vraagje, goed van marktplaats van diefstal afkomstig

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

anoniem
Infopolitie Gast

vraagje, goed van marktplaats van diefstal afkomstig

Ongelezen bericht door anoniem »

ik heb iets via marktplaats gekocht en nu blijkt dit een paar jaar geleden gestolen is. Ik ben daar achter gekomen omdat het niet goedwerkte wat ik gekocht heb en ben gaan informeren bij het bedrijf waar ze dit merk verkopen dus van hun kreeg ik ook te horen dat deze type's zijn gestolen de meneer van wie ik het gekocht heb geef geen gehoor meer. Ik weet wel ik koop nooit meer iets van marktplaats. WAT MOET IK NU DOEN

opm GvdBor, tbv leesbaarheid onderwerp aangepast
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Roepnaam: Leo

Re: vraagje

Ongelezen bericht door thijeleo »

anoniem schreef:ik heb iets via marktplaats gekocht en nu blijkt dit een paar jaar geleden gestolen is. Ik ben daar achter gekomen omdat het niet goedwerkte wat ik gekocht heb en ben gaan informeren bij het bedrijf waar ze dit merk verkopen dus van hun kreeg ik ook te horen dat deze type's zijn gestolen de meneer van wie ik het gekocht heb geef geen gehoor meer. Ik weet wel ik koop nooit meer iets van marktplaats. WAT MOET IK NU DOEN
Er spelen hier een paar dingetjes.

U heeft het apparaat gekocht.

1) Wist u dat het van diefstal afkomstig was

Kennelijk was u hier niet van op de hoogte anders zou u dom zijn om naar een winkel te gaan, waar dit merk gevoerd wordt.

2) Is het bedrag dat u voor het apparaat betaalde gangbaar in de maatschappij.

Voorbeeld: U koopt een tweedehands fiets met een nieuwwaarde van 800 euro. De fiets is 1 jaar oud en u betaalt er 30 euro voor. U had op dat moment aan moeten voelen dat er iets mis was met de fiets.

Nu betaalt u voor diezelfde tweedehands fiets een bedrag van 450 euro. Dit is (volgens mij) een gangbaar bedrag, waardoor bij u de nekharen niet rechtop zijn gaan staan.

3) Nu blijkt de diefstal
Nu bent u er achter gekomen, dat het apparaat van diefstal afkomstig is. U heeft daarmee een probleem. Immers, de originele eigenaar heeft gedurende 3 jaar na de diefstal het recht om het apparaat terug te vorderen.

U bent nu dus in het bezit van een gestolen apparaat. Nu u dit weet raad ik u in ieder geval sterk af om te proberen het apparaat door te verkopen. Op dat moment maakt u zich namelijk schuldig aan heling.

Ik mag hopen dat u nog gegevens van de originele verkoper heeft. U kunt aangifte doen van de verkoop van geheelde, dan wel van diefstal afkomstige goederen. De politie zal deze aangifte doorsturen naar de woonplaats van de verkoper en de politie in die plaats zal een verder onderzoek plegen.

4) Maar wat nu te doen met het apparaat?
De originele eigenaar heeft dus de mogelijkheid om het apparaat binnen 3 jaar na de diefstal terug te vorderen. Of hij dit doet ligt aan de eigenaar.

Mocht u met de originele eigenaar tot een overeenkomst komen waarbij u de eigenaar van het apparaat wordt, is het handig om dit op papier te hebben. Dit voorkomt dan toekomstige problemen.

Volgens mij heb ik het zo redelijk samengevat, maar het kan altijd aangevuld worden door een ander.
anoniem
Infopolitie Gast

vraagje

Ongelezen bericht door anoniem »

bedankt voor uw antwoord. Ik wist niet dat het gestolen was. Hij schreef zelf dat ie hem 2 1/2 jaar had en heeft toen 1000 euro gekost en ik heb er 500 euro voor betaald dus ik ga dan niet denken dat dit gestolen is. Ik heb deze meneer al een paar keer geemailt of ie kontakt op wil nemen maar hij doet dat niet. Ik wil eigenlijk gewoon me geld terug en dan ga ik liever aangifte doen. Kan dat..
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam

Re: vraagje

anoniem schreef:Ik wil eigenlijk gewoon me geld terug en dan ga ik liever aangifte doen. Kan dat..
thijeleo schreef:Ik mag hopen dat u nog gegevens van de originele verkoper heeft. U kunt aangifte doen van de verkoop van geheelde, dan wel van diefstal afkomstige goederen. De politie zal deze aangifte doorsturen naar de woonplaats van de verkoper en de politie in die plaats zal een verder onderzoek plegen.
Oftewel: het antwoord op uw vraag staat al in het eerste antwoord.
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht: Man
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

Aangezien de verkoper in gebreke is gebleven u te vertellen dat hij u een gestolen goed verkocht heeft u het recht de koopovereenkomst te ontbinden en het geld terug te vorderen van de verkoper.
Stay safe out there.
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ja idd, maar dat is denk ik makkelijker gezegd dan gedaan.
Tenzij het via de bank betaald is, dan kun je volgens mij binnen een bepaalde tijd de transactie ongedaan maken.
Misschien een optie?
Frankp
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Frankp »

Mitchell schreef:Ja inderdaad, maar dat is denk ik makkelijker gezegd dan gedaan.
Tenzij het via de bank betaald is, dan kun je volgens mij binnen een bepaalde tijd de transactie ongedaan maken.
Misschien een optie?
Geld terug laten storten is niet zo makkelijk als vaak gedacht. Bij postbank kan je een bemiddelaar laten inschakelen die, zoals het al zegt, bemiddelt tussen u en de verkoper.

Ikzelf zit ook middenin deze procedure dus het is even afwachten hoe het afloopt.
Gast
Infopolitie Gast

Ja, dat zal vast ook niet zo makkelijk zijn, maar ik ben sowieso een tegenstander van de Postbank, want die heeft allemaal van die aparte regeltjes. Ook duurt het langer met transacties en met salaris-storting heb ik hier en daar wel eens gehoord.
Bij de Rabo ook zo moeilijk?
Ik dacht namelijk dat, als het binnen 72 uur of iets dergelijks was, je een transactie zonder problemen ongedaan zou kunnen maken.

De belastingdienst heeft toch ook eens een immens groot bedrag op een rekening van een persoon verkeerd gestort, dat hebben ze ook terug gekregen. Op zich is dat natuurlijk geen vergelijking, als je naar het bedrag kijkt. Maar al gaat het om 10 euro, je klanten moet je hetzelfde behandelen.
Maar misschien dat iemand anders weet hoe dat precies zit met geld terug halen. Wel handig om te weten als je zelf een keer in de boot gaat met zoiets.
donmarcello
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: marcel
Leeftijd: 67

Re: vraagje, goed van marktplaats van diefstal afkomstig

Ongelezen bericht door donmarcello »

anoniem schreef:ik heb iets via marktplaats gekocht en nu blijkt dit een paar jaar geleden gestolen is. Ik ben daar achter gekomen omdat het niet goedwerkte wat ik gekocht heb en ben gaan informeren bij het bedrijf waar ze dit merk verkopen dus van hun kreeg ik ook te horen dat deze type's zijn gestolen de meneer van wie ik het gekocht heb geef geen gehoor meer. Ik weet wel ik koop nooit meer iets van marktplaats. WAT MOET IK NU DOEN
Is HET nou gestolen ???? of zegt dat bedrijf dat HET een veelgestolen voorwerp is ??????????

ps:wat is het ??? fiets brommer cd speler??
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
Frankp
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Frankp »

Mitchell schreef:Ja, dat zal vast ook niet zo makkelijk zijn, maar ik ben sowieso een tegenstander van de Postbank, want die heeft allemaal van die aparte regeltjes. Ook duurt het langer met transacties en met salaris-storting heb ik hier en daar wel eens gehoord.
Ik dacht namelijk dat, als het binnen 72 uur of iets dergelijks was, je een transactie zonder problemen ongedaan zou kunnen maken.

De belastingdienst heeft toch ook eens een immens groot bedrag op een rekening van een persoon verkeerd gestort, dat hebben ze ook terug gekregen. Op zich is dat natuurlijk geen vergelijking, als je naar het bedrag kijkt. Maar al gaat het om 10 euro, je klanten moet je hetzelfde behandelen.
Maar misschien dat iemand anders weet hoe dat precies zit met geld terug halen. Wel handig om te weten als je zelf een keer in de boot gaat met zoiets.
Het gaat er om dat de postbank niet kan zien wie gelijk heeft. Wanneer ik naar iemand een bedrag overmaak en daarna het betreffende product ontvang en daarna het geld terug laat storten, is de verkoper in het nadeel. Om dit soort praktijken te voorkomen hebben banken (verwacht dat dit bij elke bank is) een interne bemiddelaar die het regelt.

De belastingdienst zal het allemaal wel via incasso opdrachten doen. deze kan je inderdaad wel gewoon terug laten storten.
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam

Ongelezen bericht door gvdbor »

Mitchell schreef:Ja, dat zal vast ook niet zo makkelijk zijn, maar ik ben sowieso een tegenstander van de Postbank, want die heeft allemaal van die aparte regeltjes. Ook duurt het langer met transacties en met salaris-storting heb ik hier en daar wel eens gehoord.
Noem eens iets van die aparte regeltjes van de postbank dan.
Het was namelijk altijd zo dat de Postbank juist het makkelijkst was overal mee: rood staan, gratis overschrijvingen etc etc.
Ons salaris wordt op de 25e gestort en 's morgens om 7 uur is het bijgeschreven, nog nooit problemen mee gehad.
transacties: Als ik jou via internet nu geld overmaak naar een postbankrekening, eveneens met internet is het online bijgeschreven, gelijk dus, naar bank duurt een dag langer, misschien wel twee, maaromgekeerd van bank naar postbank is dat hetzelfde.
Gast
Infopolitie Gast

donmarcello schreef:
Is HET nou gestolen ???? of zegt dat bedrijf dat HET een veelgestolen voorwerp is ??????????

ps:wat is het ??? fiets brommer cd speler??

nee het is een laptop. ik heb dus naar het bedrijf gebeld waar ze die dingen maken om te informeren wat het kost om hem te maken toen ze vroegen naar het serie nummer zei die mevrouw van dat ze niks kunnen bestellen want deze zending was eigenlijk voor spanje bestemd en die zending zijn ze kwijt geraakt..
wmr
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door wmr »

opm GvdBor, tbv leesbaarheid onderwerp aangepast
Persoon geeft aan dat hij het goed voor 500,- euro heeft gekocht. Dit was een tweede hands computer. Indien dit een bedrag is dat redelijk hiervoor is, wordt meneer conform het civiele recht gewoon de rechtmatige eigenaar. Hij hoeft dus niet bang te zijn dat hij de computer kwijt raakt. Degene van wie het gestolen is, is zijn computer helaas wel kwijt. Hij dient zijn schade alsnog via de dader te verhalen.
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam

@wmr: volgens mij bestaat er nog een verschil tussen aankoop via de winkel en aankop via bijvoorbeeld marktplaats. In de winkel heb je als koper veel meer rechten dan via marktplaats.

Of meneer zich zondermeer eigenaar mag noemen wordt grotendeels door het verschil in aankoop bepaald.
Bij aankoop via marktplaats ben je niet zomaar eigenaar als blijkt, dat de computer (in dit geval) gestolen is.
Bartikel
Superlid
Superlid
Roepnaam: Bart
Leeftijd: 56

Ongelezen bericht door Bartikel »

Thijeleo schreef:
Volgens mij heb ik het zo redelijk samengevat, maar het kan altijd aangevuld worden door een ander.
Klopt Leo, ik denk niet dat e.e.a. duidelijker uitgelegd kon worden. Maar n.a.v. een opmerking van anoniem dat de laptop tijdens een zending naar Spanje kwijtgeraakt is het volgende:

Dit kan m.i. voor anoniem de opening zijn om toch rechtmatig eigenaar te worden zonder dat de "echte" eigenaar zijn laptop kan terugeisen. M.i. voldoet anoniem aan alle eisen van boek 3 artikel 86 burger wetboek. Dit artikel en de aanverwanten spreken expliciet over een gestolen goed.

Anoniem schreef:
nee het is een laptop. ik heb dus naar het bedrijf gebeld waar ze die dingen maken om te informeren wat het kost om hem te maken toen ze vroegen naar het serie nummer zei die mevrouw van dat ze niks kunnen bestellen want deze zending was eigenlijk voor spanje bestemd en die zending zijn ze kwijt geraakt.
Dit neigt m.i. meer naar verduistering waarmee m.i. anoniem eigenaar is geworden en niet meer bang hoeft te zijn dat zijn laptop op wordt ge-eist.
Let wel: e.e.a. hangt en staat wel met de kwalificatie van de aangifte.

Diefstal : zie dan het relaas van Theo.
Verduistering : zie dan bovenstaande.

Groetjes Bartikel
Voorbereid op het onverwachte !!
Gesloten