verschil tussen gevangenisstraf en hechtenis

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
mitchellvd brink
Infopolitie Gast

verschil tussen gevangenisstraf en hechtenis

Ongelezen bericht door mitchellvd brink »

Hallo ik heb een vraagje ik ben bezig met een werkstuk voor groep 8 en nu weet ik niet wat het verschil is tusse hechtenis en gevangenisstraf behalve de duur.
gevangenisstraf 1dag tot 20 jaar.
hechtenis 1dag tot 16 maanden.
kunt u mij het verschil uitleggen?
alvast ontzettend bedankt
groetjes Mitchell van den Brink
Ik heb geen eigen Email adres mijn moeder wel
elly.smits (at) wanadoo (punt) nl

Opm. ..::Frans::.. : Ter bescherming van moeder's email-adres maar even het email-adres onleesbaar gemaakt voor botjes.... :wink:
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht: Man
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door Frans »

Hoi Mitchell,

In grote lijnen kun je stellen dat hechtenis bijna hetzelfde is als gevangenisstraf, maar hechtenis gebeurt voordat iemand is veroordeeld en gevangenisstraf nadat hij is veroordeeld.

Voorbeeld, iemand steelt een auto, probeert vervolgens iemand anders dood te rijden en wordt door de politie aangehouden. Hij wordt dan opgesloten op het politiebureau. Doordat het strafbaar feit (wat hij fout heeft gedaan) een gevangenisstraf heeft die langer dan 4 jaar KAN duren kan deze meneer een voorlopige hechtenis opgelegd krijgen. Hij moet dan in de cel blijven tot hij bij de rechter moet komen en hoort wat zijn gevangenisstraf zal zijn.

Als je het gemakkelijk wilt onthouden is het dus:

Voorlopige hechtenis: Voordat je je straf hebt gehoord bij de rechter
Gevangenisstraf: De straf die je krijgt van de rechter.

Deze uitleg is wel heel erg simpel (voor alle collega's :wink: ) maar gezien de jeugdige leeftijd (11 à 12) van TS wel duidelijk genoeg denk ik...

Heel erg veel succes met je werkstuk, enneuh, we willen natuurlijk wel weten wat voor punt je hebt gekregen van de leraar... :thumleft:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Beamer
Infopolitie Gast

hechtenis en gevangenisstraf

Ongelezen bericht door Beamer »

Een aanvulling op het vorig bericht:

Als iemand een zwaar strafbaar feit (dat misdrijf heet), zoals diefstal, moord of mishandeling pleegt, kan hij door de rechter tot gevangenisstraf worden veroordeeld. Die straf moet hij dan in een gevangenis uitzitten, zoals dat wordt genoemd.

Als iemand een lichter strafbaar feit (dat overtreding heet), zoals stomdronken op straat lopen of je hond iemand laten aanvallen, kan door de rechter tot hechtenis worden veroordeeld. Die straf moet hij dan in een huis van bewaring uitzitten.

Het verschil tussen een gevangenis en een huis van bewaring is dat het regime in een huis van bewaring milder is: in een huis van bewaring zijn dus minder strenge regels dan in een gevangenis.
seniorbewa
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door seniorbewa »

Hallo Beamer en Mitchell,

Dat er verschil van regime is tussen een gevangenis en een huis van bewaring klopt. Alleen is in een huis van bewaring een strakker regime van toepassing als in een gevangenis.

Voor Mitchell, met regime bedoelen we de regels, het dagprogramma en beveiliging van de gevangenis of huis van bewaring.
Eind vorig jaar zijn er wat dingen veranderd in de dagprogramma's, het is nu zo dat het avondprogramma in de meeste inrichtingen is afgeschaft. Het avondprogramma liep van 18:00 uur tot 21:00 uur, meestal konden de gevangenen dan hun bezoek van familie ontvangen in de bezoekzaal en anders konden ze bijvoorbeeld een potje tafelvoetbal spelen met een mede gevangene. Nu moeten ze dit overdag doen.
Er is nu een dagprogramma tussen 08:00 uur en 17:00 uur en daarna zitten ze allemaal achter de deur (in hun cel), tot de volgende ochtend.
Wat zit er allemaal in het dagprogramma? Overdag kunnen ze werken, sporten, naar de bibliotheek, bezoek ontvangen (1x per week 1 uur), hun cel schoonmaken, douchen, luchten (elke gevangene mag iedere dag 1 uur naar buiten op de luchtplaats, hier staat wel een hoog hek en een muur om heen) al deze activiteiten gebeuren op vaste tijden.

In een huis van bewaring zitten ook mensen die een misdrijf gepleegd hebben, meestal in afwachting van hun veroordeling (hoe lang ze de gevangenis in moeten van de rechter). Als ze zijn veroordeeld worden ze overgeplaatst naar een gevangenis.
Beamer
Infopolitie Gast

hechtenis en gevangenisstraf

seniorbewa schreef:Hallo Beamer en Mitchell,

Dat er verschil van regime is tussen een gevangenis en een huis van bewaring klopt. Alleen is in een huis van bewaring een strakker regime van toepassing als in een gevangenis.

Voor Mitchell, met regime bedoelen we de regels, het dagprogramma en beveiliging van de gevangenis of huis van bewaring.
Eind vorig jaar zijn er wat dingen veranderd in de dagprogramma's, het is nu zo dat het avondprogramma in de meeste inrichtingen is afgeschaft. Het avondprogramma liep van 18:00 uur tot 21:00 uur, meestal konden de gevangenen dan hun bezoek van familie ontvangen in de bezoekzaal en anders konden ze bijvoorbeeld een potje tafelvoetbal spelen met een mede gevangene. Nu moeten ze dit overdag doen.
Er is nu een dagprogramma tussen 08:00 uur en 17:00 uur en daarna zitten ze allemaal achter de deur (in hun cel), tot de volgende ochtend.
Wat zit er allemaal in het dagprogramma? Overdag kunnen ze werken, sporten, naar de bibliotheek, bezoek ontvangen (1x per week 1 uur), hun cel schoonmaken, douchen, luchten (elke gevangene mag iedere dag 1 uur naar buiten op de luchtplaats, hier staat wel een hoog hek en een muur om heen) al deze activiteiten gebeuren op vaste tijden.

In een huis van bewaring zitten ook mensen die een misdrijf gepleegd hebben, meestal in afwachting van hun veroordeling (hoe lang ze de gevangenis in moeten van de rechter). Als ze zijn veroordeeld worden ze overgeplaatst naar een gevangenis.
Ik ga er zonder meer van uit dat je gelijk hebt, Johan, maar toch raar, want als je naar de aard van de maatregel kijkt, zou hechtenis (of het nu voorlopige hechtenis is of niet) lichter van aard moeten zijn dan gevangenisstraf, simpelweg door het feit, dat een overtreding een lichter strafbaar feit is dan een misdrijf. Als het regime zwaarder is, wat is er dan lichter in het HvB?
CrashDuck
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door CrashDuck »

Ik vermoed dat de hechtenis voor de veroordeling door de rechter is om te voorkomen dat de verdachten (de mensen warvan je denkt dat ze iets gedaan hebben dat niet mag) niet weglopen ne naar het buitenland gaan ?
Beamer
Infopolitie Gast

VH

2cv schreef:Ik vermoed dat de hechtenis voor de veroordeling door de rechter is om te voorkomen dat de verdachten (de mensen warvan je denkt dat ze iets gedaan hebben dat niet mag) niet weglopen ne naar het buitenland gaan ?
Ja, dat is helemaal juist en dat wordt dan voorlopige hechtenis genoemd (afgekort VH), maar de eigenlijke hechtenis kan door de rechter ook als hoofdstraf worden opgelegd en daarover ging het mij even.
seniorbewa
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door seniorbewa »

Hoi Beamer,

In een HvB is het regime niet lichter, dit komt omdat ze over het algemeen daar korter verblijven als in een gevangenis. De beveiliging is wel verschillend, een gevangenis heeft meestal een strengere beveiliging.

Het gevangeniswezen gaat op de schop, en wordt totaal gerenoveerd.
Voor zover mij bekend komen er 3 soorten inrichtingen.
De ISD (Inrichting Stelselmatige Daders) en kan tot 2 jaar duren.
Een inrichting voor gedetineerde met een straf tot 4 maanden (hier kunnen ook arrestanten geplaatst worden).
Een inrichting voor gedetineerden met een straf langer als 4 maanden.
Dit is allemaal nog in ontwikkeling, alleen de ISD maatregel is/wordt al ingevoerd.
Gesloten