Ik heb een vraag wat is het verschil tussen een overtreding en een misdrijf? Ik wil er graag ook wat voorbeelden bij want ik heb het nodig voor een werkstuk.
Gijs schreef:Ik heb een vraag wat is het verschil tussen een overtreding en een misdrijf? Ik wil er graag ook wat voorbeelden bij want ik heb het nodig voor een werkstuk.
Maaike schreef:Een overtreding is een licht strafbaar feit, zoals geen licht op je fiets of door rood rijden. Verkeersvertredingen vallen onder de wet Mulder
En een misdrijf is een strafbaar feit waavoor de rechter een gevangenisstraf kan opleggen. Misdrijven worden behandeld door de rechtbank.
Voorbeelden hiervan zijn: je hebt iemand mishandeld, je hebt ingebroken etc.
In Wet Mulder kent men alleen gedragingen. Verkeersovertredingen zijn genoemd in artikel 177 van de Wegenverkeerwet 1994 en verkeersmisdrijven
in artikel 175 en 176 van de Wvw 1994.
Kort zeggen dat verkeersovertredingen onder Mulder vallen is dus te makkelijk gezegd en klopt niet
a. bij misdrijven is in de regel bewijs van opzet of schuld in de zin van onachtzaamheid vereist, bij overtredingen niet;
b. poging tot misdrijf is strafbaar, poging tot overtreding niet
c. medeplichtigheid aan misdrijf is strafbaar, medeplichtigheid aan overtreding niet
de overtredingen worden in de regel in eerste aanleg door de kantonrechter, de misdrijven door de arrondissementsrechtbank berecht
Dit zijn een aantal voorbeelden.Op zich kan je zo nog even doorgaan.
Maaike schreef:Een overtreding is een licht strafbaar feit, zoals geen licht op je fiets of door rood rijden. Verkeersvertredingen vallen onder de wet Mulder
En een misdrijf is een strafbaar feit waavoor de rechter een gevangenisstraf kan opleggen. Misdrijven worden behandeld door de rechtbank.
Voorbeelden hiervan zijn: je hebt iemand mishandeld, je hebt ingebroken etc.
In Wet Mulder kent men alleen gedragingen. Verkeersovertredingen zijn genoemd in artikel 177 van de Wegenverkeerwet 1994 en verkeersmisdrijven
in artikel 175 en 176 van de Wvw 1994.
Kort zeggen dat verkeersovertredingen onder Mulder vallen is dus te makkelijk gezegd en klopt niet
Nou, Maaike heeft toch voor een groot gedeelte gelijk hoor: de verkeersovertredingen die in de bijlage van de Wet Mulder staan, zijn op zichzelf strafbare feiten (overtredingen), die onder bepaalde voorwaarden (geen schade of letsel) bestuursrechtelijk moeten worden afgehandeld. Als niet aan de voorwaarden wordt voldaan, moeten deze feiten weer gewoon strafrechtelijk worden afgehandeld.
Het is verwarrende materie, maar het verschil zit puur in de afhandeling, de feiten op zich zijn wel degelijk overtredingen (hoewel de overtreding die bestuursrechtelijk moet worden afgehandeld, omdat er geen schade of letsel is, door de wet Mulder als 'gedraging' te boek staat).
Wat hiervoor allemaal is gezegd, klopt helemaal, maar (hopelijk) ter verduidelijking nog een aanvulling:
De verzamelnaam is 'strafbare feiten' en strafbare feiten kunnen weer onderverdeeld worden in misdrijven en overtredingen.
Misdrijven zijn ernstige strafbare feiten, die in zijn algemeenheid tegen het rechtsgevoel van iedereen indruisen (in strijd zijn met de algemene normen en waarden). De meerderheid van de bevolking zal dit gedrag afkeuren.
Voorbeelden: moord, doodslag, verkrachting, oplichting, diefstal, mishandeling en ga maar door.
Overtredingen zijn lichte strafbare feiten: het gedrag is wel strafbaar gesteld, maar in zijn algemeenheid zal men het gevoel hebben van: "het is niet zo ernstig" of "dat zou mij ook kunnen overkomen".
Voorbeelden: zich bevinden op verboden grond (art. 461 van het wetboek van Strafrecht), veel te hard rijden met de auto (meer dan 30 km/u te hard) en wildplassen.