De twee vechtende jongeren (bekende van elkaar) hadden een kleine "cafe ruzie" zoals dit wel vaker voorkomt hetgeen waarvoor de politie eigenlijk daar te plaatse was.NEDERWETTEN - Op de Soeterbeekseweg ontstond zondagochtend rond 2.30 uur, na sluitingstijd van een aldaar gelegen horecagelegenheid, onrust. Toen de politie twee vechtende jongeren uit elkaar wilde halen werd een agent in zijn nek geslagen. Deze verdachte werd aangehouden door de politie.
Op dat moment keerde echter een grote groep (ongeveer 50) jongeren zich tegen de politie, waardoor de verdachte ontzet kon worden. Even later werd hij weer onder hevig verzet in de kraag gegrepen door de politie en geboeid in een politiewagen gezet. Hierop keerden de jongeren zich weer tegen de politie en werd diverse keren tegen een politieauto geschopt.
De jongeren reageerden niet op waarschuwingen van de politie en zagen kans om de verdachte weer uit de politieauto te bevrijden. Tot nu toe ontbreekt nog elk spoor van deze geboeide verdachte. De politie heeft wapenstok en honden ingezet om de rust weer te laten terugkeren. Een 20-jarige inwoner van Nuenen werd onder hevig verzet aangehouden. Tijdens de aanhouding werd hij gebeten door een diensthond.
Bij deze ongeregeldheden raakten vier agenten gewond. Eén van hen liep een verwonding aan zijn lip op die gehecht moest worden en de anderen liepen diverse kneuzingen op. De politie onderzoekt het gebeurde en verwacht meer aanhoudingen te doen binnen deze zaak.
Bron: Politie Brabant Zuid-Oost
De boel escaleerde toen een andere jongen (14 jaar) die de agent in zijn nek sloeg in de auto geboeid en wel na zijn eerste ontsnapping wel erg hard werd aangepakt door de agent. Het was buitensporig geweld. De jongen was weerloos aangezien hij handboeien omhad. Hetgeen de 50 jongeren niet aan konden zien waarop zij begonnen te schoppen tegen de bus. de toen nog 2 aanwezige agenten waarvan zich 1 nog in de bus bevond snelden naar buiten om waarschuwingen uit te delen.
De jongeren reageerden hier niet op waarop zij versterking opriepen en de hele boel escaleerde. Meisjes die naar huis wouden en hun fiets wouden pakken werden zonder pardon geslagen in het gezicht. ( Zijn hier regels voor?)
Omstanders die niks ermee te maken hadden werden zomaar willekeurig geslagen. De honden beten tevens omstanders die er niks mee te maken hadden). De 20 jarige jongen stond daar deed mischien het minst van allemaal omdat hij wel wijs is ook al heeft hij gedronken en escaleert de boel blijft hij kalm denken maar omdat hij niet kon ontkomen aan de hond is hij opgepakt als enigste van de 50 man. De jongen studeert rechten dus het zal grote gevolgen hebben. Ik zou hem en alle andere onschuldige slachtoffers graag helpen.
Ik zou graag getuigen tegen deze agenten? Alleen ik ben mij niet bekend met mijn rechten? Mocht ik dus gaan getuigen ben ik ook op de plaats van delict geweest hebben zij dan het recht mij hier voor te straffen. Met hoeveel man moet je getuigen om te winnen van een ambtenaar? Hebben zij fout gehandeld in deze situatie?
Deze vragen en nog veel meer zou ik graag antwoord op hebben
Bij voorbaat dank,
Anonieme burger uit Nuenen C.A.