Tip voor jullie groepsoverleg

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Bouwe1
Infopolitie Gast

Tip voor jullie groepsoverleg

Ongelezen bericht door Bouwe1 »

Is het mogelijk dat jullie bij verkeersongevallen op wegen met gescheiden rijbanen t.b.v. het tegemoet komende verkeers die felle zwaailichten en koplampen uit kunnen zetten/ afschermen?

Dan onstaan er geen situaties meer waarbij je voorligger gaat denken?
1. Hee waar is de weg?
2. wat zijn ze daar nu weer aan het doen.

Voor het verkeer wat jullie van achter nadert wil ik er op wijzen dat een gekeerde politie wagen kan volstaan met zwaailichten en geen koplampen op volle sterkte aan moet houden.
Gebruikersavatar
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 4808
Lid sinds: 31 mei 2003, 21:21
Locatie: Veluwe
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

In het nieuwe incidentmanagement is dit aan de orde.

In principe gebruikt daarbij alleen de achterste auto een zwaailicht, die staat dan in zgn fend-off positie, weet niet of ik het goed schrijf, in ieder geval schuin.

Op wegen met gescheiden rijbanen is het overigens niet de bedoeling dat een politieauto achterstevoren staat.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14562
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

En deze nieuwe richtlijn mbt IM is eigenlijk ingevoerd omdat geen enkel ander middel hielp om de 'nieuwsgierige aagjes' aan de andere kant een beetje door te laten rijden...

Zelfs proeven met schermen op de middenberm waren niet succesvol. Het gevolg was (oa) dat de mensen nog langzamer gingen rijden om toch maar een glimp van al het bloed en de ellende op te kunnen vangen.... Overigens had de wind ook een aardige invloed op het schrappen van die proef.... :lol:

Daarom is inderdaad gekozen voor deze 'low-profile' benadering. Het achterste voertuig is zoals GvdBor aangeeft (voor de verkeersveiligheid) zo opvallend mogelijk aanwezig, terwijl de overige hulpverleningsinstantie's zo onzichtbaar als mogelijk terplaatse moeten zijn...

In het donker zie ik wel duidelijke voordelen; Veel blauw sticht immers verwarring en leidt enorm veel af van handmatige aanwijzingen, pilonen ed....

Overdag zal het, volgens mij, allemaal weinig uitmaken.... We kunnen ons tenslotte niet 'ontzichtbaar' toveren en het zal altijd 'sensatie' blijven... Daar verander je nou eenmaal niets aan....

Overigens is het 'gebruikelijk' om uitsluitend stadslicht aan te hebben, als je op een dergelijke locatie aanwezig bent... :wink:

In Amsterdam beschikten de politieauto's trouwens over een 'dimstand'. Hierdoor werkten de flitsers maar op halve sterkte en waren ze niet zo verblindend meer... Bestaat een dergelijke optie uberhaupt nog?

'Er zal altijd gekozen moeten worden tussen vrede en rechtvaardigheid..'

Gebruikersavatar
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 4808
Lid sinds: 31 mei 2003, 21:21
Locatie: Veluwe
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

zijlvaart67 schreef:In Amsterdam beschikten de politieauto's trouwens over een 'dimstand'. Hierdoor werkten de flitsers maar op halve sterkte en waren ze niet zo verblindend meer... Bestaat een dergelijke optie uberhaupt nog?
Het is voor het eerst dat ik er over lees.
Gebruikersavatar
rfo00457
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rfo00457 »

zijlvaart67 schreef:In Amsterdam beschikten de politieauto's trouwens over een 'dimstand'. Hierdoor werkten de flitsers maar op halve sterkte en waren ze niet zo verblindend meer... Bestaat een dergelijke optie uberhaupt nog?
Het zit in ieder geval op een behoorlijk aantal bergingvoertuigen gemonteerd. Ook degenen die bijvoorbeeld vorig jaar in de vaart zijn genomen. Ik ken het van de Whelen-balken.
Gebruikersavatar
T-nus
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door T-nus »

Van de dimstand heb ik bij ons nog niks over gehoord, maar ik zal eens informeren. Ik denk dat dit al een hele oplossing is.
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7648
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Ongelezen bericht door SWAT »

zijlvaart67 schreef: In Amsterdam beschikten de politieauto's trouwens over een 'dimstand'. Hierdoor werkten de flitsers maar op halve sterkte en waren ze niet zo verblindend meer... Bestaat een dergelijke optie uberhaupt nog?
Die hebben wij ook in Haaglanden, althans als de motor is uitgeschakeld doet de lichtbak niet meer met alle lampen mee. Is meer om de accu te sparen want anders is hij wel erg snel leeg.
Gebruikersavatar
Bouwe1
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bouwe1 »

Vriendelijk doch dringend verzoek om dan landelijk af spreken direct de motor uit te schakelen.

en natuurlijk graag de zijde van de tegenliggers af te schermen.
Gebruikersavatar
PJ
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door PJ »

Bouwe1 schreef:Vriendelijk doch dringend verzoek om dan landelijk af spreken direct de motor uit te schakelen.
Zullen we maar niet doen want anders staan er heel wat surveillance auto's met een lege accu na een uurtje hulpverlenen. Niet alle auto's hebben extra accu's voor de lampen op het dak. Vandaar dat de motor moet blijven draaien. :wink:
Gebruikersavatar
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 4808
Lid sinds: 31 mei 2003, 21:21
Locatie: Veluwe
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Bouwe1 schreef:Vriendelijk doch dringend verzoek om dan landelijk af spreken direct de motor uit te schakelen.
In de richtlijn is juist opgenomen dat ten allen tijde de motor aan moet blijven en verband met krachtig stroomverlies
en natuurlijk graag de zijde van de tegenliggers af te schermen.
En daar is men na een proef juist van afgestapt.
Gesloten