kentekenbewijs innemen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Harry
Infopolitie Gast

kentekenbewijs innemen

Ongelezen bericht door Harry »

mag een agent zomaar mijn kentekenbewijs innemen en opsturen naar de rdw als hij denkt dat mijn uitlaat niet origineel is????

het is bij mij als volgt gegaan:
zondagavond reed ik bij mijn moeder de straat in en daar stond een politie auto een bestelbusje te bekeuren en ze stonden midden op straat dus ik moest wel stoppen...
die agent kwam naar me toe en vroeg of het mistig was want het bleek dat per ongeluk mijn mistlichten aan waren gegaan bij het aanzetten van mijn gewone licht.
daarvoor heeft hij me niet bekeurt maar toen begon hij over mijn sportuitlaat dat die niet origineel was.
hij gaf me een waarschuwing dat hij me de volgende keer het kentekenbewijs in zou nemen als hij me zag rijden...

maandagmiddag moest ik naar het bureau om een aangifte te doen van een aanrijding (iemand was tegen mijn auto gereden tijdens het parkeren maar is weggereden) en achter het loket stond dezelfde agent en hij vroeg meteen naar mijn kentekenbewijs en dat hij deze in zou nemen.
ik was toen helemaal over de zeik heen want ik heb nog niet eens de tijd gehad om mijn uitlaat te verwisselen voor een nieuwe...

nu is mijn vraag mag dit zomaar, want naar mijn gevoel wil deze agent gewoon een machtspelletje met mij spelen en daar kan ik absoluut niet tegen. ik zie het als een vorm van pesten.
is een uitlaat met een E-keur wel goed op mijn auto of ben ik veplicht om de standaard (saaie) uitlaat te monteren???

mvg Harry Bal
Gebruikersavatar
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 4808
Lid sinds: 31 mei 2003, 21:21
Locatie: Veluwe
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Als een voertuig niet voldoet aan de eisen kan een agent het kentekenbewijs invorderen.

In principe dient dan een vierwekenregeling te worden toegepast.
Met een ingevorderd kenteken mag niet gereden worden.
In die vier weken kan de tenaamgestelde komen tonen dat zijn voertuig weer aan de eisen voldoet. Er heeft dan dus reparatie plaatsgevonden en hij krijgt het kentekenbewijs terug. invordering is dan dus opgeheven.
Komt de tenaamgestelde niet dan wordt na vier weken het kentekenbewijs opgestuurd naar RDW.
Er mag ook gelijk opgestuurd worden naar RDW, de eerste optie geniet echter de voorkeur.

Het kenteken krijgt dan de status: wacht op keuren.

Tenaamgestelde moet vervolgens bij RDW een keuring gaan aanvragen. Bij goedkeuring krijgt hij het kent.bewijs terug.

zie art. 60 en 105 en 106 Wegenverkeerswet.
Gebruikersavatar
Harry
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Harry »

en als het voertuig volgens de rdw wel goedgekeurd is en er is ondertussen geen reparatie geweest of dergelijke hoe zit het dan met de gemaakte kosten???
Gebruikersavatar
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 4808
Lid sinds: 31 mei 2003, 21:21
Locatie: Veluwe
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

heb ik geen idee van eerlijk gezegd. Maar als er een sportuitlaat onder zit dan ben ik bang voor je dat die optie niet opgaat.
veel succes ermee. Overigens waarderen we het als iemand nog eens laat weten hoe het afloopt, dus als we nog wat horen, graag.

Zitten voor ons ook vaak weer leermomenten in.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16733
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Ongelezen bericht door Frans »

Voor zover ik weet moet de eigenaar de auto goedgekeurd op de weg houden. Dus als je hem moet laten keuren bij de RDW zal je zelf de kosten moeten voldoen, of hij nu goed- of afgekeurd wordt.

Overigens wens ik je veel succes......ik heb de laatste 2 weken al veel, zoniet erg veel verhalen gehoord die nagenoeg gelijk zijn aan jouw verhaal. Ik moet de eerste nog horen die hem NIET in originele staat moet terugbrengen, maar zoals gezegd, veel succes!
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Don
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Don »

Volgens GvdBor mag je niet rijden als je kenteken ingevorderd is. :shock:
Hoe moet je dan komen laten zien dat hij weer aan de regels voldoet en hoe moet je dan naar een garage oid?
Gebruikersavatar
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 4808
Lid sinds: 31 mei 2003, 21:21
Locatie: Veluwe
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

op een autoambulance.

Overigens mag je hem wel eenmalig overbrengen naar een plaats van reparatie.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16733
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Ongelezen bericht door Frans »

gvdbor schreef:Overigens mag je hem wel eenmalig overbrengen naar een plaats van reparatie.
Deze kende ik nog niet Gijs, heb je daar een artikeltje bij ??
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
andre
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door andre »

..::Frans::.. schreef:
gvdbor schreef:Overigens mag je hem wel eenmalig overbrengen naar een plaats van reparatie.
Deze kende ik nog niet Gijs, heb je daar een artikeltje bij ??
Voor reparatie volgens mij niet. Maar wel ter keuring conform artikel 23 van het kentekenreglement
Gebruikersavatar
Martin
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Martin »

Harry schreef:en als het voertuig volgens de rdw wel goedgekeurd is en er is ondertussen geen reparatie geweest of dergelijke hoe zit het dan met de gemaakte kosten???
Als de politie onrechtmatig heeft opgetreden dan kun je het korps daarvoor aansprakelijk stellen. De zaak wordt dan bekeken en indien het recht aan je kant is zullen de kosten vergoed worden. De meeste korpsen hebben hier een verzekering voor. Over de haalbaarheid kan ik natuurlijk geen uitspraak doen.
Gebruikersavatar
harry
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door harry »

nu ff mijn laatste vraag dus nu toe....
is er niet eerst een DB meting verplicht voor dat de politie verdere stappen mag nemen zoals kenteken innemen of bekeuren???
Gebruikersavatar
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 4808
Lid sinds: 31 mei 2003, 21:21
Locatie: Veluwe
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

andre schreef:
..::Frans::.. schreef:
gvdbor schreef:Overigens mag je hem wel eenmalig overbrengen naar een plaats van reparatie.
Deze kende ik nog niet Gijs, heb je daar een artikeltje bij ??
Voor reparatie volgens mij niet. Maar wel ter keuring conform artikel 23 van het kentekenreglement
Dank je Andre, ter keuring bedoelde ik dus.
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

mag dan een kentekenbewijs worden ingenomen als de auto ergens, netjes in parkeervak, geparkeerd staat.


in dit geval is de TS met zijn eigen auto naar het politiebureau gereden. en hij verteld dat bij het doen van de aangifte zijn kentekenbewijs wordt ingenomen. de auto is niet 'gecontroleerd' door de agent.

stel dat TS met iemand anders is meegereden om aangifte te doen???

of hij heeft de auto geparkeerd in een parkeergarage uit het zicht van de politieagent.
Gebruikersavatar
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 4808
Lid sinds: 31 mei 2003, 21:21
Locatie: Veluwe
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

De "stel dat" situaties zijn kennelijk niet aan de orde. TS is gekomen met de auto zoals hij stelt om aangifte te komen doen.
Als hij met een andere auto of op de fiets is gekomen is er uiteraard niks aan de hand.
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

harry

Ongelezen bericht door Gast »

maar moet er niet eerst een decibel - meting gedaan worden voordat het spul word ingenomen of bekeurd????????
Gesloten