wettig legitimatie bewijs

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

marianne
Infopolitie Gast

wettig legitimatie bewijs

Ongelezen bericht door marianne »

moet men mijn rijbewijs als wettig legitimatie bewijs zien, of moet ik een paspoort-identiteitskaart hebben.
Maurice930
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Maurice930 »

rijbewijs is een wettig legitimatiemiddel evenals paspoort en identiteitskaart.
Maurice930
Infopolitie Gast

Handig... (geen chattaal graag)
Bouwe1
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bouwe1 »

In Nederland mag je zowel je rijbewijs als je paspoort laten zien.
In het buitenland is je rijbewijs helaas niet voldoende.
carchost
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door carchost »

Er is wel een verschil tussen 'zich legitimeren' of 'zich identificeren'.
Met een rijbewijs kun je je niet identificeren, omdat dit een legitimatiebewijs is. Net zo als dat je je met een paspoort niet kunt legitimeren.

Legitimeren betekent zoveel als 'bewijzen dat je iets mag', zoals bijvoorbeeld autorijden.
Een verblijfsvergunning bijvoorbeeld is een document dat aantoont dat je in nederland mag verblijven. Je kunt je er echter niet mee identificeren.

Identificeren betekent zoveel als 'bewijzen wie je bent', zoals bijvoorbeeld een paspoort. Dit is een rijksdocument en wordt uitgegeven na grondige toetsing (zeker bij veelvuldig verlies).

Omdat iedereen die auto rijdt, toch al een rijbewijs bij zich moet hebben, is dit rijbewijs toegevoegd aan het rijtje 'identificatiepapieren'. Ook hiervoor geldt dat het een rijksdocument is en wordt uitgegeven na grondige toetsing.
Bouwe1
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bouwe1 »

Dank voor de cursus Nederlands
carchost
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door carchost »

Graag gedaan
Maurice930
Infopolitie Gast

nou, ik vind had het verschil hier niet achter gezocht... Dus inderdaad zonder enige sarcasme, BEDANKT :-D
Adri
Infopolitie Gast

identificatieplicht

Ongelezen bericht door Adri »

Wat geef ik mijn dochter(16) van de zomer mee als ze met een groepje vrienden naar het strand gaan? Ik neem aan dat het niet de bedoeling is dat de paspoorten onbeheerd op het strand achterblijven als ze gaan zwemmen?.........
Maurice930
Infopolitie Gast

Dit is al een keer op de radio/tv geweest geloof ik. Toen werd er gezegd dat als er niks aan de hand is (neem aan dat je een brave dochter hebt :-) ) er dus ook niet om een ID zal worden gevraagd. Er moet namelijk aanleiding zijn om je dochter dan staande te houden. Doet ze niks verkeerd... Dan zal er ook niet naar haar ID worden gevraagd.
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Maar dat neemt niet weg, dat zij wettelijk verplicht een ID-bewijs bij zich moet hebben. Dus heeft dochter een probleem op het strand, ze heeft hem dan immers niet bij zich. Ik weet daar ook zo geen oplossing voor.
Maurice930
Infopolitie Gast

Tussen de bikini:?: :-) Nee eh, sjah, dat zeiden ze op de radio.. en wat ze op de radio zeggen is waar he :-\
Adri
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Adri »

Mooi politiek antwoord (niet kwaad bedoelt hoor) maar de wet zegt dat je je altijd moet kunnen identificeren, dus theoretisch moet het paspoort mee naar het strand (zwembad/disco enz) er kan zich altijd iets voordoen. De regering heeft ook gesteld dat je zorgvuldig met je paspoort e.d moet omgaan. Het dus meenemen naar strand/disco versta ik hier niet onder. het is de plek om het kwijt te raken.
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Tuurlijk......
Gesloten