parkeerschijfzone

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Maurice930
Infopolitie Gast

parkeerschijfzone

Ongelezen bericht door Maurice930 »

Artikel 25 RVV vertelt dat het plaatsen van een parkeerschijf in een parkeerschijfzone verplicht is, als motorvoertuigen op meer dan twee wielen langs een blauwe doorgetrokken streep worden geparkeerd. Maar nu het volgende: Ik als bestuurder van een motorvoertuig op meer dan twee wielen wil in een parkeervak parkeren. Moet ik nou wel of geen parkeerschijf plaatsen? Zoals ik het lees hoeft dat niet, maar waarom heet het dan een parkeerschijfzone? Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
andre
Infopolitie Gast

Re: parkeerschijfzone

Ongelezen bericht door andre »

Jazeker is dat verplicht.
Art. 25: Parkeerschijfzone

Het is verboden in een parkeerschijfzone te parkeren, behalve:

* op parkeerplaatsen die van een P-tegel of een P-bord zijn voorzien

Het is dus niet alleen langs een blauwe streep. Maar ook in parkeervakken die binnen de zone vallen.
* op plaatsen met een blauwe streep, indien:

o het motorvoertuig op meer dan twee wielen is voorzien van een duidelijk zichtbare parkeerschijf, waarop het tijdstip is aangegeven waarop met parkeren is begonnen of

o het einde van de toegestane parkeerduur niet is verstreken.
Als op een onderbord dagen of uren zijn vermeld, hoeft de parkeerschijf slechts gedurende die tijdstippen te worden gebruikt.
Gebruikersavatar
Maurice930
Infopolitie Gast

parkeerschijfzone

Ongelezen bericht door Maurice930 »

Ja ok stamgast, maar zoals ik het lees, staat dat dus niet. Ook in W39 van de Koninklijke Vermande staat dat het vrij is te parkeren in de vakken. Je hoeft daar dan weer geen schijf te plaatsen. (lees ik net). kun iemand mij 100% en onderbouwd antwoord geven? Dank.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14562
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Uw conclusie klopt niet.

Artikel 25
1.
Het is verboden in een parkeerschijf-zone te parkeren, behalve op parkeerplaatsen die als zodanig zijn aangeduid of aangegeven of plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep. (Hier spreekt men over een parkeerschijfzone)

2.
Op plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep, is het parkeren van een motorvoertuig op meer dan twee wielen slechts toegestaan, indien het motorvoertuig overeenkomstig het door Onze Minister bepaalde is voorzien van een duidelijk zichtbare parkeerschijf, waarop het tijdstip staat aangegeven waarop met parkeren is begonnen en de toegestane parkeerduur niet is verstreken. (Hier spreekt men niet specifiek over een parkeerschijfzone)

U heeft 2 afzonderlijke regels samengevoegd tot 1 regel en dan krijg je inderdaad hele rare constructie's die ook nooit kunnen kloppen... :wink:

Ten overvloede: Het eerste lid is dus geen verplichting tot het gebruik van een parkeerschijf. Dit wordt afzonderlijk geregeld. Het tweede lid kent deze verplichting wel. Eigenlijk staan deze 2 regels dus geheel los van elkaar en zo moeten ze ook gelezen worden. :wink:

'Er zal altijd gekozen moeten worden tussen vrede en rechtvaardigheid..'

Gebruikersavatar
Beamer
Infopolitie Gast

parkeerschijf

Ongelezen bericht door Beamer »

Nou, met alle respect voor de beantwoorders van de vraag, ben ik toch bang dat vraagsteller Maurice het bij het rechte eind heeft.
Zowel Stapel & De Koning als de samenstellers van het zakboek RVV van het PIVM geven aan dat in een parkeerschijfzone het gebruik van een parkeerschijf slechts verplicht is, als met een motorvoertuig op meer dan 2 wielen langs de blauwe streep wordt geparkeerd.

Stapel & De Koning:
Artikel 25 RVV 1990

In dit artikel wordt het parkeerregime in een parkeerschijfzone geregeld. In het kort omvat dit het volgende: In het eerste lid van artikel 25 wordt uitgegaan van een algemeen parkeerverbod voor alle voertuigen in de parkeerschijf-zone, met uitzondering van de parkeerplaatsen die als zodanig zijn aangeduid of aangegeven of plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep. Vervolgens wordt in het tweede lid een aantal eisen gesteld voor het parkeren langs de blauwe streep.

Een parkeerschijf-zone wordt aangeduid door bord E10 van bijlage 1 van het RVV 1990, terwijl het einde van de parkeerschijf-zone wordt aangeduid door bord E11. In deze parkeerschijf-zone geldt een parkeerverbod voor alle voertuigen, met uitzondering van de parkeerplaatsen die als zodanig zijn aangeduid of aangegeven of plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep. Derhalve bestaat voor de wegbeheerder de mogelijkheid om in een parkeerschijf-zone parkeerplaatsen aan te wijzen (met een P-tegel of een P-bord) waar het gebruik van de parkeerschijf niet verplicht is.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14562
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

:shock:
Maar...

dan ken ik 10.000 verkeerd aangelegde parkeerschijfzone's. Dit meen je toch niet, he? :lol: :lol: :lol:

'Er zal altijd gekozen moeten worden tussen vrede en rechtvaardigheid..'

Gebruikersavatar
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 4808
Lid sinds: 31 mei 2003, 21:21
Locatie: Veluwe
Geslacht:

Re: parkeerschijf

Ongelezen bericht door gvdbor »

Beamer schreef:Nou, met alle respect voor de beantwoorders van de vraag, ben ik toch bang dat vraagsteller Maurice het bij het rechte eind heeft.
Zowel Stapel & De Koning als de samenstellers van het zakboek RVV van het PIVM geven aan dat in een parkeerschijfzone het gebruik van een parkeerschijf slechts verplicht is, als met een motorvoertuig op meer dan 2 wielen langs de blauwe streep wordt geparkeerd.

Stapel & De Koning:
Artikel 25 RVV 1990

In dit artikel wordt het parkeerregime in een parkeerschijfzone geregeld. In het kort omvat dit het volgende: In het eerste lid van artikel 25 wordt uitgegaan van een algemeen parkeerverbod voor alle voertuigen in de parkeerschijf-zone, met uitzondering van de parkeerplaatsen die als zodanig zijn aangeduid of aangegeven of plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep. Vervolgens wordt in het tweede lid een aantal eisen gesteld voor het parkeren langs de blauwe streep.

Een parkeerschijf-zone wordt aangeduid door bord E10 van bijlage 1 van het RVV 1990, terwijl het einde van de parkeerschijf-zone wordt aangeduid door bord E11. In deze parkeerschijf-zone geldt een parkeerverbod voor alle voertuigen, met uitzondering van de parkeerplaatsen die als zodanig zijn aangeduid of aangegeven of plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep. Derhalve bestaat voor de wegbeheerder de mogelijkheid om in een parkeerschijf-zone parkeerplaatsen aan te wijzen (met een P-tegel of een P-bord) waar het gebruik van de parkeerschijf niet verplicht is.
Maar hoe nu te handelen bij parkeerplaatsen waar EN een p tegel is aangebracht EN een blauwe streep?

want dat doet zich in onze gemeente dus voor.
Gebruikersavatar
maurice81 (930)
Infopolitie Gast

parkeerschijf

Ongelezen bericht door maurice81 (930) »

Sjah, nu ga ik als vraagsteller een antwoord geven denk ik :-) Het lijkt mij (niet onderbouwd) dat als je in een parkeerpak staat waarbij OOK een blauwe streep is aangebracht, dat je gewoon een parkeerschijf moet plaatsen. je staat immers langs een blauwe streep. Nu meteen een andere vraag. Als je een P-bord hebt, waarop een max. tijd staat van 2 uur waar GEEN blauwe streep is aangebracht, moet je dan een parkeerschijf plaatsen of wat?! En dan bedoel ik niet de betaalplaatsen.
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7648
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Ongelezen bericht door SWAT »

Heren,

Het antwoord is te vinden in het wetsartikel zelf.
Binnen een parkeerschijfzone heb je plaatsen met een blauwe streep, plaatsen zonder blauwe streep en parkeerplaatsen.
Op plaatsen met een blauwe streep mag alleen geparkeerd worden met gebruik van een parkeerschijf.
Op plaatsen zonder blauwe streep mag niet geparkeerd worden.
Op parkeerplaatsen mag zonder een parkeerschijf geparkeerd worden.

Tot zover zal idereen het wel eens zijn en zo staat het ook in het RVV.

Een parkeerplaats kan echter ook worden uitgerust met een blauwe streep en dan is het weer een "plaats voorzien van een blauwe streep" en zal je dus gewoon een parkeerschijf moeten gebruiken.
Laatst gewijzigd door SWAT op 23 feb 2005, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
maurice81 (930)
Infopolitie Gast

parkeerschijf

Ongelezen bericht door maurice81 (930) »

Dus toch...bedankt SWAT.

opm Gvdbor: chattaal gewijzigd
Gebruikersavatar
j32
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door j32 »

Het antwoord is te vinden in het wetsartikel zelf.
Tot zover zal idereen het wel eens zijn en zo staat het ook in het RVV.
Vandaar dat gemeenten ook steeds vaker tot (juiste) aanpassing van de blauwe zone overgaan (tenminste ik ken wel eenn gemeente die dat op advies van de politie heeft gedaan).

Bij een invoering dient gemeente overleg te hebben met de politie. :idea: Op de juiste uitvoering kan de gemeente gewezen worden (anders wordt handhaving erg lastig, lijkt me).
Gebruikersavatar
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 4808
Lid sinds: 31 mei 2003, 21:21
Locatie: Veluwe
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Voor invoering van dit soort zaken is een verkeersbesluit nodig en voor het nemen van een verkeersbesluit is overleg met de politie noodzakelijk.
Gebruikersavatar
Julio
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Berichten: 3705
Lid sinds: 18 jan 2004, 10:13
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contact:

Ongelezen bericht door Julio »

Er is bij ons ook een parkeerschijfzone. Dit is aangegeven door aan het begin van de straat een blauwe lijn, overdwars.
Daarnaast staan bij alle parkeerplaatsen een blauwe lijn.
En het is dan ook nog eens aangegeven met een verkeersbord.
Gebruikersavatar
Beamer
Infopolitie Gast

advies

Ongelezen bericht door Beamer »

gvdbor schreef:Voor invoering van dit soort zaken is een verkeersbesluit nodig en voor het nemen van een verkeersbesluit is overleg met de politie noodzakelijk.
Dat klopt, maar de politie heeft daarin slechts een adviserende rol, die heel vrijblijvend is voor de wegbeheerder; deze hoeft het advies dus niet op te volgen en kan het zelfs negeren.
Gebruikersavatar
Beamer
Infopolitie Gast

Re: parkeerschijf

Ongelezen bericht door Beamer »

maurice81 (930) schreef:Sjah, nu ga ik als vraagsteller een antwoord geven denk ik :-) Het lijkt mij (niet onderbouwd) dat als je in een parkeerpak staat waarbij OOK een blauwe streep is aangebracht, dat je gewoon een parkeerschijf moet plaatsen. je staat immers langs een blauwe streep. Nu meteen een andere vraag. Als je een P-bord hebt, waarop een max. tijd staat van 2 uur waar GEEN blauwe streep is aangebracht, moet je dan een parkeerschijf plaatsen of wat?! En dan bedoel ik niet de betaalplaatsen.
ja, als er een tijd is aangegeven op of onder de P-aanduiding, zal je als parkeerder een parkeerschijf moeten gebruiken.
Gesloten