ik dan nog steeds geen zekerheid heb omdat ze om de haverklap de aanstellingseisen per korps wijzigen. (dan is weer 1 jaar werkervaring geeist, dan weer twee en dan weer helemaal geen). Mijn tweede optie is dan dus dat ik even een jaar iets ga studeren waar ik helemaal geen zin in heb, mijn propedeuse haal en vervolgens kan gaan solliciteren en mijn derde optie is om het bij andere korpsen te proberen, waar ik dus weer het risico mee loop om ergens in Groningen te worden aangenomen terwijl ik in Capelle aan den IJssel woon. (ik hoop dat mijn verhaal niet zo onsamenhangend overkomt als ik denk)

Ook zei die mevrouw nog iets over mensen met een MBO-diploma, die hoeven namelijk geen werkervaring te hebben. Curieus... (hierop zijn geen reacties gewenst, ik verstond namelijk niet precies wat die mevrouw zei en deze uitspraak kan dus niet als waarheid worden beschouwd... je mag natuurlijk wel reageren als je denkt te weten wat zij wel heeft gezegd!)

Alvast bedankt weer,
Frit$ > beetje teleurgesteld :(

PS: door mijn verbazing en daarmee gepaard gaande frustratie kan het zijn dat er spelfouten te vinden zijn in mijn " betoogje"... probeer daar aub niet over te vallen. Thankss
Ik zal je eerlijk zeggen dat ik, mede door een eerder topic van jouw hand, de indruk krijg dat je denkt dat je met een VWO diploma op zak alles (meteen) aankan. Helaas voor jou; werkervaring (en het liefst nog enige levenservaring) staan bij veel korpsen bovenaan het verlanglijstje van de minimale aanstellingseisen.
Robert1971
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Robert1971 »

Frit$ schreef:Hmmnnzz, laten we even voorop stellen da ik niets alleen maar voor het geld doe, ik vind het namelijk belangrijk om iets te doen waar ik goed in ben en wat ik leuk vind en als ik groot geld wil gaan verdienen ga ik volgend jaar wel account managing studeren, maar daar lijkt me dus echt geen reet aan..
Dan moet je er niet aan beginnen.

Frit$ schreef: MAAR tuurlijk denk ik ook aan het geld, ik wil later iig genoeg geld hebben om eventuele kinderen te kunnen onderhouden en dan denk ik niet alleen aan eten en kleren maar ook aan reisjes naar disneyland en vakanties enzovoort en daarom vind ik het wel belangrijk dat ik werk ga doen wat ik en leuk vind en leuk verdient. Het allerallerallerliefst zou ik bij een goed doel zoals het WNF of de WASP (of was het nou WAPS) willen werken... dieren in nood helpen dus. Ik ben een enorme dierenliefhebber en als ik rijk zou zijn of in een klap rijk zou worden zou ik op mijn gemakje biologie gaan studeren om vervolgens, niet voor het geld maar voor de fun, met dieren te kunnen gaan werken op vrijwillige basis. Maar ja alles wordt duurder en dat zit er dus helaas egt niet in... Misschien dat jullie het uit het bovenstaande al begrepen hadden maar ik wil me dus graag voor dingen inzetten.
Tsja. Wat wil je doen voor het WASP of WNF? Je zou er misschien als bioloog kunnen werken maar er zijn vele andere manieren om daarvoor te werken. Wat dacht je van rechten? Of economie, ecologie, milieutechniek, enzovoorts, enzovoorts. De mogelijkheden zijn legio. Bedenk wel dat als je biologie gaat studeren dat je daar niet wordt opgeleid om dieren te helpen ofzo, maar om de natuur te bestuderen. In héél véél gevallen mond dat uit in moleculaire biologie en ga je werken in de medische sector. Moleculair is wél heel veel gevraagd, ook door het NFI.
Frit$ schreef: Het gaat klote met Nederland, je hoort steeds meer over zinloos geweld en het beroven van oude omaatjes en ik heb altijd zoiets gehad van "een betere wereld begint bij jezelf"... Nou leef ik al 18 jaar een normaal leven; ik steel niet, gooi bijna nooit dingen op straat (zonde van het milieu), maar ik heb niet echt het idee dat nederland daar echt iets mee op schiet. In zekere zin natuurlijk wel, maar ondertussen zijn er 176181 anderen die al die dingen wel doen en ik heb nu dus een beetje zin om al dat soort dingen aan te pakken. En tsjaa.. dan zal je dus egt bij de politie moeten gaan want ik kan als burger niet veel doen tegen mensen die stelen.
Het valt echt nog wel een beetje mee hoor. Laat je niet gek maken door ongenuanceerde meningen in de media en zelfs de politiek. Het gaat eigenlijk best goed met Nederland alleen zijn er een aantal zaken voor verbetering vatbaar. Een van die dingen is de ervaring van veiligheid bij mensen op straat. De politie kan daar een steentje aan bijdragen, maar ook anderen zoals docenten, wijkteams (in de zin van burgers die met elkaar zoeken naar praktische oplossingen voor praktische problemen in de wijk, mensen die voor hun eigen wijk opkomen), de politiek enzovoorts. Maar goed, dit is slechts mijn mening.
Frit$ schreef: Maar om dus nog even terug te komen op mijn vorige berichten..
Daar zou ik toch nog wel graag even een mening over willen lezen van iemand die het wat interresseert.
Nou please een reactietje daar nog op dan..
buh'baai (K)
Nina (jaja me echte naam)
Reacties van geïnteresseerde mensen genoeg, zou ik zeggen.
Frit$ schreef: PS> even by the way, als er iemand is die weet welk beroep ik moet kiezen om dieren te helpen of dierengedrag te bestuderen (wetenschapper dus) en er toch ook wat aan te verdienen (erg he) dan zou ik dat natuurlijk ook graag horen.

opm GvdBor; vriendelijk verzoek om dit bericht qua Nederlandse taal even aan te passen aan ABN, dus geen buh'baai en egt en iig etc, ik ga het niet nog een keer doen, maar doe het makkelijker door het te verwijderen. Met een VWO diploma mag je iets meer verwachten
Dierengedrag bestuderen? Dat is een interessante vraag. Ik zelf heb biofarmaceutische wetenschappen gestudeerd en ben toen gaan werken in de neurofysiologie (promotieonderzoek). Ik heb me beziggehouden met loopgedrag en reflexen van ratten. Collega's van mij hebben biologie gestudeerd en houden zich (op het zelfde laboratorium) bezig met het geheugen en het leer vermogen van dieren. Dat houdt ook in het doen van dierproeven, realiseer je dat goed. Een kennis van me heeft psychologie gestudeerd en gebruikt dieren om meer te weten te komen over overlevingsstrategiëen. Hij hoopt dat toe te kunnen passen op mensen. Als je je liever bezighoudt met de verzorging van dieren en het beoordelen van het gedrag van dieren om te weten of zij zich goed voelen, kun je het beste 'biotechniek' studeren (HBO opleiding). Dan krijg je de zo genaamde artikel 12 bevoegdheid (4 jarige pittige en interessante studie). De biotechnici assisteren bij het dierexperimenteel onderzoek en helpen bijvoorbeeld de proefdierkundige bij het verzorgen van de porefdieren. Natuurlijk kun je proberen proefdierkundige te worden. Dan moet je eerst dierenarts, bioloog of zoiets dergelijks worden, daarna promoveren en dan nog eens een 4 jarige opleiding doen om je artikel 14 bevoegdheid te halen. Dat lukt niet veel mensen en het is een zwaar beroep. Maar goed: je kunt dus een heleboel kanten op als je geïnteresseerd bent in dieren en hun gedrag. Houd er wel rekening mee dat voor de meeste onderzoeken een artikel 9 bevoegdheid nodig is; dat is de bevoegdheid die je nodig hebt om dierexperimenten te kunnen en mogen ontwerpen en uitvoeren. Laat je goed voorlichten, ga naar voorlichtingbijeenkomsten. als je wilt kun je me prive mailen (maar dn moet je eerst lid worden van dit forum, ik geef mijn prive mail alleen via een PM om spam te voorkomen).
Oh, nog even dit: Als wetenschapper geld verdienen? Alleen als héél veel geluk hebt. Het is nu wel iets verbeterd maar als beginnend onderzoeker (AIO=assisten in opleiding heet dat) verdiende ik het eerste jaar minder dan minimumloon. Nu is dat niet meer zo, maar in het bedrijfleven verdien je gewoon meer. Daarbij, en ik wil je alweer niet teleurstellen, jou succes hangt niet alleen af van jou talent en inzet maar ook van politiek (hoeveel geld komt er beschikbaar voor onderzoek) en politiek (ken je de juiste mensen, ben je bij de juiste hoogleraar gepromoveerd, etc). Realiseer je dat goed en staar je niet blind op een wetenschappelijke carriere, die kans is namelijk heel klein. Helaas. Gedurende de promotie heb je overigens wel heel veel lol!
Frit$
Infopolitie Gast

Ik wil Robert hartelijk bedanken voor zijn informatie over wetenschappelijk onderzoek naar het gedrag van dieren, daar kan ik tenminste iets mee... Thanks!!

En Gijs van den Bor kan

Opmerking Rich...Deel van de tekst verwijdert vanwege opmerkingen die hier niet zijn toegestaan.

Als ik zonodig 'stoer' wil doen met mijn VWO-diploma dan had ik mijn hele tekst wel in het ABN geschreven met de juiste zinsbouw e.d. Ik heb totaal niet de illusie dat als je in het bezit bent van een VWO-diploma je beter bent dan andere mensen, er bestaat ook nog zoiets als sociale vaardigheden en daar heb ik er voldoende van... ik ga namelijk niet zitten meuten over andermans taalgebruik.

Als het trouwens zo zou zijn dat ik mezelf zo hoog inschat met mij VWO-diploma dan zou ik dat altijd nog zelf mogen weten en ik geloof dat in jullie regels staat dat je andermans meningen e.d moet respecteren... merk ik niet veel van. En ja ik ben inderdaad blij dat ik niet tot een leven lang achter de kassa ben veroordeeld, omdat ik iets beter kan leren dan anderen. MAG IK?

En als ik nou echt zo trots zou zijn op dat diploma (het is maar een papiertje hoor) dan zou ik er toch niet over nadenken om bij de politie te gaan want dat heb je namelijk helemaal niet nodig voor de meeste opleidingen.

Maurice trouwens ook bedankt voor je advies om een andere account te maken... ik heb het alleen niet meer nodig, want ik heb het idee dat mijn aanwezigheid op dit forum niet gewenst is.

Mijn excuses voor het feit dat ik dacht dat ik met dit forum een stapje verder zou komen.. het enige waar ik achter ben gekomen is dat de moderators ontzettend afwijzend en denegrerend kunnen doen.

Nog even iets over de opmerking van Rich onder een van mijn berichten:
Ik weet het niet zeker hoor, ik ben ook maar een simpele ziel, maar volgens mij is i.i.g. de correcte afkorting voor in ieder geval en wordt deze afkorting heel vaak gebruikt, JUIST in formele brieven e.d.

Rich voordat je gaat zeggen dat wat ik heb geschreven niet waar is en dat je gewoon normaal hebt geantwoord op mijn vragen.. Ja inderdaad dat heb je OOK gedaan, maar je ondertoon doet mij toch twijfelen aan je oprechtheid.

vr. gr.

Nina
Gesloten