escalerende rellen Nuenen C.A.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Anoniem
Infopolitie Gast

escalerende rellen Nuenen C.A.

Ongelezen bericht door Anoniem »

Graag zou ik u hulp willen. Tijdens een plezierige carnavalsavond in mijn woonplaats Gemeente Nuenen C.A. (Nuenen, Gerwen en Nederwetten) gebeurde het volgende. Ik maakte dit alles van zeer dichtbij mee. Het originele ANP bericht staat hieronder. Hetgeen volgens mij niet klopt omdat deze is samengesteld uit verklaringen die de politie heeft afgelegd.
NEDERWETTEN - Op de Soeterbeekseweg ontstond zondagochtend rond 2.30 uur, na sluitingstijd van een aldaar gelegen horecagelegenheid, onrust. Toen de politie twee vechtende jongeren uit elkaar wilde halen werd een agent in zijn nek geslagen. Deze verdachte werd aangehouden door de politie.

Op dat moment keerde echter een grote groep (ongeveer 50) jongeren zich tegen de politie, waardoor de verdachte ontzet kon worden. Even later werd hij weer onder hevig verzet in de kraag gegrepen door de politie en geboeid in een politiewagen gezet. Hierop keerden de jongeren zich weer tegen de politie en werd diverse keren tegen een politieauto geschopt.

De jongeren reageerden niet op waarschuwingen van de politie en zagen kans om de verdachte weer uit de politieauto te bevrijden. Tot nu toe ontbreekt nog elk spoor van deze geboeide verdachte. De politie heeft wapenstok en honden ingezet om de rust weer te laten terugkeren. Een 20-jarige inwoner van Nuenen werd onder hevig verzet aangehouden. Tijdens de aanhouding werd hij gebeten door een diensthond.

Bij deze ongeregeldheden raakten vier agenten gewond. Eén van hen liep een verwonding aan zijn lip op die gehecht moest worden en de anderen liepen diverse kneuzingen op. De politie onderzoekt het gebeurde en verwacht meer aanhoudingen te doen binnen deze zaak.

Bron: Politie Brabant Zuid-Oost
De twee vechtende jongeren (bekende van elkaar) hadden een kleine "cafe ruzie" zoals dit wel vaker voorkomt hetgeen waarvoor de politie eigenlijk daar te plaatse was.

De boel escaleerde toen een andere jongen (14 jaar) die de agent in zijn nek sloeg in de auto geboeid en wel na zijn eerste ontsnapping wel erg hard werd aangepakt door de agent. Het was buitensporig geweld. De jongen was weerloos aangezien hij handboeien omhad. Hetgeen de 50 jongeren niet aan konden zien waarop zij begonnen te schoppen tegen de bus. de toen nog 2 aanwezige agenten waarvan zich 1 nog in de bus bevond snelden naar buiten om waarschuwingen uit te delen.

De jongeren reageerden hier niet op waarop zij versterking opriepen en de hele boel escaleerde. Meisjes die naar huis wouden en hun fiets wouden pakken werden zonder pardon geslagen in het gezicht. ( Zijn hier regels voor?)

Omstanders die niks ermee te maken hadden werden zomaar willekeurig geslagen. De honden beten tevens omstanders die er niks mee te maken hadden). De 20 jarige jongen stond daar deed mischien het minst van allemaal omdat hij wel wijs is ook al heeft hij gedronken en escaleert de boel blijft hij kalm denken maar omdat hij niet kon ontkomen aan de hond is hij opgepakt als enigste van de 50 man. De jongen studeert rechten dus het zal grote gevolgen hebben. Ik zou hem en alle andere onschuldige slachtoffers graag helpen.

Ik zou graag getuigen tegen deze agenten? Alleen ik ben mij niet bekend met mijn rechten? Mocht ik dus gaan getuigen ben ik ook op de plaats van delict geweest hebben zij dan het recht mij hier voor te straffen. Met hoeveel man moet je getuigen om te winnen van een ambtenaar? Hebben zij fout gehandeld in deze situatie?

Deze vragen en nog veel meer zou ik graag antwoord op hebben
Bij voorbaat dank,

Anonieme burger uit Nuenen C.A.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Als u tegen een politieambtenaar wenst te getuigen, dan kan dat. Maar, eerlijk gezegd, loopt u ook altijd het risico om als verdachte te worden aangemerkt.

Als daar voldoende aanwijzingen voor zijn, kan dat een logisch gevolg zijn. Dat uzelf in het verdachtenbankje eindigt.

Of de politiemensen fout hebben gehandeld, is hier niet te beoordelen. Het zal uitvoerig in het eigen korps worden uitgezocht.

En 'winnen van een politieagent' kan niet....Om de doodsimpele reden dat er geen wedstrijd bestaat... De waarheid is bijna altijd, gebaseerd op alle verklaringen, toch wel bekend en het is aan een Offficier van Justitie (of een rechter) om te beoordelen wie wat fout heeft gedaan...

Toch moet mij iets van het hart:
Want uw verhaal doet me altijd denken aan ME-optredens.

'Volkomen onschuldige mensen hebben klappen gekregen'.

Heel vaak gebeurt dit inderdaad. Ik zal de laatste zijn om dat te ontkennen....

Maar....als een situatie dreigt te escaleren en als er (na diverse waarschuwingen volgens uw verhaal) hard wordt opgetreden, dan bestaan er geen 'onschuldige omstanders meer'.

Je kan niet van een groep politieagenten verwachten dat ze 'optreden' tegen omstanders, maar 5 of 6 onschuldigen in diezelfde groep met rust laten.

Als je er niet bijhoort, heb je er ook niets te zoeken!
Ellende moet je niet opzoeken...of je dat nou uit domheid, betrokkenheid of sensatielust doet, je roept simpelweg ellende over jezelf af.... en begrijpelijk.

Als we met z'n allen naar een brandend fabriekspand gaan staan kijken en het pand stort in, dan rennen we allemaal hard weg om niet gewond te raken, maar als de politie 'aan het optreden' is, blijven we allemaal als 'domme koeien' staan toekijken, omdat 'we er toch niets mee te maken hebben'.... Sta dan ook niet gek te kijken als de goeden onder de kwaden moeten lijden....

Wat de arrestatie van de jongen betreft:
Hij was in eerste instantie totaal geen partij of betrokkene in deze, begrijp ik uit uw verhaal.

Als ik dan hoor dat hij mijn collega in z'n nek slaat (en dus ook zeer behoorlijk kan verwonden), dan heb je 'recht op een aanhouding' en die zal je dan ook ongetwijfeld krijgen...En net zo hard en krachtig als nodig is.... Excessief geweld is niet toegestaan, maar de politie heeft wel een geweldsmonopolie. De politie is bevoegd om geweld te gebruiken en wel net zoveel als nodig is.

En als die verdachte het bureau heeft gehaald zonder spoedeisende hulp nodig te hebben, dan hebben mijn collega's het waarschijnlijk nog niet zo verkeerd gedaan... Maar dat is mijn persoonlijke mening.

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Waar ik mij alleen maar bij aan kan sluiten. Uiteindelijk zal de rechter er een oordeel over vellen, niemand anders.
Wess
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Wess »

:cheers: Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen. :D
Martin
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Martin »

Ik sluit me helemaal bij het voorgaande aan. Ik wil er nog wel aan toevoegen dat alle personen die zich ermee hebben bemoeid een strafbaar feit hebben gepleegd te weten een van de volgende artikelen.

Artikel 179
Hij die door geweld of bedreiging met geweld een ambtenaar dwingt tot het volvoeren van een ambtsverrichting of het nalaten van een rechtmatige ambtsverrichting, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vierde categorie.

Artikel 180
Hij die zich met geweld of bedreiging met geweld verzet tegen een ambtenaar werkzaam in de rechtmatige uitoefening van zijn bediening, of tegen personen die hem daarbij krachtens wettelijke verplichting of op zijn verzoek bijstand verlenen, wordt als schuldig aan wederspannigheid gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.

Artikel 181
De dwang en de wederspannigheid in de artikelen 179 en 180 omschreven worden gestraft:
1°.
met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie, indien het misdrijf of de daarmede gepaard gaande feitelijkheden enig lichamelijk letsel ten gevolge hebben;
2°.
met gevangenisstraf van ten hoogste zeven jaren en zes maanden of geldboete van de vijfde categorie, indien zij zwaar lichamelijk letsel ten gevolge hebben;
3°.
met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie, indien zij de dood ten gevolge hebben.

Artikel 182
1.
De dwang en de wederspannigheid in de artikelen 179 en 180 omschreven, door twee of meer personen met verenigde krachten gepleegd, worden gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vierde categorie.
2.
De schuldige wordt gestraft:
1°.
met gevangenisstraf van ten hoogste zeven jaren en zes maanden of geldboete van de vijfde categorie, indien het door hem gepleegde misdrijf of de daarbij door hem gepleegde feitelijkheden enig lichamelijk letsel ten gevolge hebben;
2°.
met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie, indien zij zwaar lichamelijk letsel ten gevolge hebben;
3°.
met gevangenisstraf van ten hoogste vijftien jaren of geldboete van de vijfde categorie, indien zij de dood ten gevolge hebben.

De jeugdigen in Nuenen kunnen er naar mijn mening van uitgaan dat de politie alles in het werk zal stellen de schuldigen op te sporen. Naar mijn mening ook terecht. Wanneer je het niet eens bent met de handelingen die de politie verricht is daarvoor het klachtrecht of zelfs het doen van aangifte. Dit eigenhandig optreden is sterk te veroordelen.
appiehappie
Lid
Lid
Geslacht:

Ongelezen bericht door appiehappie »

Ik ben redelijk kritisch, maar ik kan mij 100% vinden in het verhaal van Dhr. Zijlvaart.

Heb ik alleen nog een klein vraagje: Wanneer is het geoorloofd om het pistool te trekken, en als de situatie echt zo dreigend was, waarom is dat dan niet gedaan?
DaV
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door DaV »

appiehappie schreef:Ik ben redelijk kritisch, maar ik kan mij 100% vinden in het verhaal van Dhr. Zijlvaart.

Heb ik alleen nog een klein vraagje: Wanneer is het geoorloofd om het pistool te trekken, en als de situatie echt zo dreigend was, waarom is dat dan niet gedaan?
Ik ben geen agent, maar ik denk dat je in boven staande situatie niks bereikt met het trekken van je pistool.

Ga bij jezelf is na
- Op wie zou je in vredesnaam moeten richten
- De 'verdachten' zijn niet vuurwapengevaarlijk
- En het lijkt me veel te gevaarlijk met zoveel omstanders in buurt
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Dat er geen wapen is getrokken is gelijk ook al een signaal hoe de collega's zijn opgetreden.

Het wapen mag pas getrokken worden op het moment dat ook geschoten mag worden. Daar was in dit geval dus geen sprake van.
appiehappie
Lid
Lid
Geslacht:

Ongelezen bericht door appiehappie »

Daa heb je gelijk in DaV, maar ik kan mij helaas nog herinneren dat de politie tijdens het laatste kampioenschap van Feyenoord, wel waarschuwingsschoten losten, vandaar.

Off Topic.

Even voor de grappenmakers: De laatste keer dat Fey. kampioen werd, toen bestonden er al kogels en reed de politie al met een auto. :evil:

Sorry ik ben Feyenoord supporter............chronisch......... :cry: :cry:
Appiehappie als gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Appiehappie als gast »

Onze berichten kruisten elkaar Gijs, maar jouw antwoord was dus ook mijn gedachtengang.
rich
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 50

Ongelezen bericht door rich »

Op het moment dat je in een hoekje gedreven wordt door een groep mensen die weinig goeds in de zin hebben dan kan er best een situatie ontstaan waarin er geschoten zal worden.
Op een groep mensen mag je ook geen pepperspray gebruiken maar geloof mij, als het niet anders kan dan lopen er toch een paar met tranen in hun ogen.
Toen Fortuin werd neergeschoten zijn er in Den Haag ook collega's in een hoek gedreven en ook daar is bijna geschoten.

Het is situatie afhankelijk en ook is het afhankelijk van de collega's die daar staan. Een agent zal niet voor niets schieten maar als het niet anders kan dan zal het toch moeten gebeuren.

De oude wijze Grieken hadden een mooi spreekwoord: "Liever uit het politieregister geschreven worden dan uit het bevolkingsregister"

In deze situatie is het kennelijk gelukkig niet nodig geweest.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Guido
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

als je ziet dat zo'n situatie uit de hand loopt, waarom blijf je dan gewoon staan kijken>

Je doet het voorkomen als GEWOON.
ik vind het niet GEWOON, als er zo'n grote vechtpartij start dan moet je gewoon maken dat je wegkomt en niet lopen mauwen als je een tik oploopt
Gesloten