Tip voor jullie groepsoverleg
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
Tip voor jullie groepsoverleg
Is het mogelijk dat jullie bij verkeersongevallen op wegen met gescheiden rijbanen t.b.v. het tegemoet komende verkeers die felle zwaailichten en koplampen uit kunnen zetten/ afschermen?
Dan onstaan er geen situaties meer waarbij je voorligger gaat denken?
1. Hee waar is de weg?
2. wat zijn ze daar nu weer aan het doen.
Voor het verkeer wat jullie van achter nadert wil ik er op wijzen dat een gekeerde politie wagen kan volstaan met zwaailichten en geen koplampen op volle sterkte aan moet houden.
Dan onstaan er geen situaties meer waarbij je voorligger gaat denken?
1. Hee waar is de weg?
2. wat zijn ze daar nu weer aan het doen.
Voor het verkeer wat jullie van achter nadert wil ik er op wijzen dat een gekeerde politie wagen kan volstaan met zwaailichten en geen koplampen op volle sterkte aan moet houden.
In het nieuwe incidentmanagement is dit aan de orde.
In principe gebruikt daarbij alleen de achterste auto een zwaailicht, die staat dan in zgn fend-off positie, weet niet of ik het goed schrijf, in ieder geval schuin.
Op wegen met gescheiden rijbanen is het overigens niet de bedoeling dat een politieauto achterstevoren staat.
In principe gebruikt daarbij alleen de achterste auto een zwaailicht, die staat dan in zgn fend-off positie, weet niet of ik het goed schrijf, in ieder geval schuin.
Op wegen met gescheiden rijbanen is het overigens niet de bedoeling dat een politieauto achterstevoren staat.
- zijlvaart67
- Moderator
- Berichten: 14688
- Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
- Contact:
En deze nieuwe richtlijn mbt IM is eigenlijk ingevoerd omdat geen enkel ander middel hielp om de 'nieuwsgierige aagjes' aan de andere kant een beetje door te laten rijden...
Zelfs proeven met schermen op de middenberm waren niet succesvol. Het gevolg was (oa) dat de mensen nog langzamer gingen rijden om toch maar een glimp van al het bloed en de ellende op te kunnen vangen.... Overigens had de wind ook een aardige invloed op het schrappen van die proef....
Daarom is inderdaad gekozen voor deze 'low-profile' benadering. Het achterste voertuig is zoals GvdBor aangeeft (voor de verkeersveiligheid) zo opvallend mogelijk aanwezig, terwijl de overige hulpverleningsinstantie's zo onzichtbaar als mogelijk terplaatse moeten zijn...
In het donker zie ik wel duidelijke voordelen; Veel blauw sticht immers verwarring en leidt enorm veel af van handmatige aanwijzingen, pilonen ed....
Overdag zal het, volgens mij, allemaal weinig uitmaken.... We kunnen ons tenslotte niet 'ontzichtbaar' toveren en het zal altijd 'sensatie' blijven... Daar verander je nou eenmaal niets aan....
Overigens is het 'gebruikelijk' om uitsluitend stadslicht aan te hebben, als je op een dergelijke locatie aanwezig bent...
In Amsterdam beschikten de politieauto's trouwens over een 'dimstand'. Hierdoor werkten de flitsers maar op halve sterkte en waren ze niet zo verblindend meer... Bestaat een dergelijke optie uberhaupt nog?
Zelfs proeven met schermen op de middenberm waren niet succesvol. Het gevolg was (oa) dat de mensen nog langzamer gingen rijden om toch maar een glimp van al het bloed en de ellende op te kunnen vangen.... Overigens had de wind ook een aardige invloed op het schrappen van die proef....

Daarom is inderdaad gekozen voor deze 'low-profile' benadering. Het achterste voertuig is zoals GvdBor aangeeft (voor de verkeersveiligheid) zo opvallend mogelijk aanwezig, terwijl de overige hulpverleningsinstantie's zo onzichtbaar als mogelijk terplaatse moeten zijn...
In het donker zie ik wel duidelijke voordelen; Veel blauw sticht immers verwarring en leidt enorm veel af van handmatige aanwijzingen, pilonen ed....
Overdag zal het, volgens mij, allemaal weinig uitmaken.... We kunnen ons tenslotte niet 'ontzichtbaar' toveren en het zal altijd 'sensatie' blijven... Daar verander je nou eenmaal niets aan....
Overigens is het 'gebruikelijk' om uitsluitend stadslicht aan te hebben, als je op een dergelijke locatie aanwezig bent...

In Amsterdam beschikten de politieauto's trouwens over een 'dimstand'. Hierdoor werkten de flitsers maar op halve sterkte en waren ze niet zo verblindend meer... Bestaat een dergelijke optie uberhaupt nog?
'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
-
- Infopolitie Gast
Het zit in ieder geval op een behoorlijk aantal bergingvoertuigen gemonteerd. Ook degenen die bijvoorbeeld vorig jaar in de vaart zijn genomen. Ik ken het van de Whelen-balken.zijlvaart67 schreef:In Amsterdam beschikten de politieauto's trouwens over een 'dimstand'. Hierdoor werkten de flitsers maar op halve sterkte en waren ze niet zo verblindend meer... Bestaat een dergelijke optie uberhaupt nog?
-
- Infopolitie Gast
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Berichten: 7871
- Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
- Locatie: Den Haag
- Geslacht:
- Leeftijd: 64
- Contact:
Die hebben wij ook in Haaglanden, althans als de motor is uitgeschakeld doet de lichtbak niet meer met alle lampen mee. Is meer om de accu te sparen want anders is hij wel erg snel leeg.zijlvaart67 schreef: In Amsterdam beschikten de politieauto's trouwens over een 'dimstand'. Hierdoor werkten de flitsers maar op halve sterkte en waren ze niet zo verblindend meer... Bestaat een dergelijke optie uberhaupt nog?
-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
Zullen we maar niet doen want anders staan er heel wat surveillance auto's met een lege accu na een uurtje hulpverlenen. Niet alle auto's hebben extra accu's voor de lampen op het dak. Vandaar dat de motor moet blijven draaien.Bouwe1 schreef:Vriendelijk doch dringend verzoek om dan landelijk af spreken direct de motor uit te schakelen.

In de richtlijn is juist opgenomen dat ten allen tijde de motor aan moet blijven en verband met krachtig stroomverliesBouwe1 schreef:Vriendelijk doch dringend verzoek om dan landelijk af spreken direct de motor uit te schakelen.
En daar is men na een proef juist van afgestapt.en natuurlijk graag de zijde van de tegenliggers af te schermen.