Russisch rijbewijs

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Erwin123
Infopolitie Gast

Russisch rijbewijs

Ongelezen bericht door Erwin123 »

In Nl moet je met een geldig NL rijbewijs rijden. Er is een uitspraak van het Europese Hof ( C-246/00 van 10 juli 2003). Het zegt dat met geldig rijbewijs een rijbewijs van een lidstaat wordt bedoeld. Een Russisch rijbewijs valt hier niet onder (immers Rusland is geen E.U. land).

Echter er op het internet blijkt een stuk te circuleren dat een Russich rijbewijs in NL geldig zou zijn. Dit stuk zou afkomstig zijn van de ploitie in Groningen.
Is iemand bekend met deze materie en met name met het stuk?

alvast bedankt
DaV
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door DaV »

Welke buitenlandse rijbewijzen kan ik omwisselen voor een Nederlands rijbewijs?
In bepaalde gevallen kunt u het rijbewijs dat u buiten Nederland heeft behaald omwisselen voor een Nederlands rijbewijs. Dit is alleen mogelijk wanneer u in Nederland woonachtig bent en over een geldige verblijfstitel beschikt. U kunt bij de RDW geldige rijbewijzen uit de volgende landen omwisselen:

Andorra
Aruba
België
Cyprus
Denemarken
Duitsland
Estland
Finland
Frankrijk
Griekenland
Hongarije
Ierland
IJsland
Italië
Jersey (Staten van)
Letland
Liechtenstein
Litouwen
Luxemburg
Malta
Man (eiland)
Monaco
Nederlandse Antillen
Noorwegen
Oostenrijk
Polen
Portugal
Slovenië
Slowakijë
Spanje
Tsjechië
Verenigd Koninkrijk
Zweden
Zwitserland

Rijbewijzen afgegeven in de volgende landen kunnen uitsluitend worden omgewisseld als ze geldig zijn voor de vermelde categorieën:

Taiwan - B -personenauto - Nederlands rijbewijs categorie B
Israël - B - personenauto - Nederlands rijbewijs categorie B
Japan IB - personenauto en motorfiets met meer dan 400 cm3 - Nederlands rijbewijs categorieën A en B
Singapore - Class 2 - motorfiets met meer dan 400 cm³ en Class 3 - personenauto - Nederlands rijbewijs categorieën A en B
Andorra - B - personenauto - Nederlands rijbewijs categorie B
Zuid-Korea - second class ordinary licence - Nederlands rijbewijs categorie B
Internationale rijbewijzen zijn slechts gelegaliseerde vertalingen van een nationaal rijbewijs. Deze kunt u daarom niet omwisselen in een Nederlands rijbewijs.

Een voorwaarde voor het omwisselen van een buiten Nederland afgegeven rijbewijs is dat het rijbewijs geldig moet zijn op het moment van de aanvraag. Het rijbewijs moet bovendien zijn afgegeven in een periode van één jaar waarin de aanvrager ten minste 185 dagen in het land van afgifte woonachtig was.
Bron: cbr
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

En nog een klein stukje uitleg. Ieder rijbewijs is hier sowieso 185 dagen geldig. Daarna zijn er inderdaad verschillende eisen voor rijbewijzen buiten de EU.

Mensen met een russisch rijbewijs zullen, indien zij hun rijbewijs willen omruilen, eerst een rijtest af moeten leggen bij het Bureau Nadere Onderzoeken Rijvaardigheid (BNOR).

Die beslist dan over het wel of niet voldoen aan de vereiste rijvaardigheid. Zoniet, dan is rijles nemen, de enige overgebleven optie.

Een document dat iets anders aangeeft, ken ik niet.... :wink:

'Er zal altijd gekozen moeten worden tussen vrede en rechtvaardigheid..'

gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

En die 185 dagen gaat over de periode vanaf dat je in Nederland bent komen wonen (ingeschreven hoeft niet perse)
Kom je Nederland binnen rijden en je gaat na 170 dagen de grens weer over en je komt opnieuw het land in gaat die termijn opnieuw in.
DaV
Infopolitie Gast

gvdbor schreef:En die 185 dagen gaat over de periode vanaf dat je in Nederland bent komen wonen (ingeschreven hoeft niet perse)
Kom je Nederland binnen rijden en je gaat na 170 dagen de grens weer over en je komt opnieuw het land in gaat die termijn opnieuw in.
Dan kan je als agent toch nooit bewijzen dat hij al meer dan 185 dagen in Nederland is. :roll:
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht:

middels stempels in zijn paspoort en evt. afgaande op zijn eigen verklaring. Als hij al een jaar in een zomerhuisje woont volgens opgave van de eigenaar en hij kan niet aantonen dat het niet zo is, middels die stempels dan is het foute boel voor hem/haar
DaV
Infopolitie Gast

gvdbor schreef:middels stempels in zijn paspoort en evt. afgaande op zijn eigen verklaring. Als hij al een jaar in een zomerhuisje woont volgens opgave van de eigenaar en hij kan niet aantonen dat het niet zo is, middels die stempels dan is het foute boel voor hem/haar
Dat werkt misschien voor personen die 'diep' in nederland wonen.

Bv. Ik woon 25 km van de grens en om de 150 dagen ga ik even naar belgië om een kratje bier.

Ik ken de verkoper dus een verklaring dat ik in België ben geweest is geen probleem.

Wat heeft deze wet dan voor zin?
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Belgie is sowieso al niet interessant, want dat is een EU land en die rijbewijzen zijn altijd geldig hier. :wink:

En uiteraard is er altijd 'fraude' mogelijk... en dat zal ook altijd zo blijven...maar daar moet je niet bang voor zijn...

'Er zal altijd gekozen moeten worden tussen vrede en rechtvaardigheid..'

gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht:

DaV schreef:
gvdbor schreef:middels stempels in zijn paspoort en evt. afgaande op zijn eigen verklaring. Als hij al een jaar in een zomerhuisje woont volgens opgave van de eigenaar en hij kan niet aantonen dat het niet zo is, middels die stempels dan is het foute boel voor hem/haar
Dat werkt misschien voor personen die 'diep' in nederland wonen.

Bv. Ik woon 25 km van de grens en om de 150 dagen ga ik even naar belgië om een kratje bier.

Ik ken de verkoper dus een verklaring dat ik in België ben geweest is geen probleem.

Wat heeft deze wet dan voor zin?
Een verklaring van een bierverkoper is niet interessant. Het gaat om een douanestempel.

En kennelijk heeft deze wet toch zin want vrij regelmatig wordt er voor geverbaliseerd, dus kennelijk werkt het.
rich
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 49

Ongelezen bericht door rich »

En er zijn zoveel andere leuke manieren om het een en ander te achterhalen ;)

Het lukt tot nu toe iedere keer weer. Het is maar hoe creatief je zelf bent!
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Gesloten