stadslichten in comb met mistlichten
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
stadslichten in comb met mistlichten
Vraag;
artikel 41 van het RVV zegt:
Betuurders van een motorvoertuig mogen tegelijk met dimlicht of mistlicht aan de voorzijde bermlicht, richtlicht of markeringslichten voeren.
Mag men bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert mistlicht aan de voorzijde voeren in combinatie met alleen stadslichten?
bij voorbaat dank Martin
artikel 41 van het RVV zegt:
Betuurders van een motorvoertuig mogen tegelijk met dimlicht of mistlicht aan de voorzijde bermlicht, richtlicht of markeringslichten voeren.
Mag men bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert mistlicht aan de voorzijde voeren in combinatie met alleen stadslichten?
bij voorbaat dank Martin
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
Ja, dat mag...
Vroeger was het zelfs zo dat mistlichten niet in combinatie met dim- of grootlicht gevoerd mochten worden, maar die regel is vervallen.
Dit om de voorkeur aan 'de grotere zichtbaarheid' te geven...
Vroeger was het zelfs zo dat mistlichten niet in combinatie met dim- of grootlicht gevoerd mochten worden, maar die regel is vervallen.
Dit om de voorkeur aan 'de grotere zichtbaarheid' te geven...

Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 25 feb 2005, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
-
- Infopolitie Gast
M.i. wordt indirect toch verteld dat je zelf VERPLICHT met dimlicht moet rijden als je de mistlampen aan hebt staan. Simpelweg omdat het RVV vermeldt dat je bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd of bij nacht, dimlicht moet voeren. Alleen het voeren van stadslicht wordt niet vermeld. Het gekke is, dat ik iemand ken waarbij de mistlampen alléén met stadslicht aan kunnen worden gezet. Om ff zeker van mijn zaak te zijn 

-
- Infopolitie Gast
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
Uuuh...ja, wacht ff... Je hebt gelijk!
Normaal gesproken maakt het niet uit, maar bij slecht weer geldt art 32:
Normaal gesproken maakt het niet uit, maar bij slecht weer geldt art 32:
Oude wetgeving in m'n hoofd. vrees ik...Artikel 32
1.
Bestuurders van een motorvoertuig, bromfietsers, snorfietsers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig moeten bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht dimlicht voeren.

Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 25 feb 2005, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
-
- Infopolitie Gast
Dat vindt ik ook niet zo raar. Het heeft ook eigenlijk helemaal niet de voorkeur om met gedimd groot licht te rijden in zeer dichte mist. Dit omdat de straal licht door de waterdeeltjes alle kanten worden opgestuurd. Zodoende heb je dus een grote vlek met licht voor je. Vergelijk het maar als je voorruit erg vies is met bv nicotine aanslag. In dat geval verblindt het licht van je tegenligger ook meer om die reden.
groetjes Kale
groetjes Kale

-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
Jawel, maar daar gaat het niet om. Het gaat erom of het MAG/MOET. Kijk, in de situaties dat je niet verplicht bent om je dimlicht aan te hebben mag je gewoon stadslicht voeren. Als je WEL verplicht ben dimlicht te voeren (zie bericht van zijlvaart) waaruit kan dan wordne opgemaakt dat dimlicht i.c.m. stadslicht mag worden gevoerd?
Wat betreft je zicht heb je gelijk Kale maar ja, daar heeft oom agent niks aan :-)
Wat betreft je zicht heb je gelijk Kale maar ja, daar heeft oom agent niks aan :-)
-
- Infopolitie Gast
Vergissingen gemaakt in het verleden bieden geen garanties voor de toekomst.
Met stadslicht en mistlicht zie ik meer van de weg en rijd dus veiliger.
Met dimlicht werken mijn mistlampen niet en verblind ik mijzelf.
Veiligheid gaat voor zou ik denken, maar ja, wet is wet en ik word vanzelf door een wetshandhaver van het asfalt geschraapt.
Gelukkig is het niet zo vaak zo dicht van de mist dat je echt niets meer ziet met je dimlicht.
Met stadslicht en mistlicht zie ik meer van de weg en rijd dus veiliger.
Met dimlicht werken mijn mistlampen niet en verblind ik mijzelf.
Veiligheid gaat voor zou ik denken, maar ja, wet is wet en ik word vanzelf door een wetshandhaver van het asfalt geschraapt.
Gelukkig is het niet zo vaak zo dicht van de mist dat je echt niets meer ziet met je dimlicht.
-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
In dit geval kent het RVV geen 'jaartallen'. Het is gewoon een gedragsregel waar iedereen zich aan zal moeten houden...
Al verbaast het me dat er voertuigen bestaan, waar de mistlampen, uitsluitend en alleen, bij stadslicht werken....
Aan de andere kant; Dan maar geen mistlampen en gewoon dimlicht aan...
Overigens, beschik ik thuis niet over 'nota's van toelichting' ed.... Kan iemand mij de redenatie uitleggen achter het schrappen van de oude regel?
Je zichtbaarheid neemt immers wel toe, maar je zicht niet...
Al verbaast het me dat er voertuigen bestaan, waar de mistlampen, uitsluitend en alleen, bij stadslicht werken....
Aan de andere kant; Dan maar geen mistlampen en gewoon dimlicht aan...
Overigens, beschik ik thuis niet over 'nota's van toelichting' ed.... Kan iemand mij de redenatie uitleggen achter het schrappen van de oude regel?
Je zichtbaarheid neemt immers wel toe, maar je zicht niet...
Donald Tusk