Nederlandse regels alcohol gebruik in Duitsland?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Paul J
Infopolitie Gast

Nederlandse regels alcohol gebruik in Duitsland?

Ongelezen bericht door Paul J »

Goedemiddag, afgelopen zondag heb ik problemen gehad met de duitse politie:
Zondag was er carnaval in Geldern-Kapellen (een klein dorpje bij venlo over de grens). Ik (16 jaar, bijna 17) ben er met 2 vrienden(16 en 17 jaar oud) heen gegaan. Ik had duits bier bij me en mijn 2 vrienden hadden allebei een smirnoff ICE fles van 0,7 liter bij zich (zit trouwens 5 % alcohol op, dus in nederland verkrijgbaar vanaf 16). Nou moest ik iets weggooien in de prullenbak en moesten wij dus voorbij de politie. Ik had alles bij me in de rugzak en opeens roept een agent me terug, ik moest mijn tas laten zien en hij zij dat ik de smirnoff om moest schudden (twv 9 euro!) . Ik gevraagd waarom, ja dat mocht niet. Na een hele conversatie te hebben gahad heb ik het toch maar omgeschud (hij keek me zo boos aan...).
Nog geen 2 minuten later rijdt er een politie auto aan ons voorbij en een van de agenten zwaaide dat ik moest komen, dus ik loop naar de auto, meneer agent stapt uit en ik moest alweer mijn tas laten zien. Ik zeg , ik werd 2 minuten geleden ook al door de Politieagenten(bullen in 't duits) aangehouden, schijnbaar is dat dat een belediging, dus hij keek mij heel geirriteerd aan en ik zeg POLIZEI, hij zei: daar heb je geluk gehad. Ik verteld dat ik die 2 flessen net al om geschud had en hij vroeg of ze mijn naam ook op hadden geschreven (dit was het geval). Ja en toen mocht ik weer verder.
Ze hebben dus nu mijn gegevens, maar weet niet wat er verder mee gaat gebeuren.
Toen ik weer in Nederland was zei mijn moeder, dat voor mij daar de nederlandse regels gelden (dus met 16 jaar tot 15% alcohol) en dat het dus onterecht was, maar die agent daar nam niet eens de moeite om op de flessen te kijken (waar maar 5 % opzat). Dus volgens mijn moeder (en een duitse vriendin van haar die rechten gestudeerd heeft) had ik het helemaal niet om hoeven schudden. Is het waar dat voor mij daar de nederlandse regels gelden? Zo ja, waar ik eigenlijk wel vanuit ga, wat kan ik ondernemen? Ik vind dat ze zich op zijn minst moeten verontschuldigen. Want bepaald vriendelijk waren ze sowieso al niet. Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
Groetjes Paul 8)
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht: Man
Leeftijd: 52

Ongelezen bericht door rai »

Vraag eens aan je moeder dan waar het vandaan komt dat de Nederlandse wetgeving voor de Nederlander gewoon in Duitsland van kracht is ???

Draai het eens om, de Duitser mag in Nederland toch ook niet onbeperkt over onze snelwegen crossen..... (maximum snelheid dan.....)
T-nus
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door T-nus »

Wanneer jij je in Duitsland begeeft zul je je moeten houden aan de duitse wet -en regelgeving.
Zegt overigens alleen je moeder dit, of zegt ook de vriendin van je moeder (die rechten studeert) dit?? :wink:
rich
Moderator
Moderator
Agent
Leeftijd: 50

Ongelezen bericht door rich »

Inderdaad een rare gedachtengang want artikeltje 2 van het Wetboek van Strafrecht vertelt:
Artikel 2.
De Nederlandse strafwet is toepasselijk op ieder die zich in Nederland aan enig strafbaar feit schuldig maakt.
Ik mag aannemen dat er in Duitsland ook een dergelijke artikel is. Als je ergens te gast bent dan moet je je gewoon aan de regels houden die daar gelden.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

T-nus schreef: Zegt overigens alleen je moeder dit, of zegt ook de vriendin van je moeder (die rechten studeert) dit?? :wink:
Ook die vriendin. Vandaar dat ik het hier vraag, want ik geloof ook niet alles wat mun moeder zegt ;)
Maar voorbeeld: iemand die in amerika met 16 of 17 jaar zijn rijbewijs haalt, mag hier toch ook gewoon rijden, hij moet toch ook niet wachten tot die 18 is?
Paul J
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Paul J »

En nog een ander simpel voorbeeld, als jij bijvoorbeeld de ruiten van je auto tot 25 % tint (in nederland, waar het tm 25% toegestaan is), en je rijdt naar duitsland maar bijvoorbeeld meer 20% is toegestaan, dat betekend toch niet dat je daar niet mag rijden en dat je strafbaar bent....
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

Anonymous schreef:
T-nus schreef: Zegt overigens alleen je moeder dit, of zegt ook de vriendin van je moeder (die rechten studeert) dit?? :wink:
Ook die vriendin. Vandaar dat ik het hier vraag, want ik geloof ook niet alles wat mun moeder zegt ;)
Maar voorbeeld: iemand die in amerika met 16 of 17 jaar zijn rijbewijs haalt, mag hier toch ook gewoon rijden, hij moet toch ook niet wachten tot die 18 is?
Je twijfelt terecht. Wat die moeder en die vriendin beweren is aperte onzin. Was vriendlief met een joint betrapt dan was hij geheid enkele maanden het gevang ingegaan en was heus niet het Nederlandse gedoogbeleid toegepast.

Zodra men de landsgrens overschrijf dient met zich te houden aan de wetten van het land waarin men zich bevindt.
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Getinte glazen zijn inrichtingseisen. Je kunt dan niet van de eigenaar verwachten dat hij voor een ritje Duitsland ineens andere ramen in de auto gaat plaatsen. Dit soort regels worden door de landen dus gewoon erkent.

Het bij zich hebben van drank is iets wat de betrokkene bewust bij zich heeft, hij heeft een keuze, wel of niet doen. In die gevallen telt gewoon de wetgeving van het land.
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Leeftijd: 52

Ongelezen bericht door rai »

Anonymous schreef:Maar voorbeeld: iemand die in amerika met 16 of 17 jaar zijn rijbewijs haalt, mag hier toch ook gewoon rijden, hij moet toch ook niet wachten tot die 18 is?
Artikel 110 WVW

1. Motorrijtuigen mogen slechts worden bestuurd door personen die de leeftijd van achttien jaren hebben bereikt.

2. Bij algemene maatregel van bestuur kan een lagere minimumleeftijd dan die in het eerste lid genoemd, worden vastgesteld voor het besturen van bromfietsen, gehandicaptenvoertuigen, landbouwtrekkers en motorrijtuigen met beperkte snelheid, niet zijnde stoom- en motorwalsen.

3. Het eerste lid geldt niet voor degene aan wie rijonderricht wordt gegeven in het kader van een opleiding voor beroepschauffeur, mits is voldaan aan de bij algemene maatregel van bestuur gestelde voorwaarden.
MarcH
Jurist/Advocaat
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc

Ongelezen bericht door MarcH »

thijeleo schreef:Getinte glazen zijn inrichtingseisen. Je kunt dan niet van de eigenaar verwachten dat hij voor een ritje Duitsland ineens andere ramen in de auto gaat plaatsen. Dit soort regels worden door de landen dus gewoon erkent.
Daarom wordt ook op dit terrein bijna alle wetgeving geharmoniseerd (binnen de Europese Unie dan) middels richtlijnen en zijn er geen grote verschillen meer.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

En daarbij.... Als je met je nederlandse auto een dagje naar Duitsland toegaat, bevindt je je in het internationale verkeer en gelden er andere regels dan de 'duitse eisen aan voertuigen'. :wink:

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

PJ
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door PJ »

Even terug naar de topic over de alcohol.

Als jij een aangebroken fles drank bij je had en/of er misschien uit dronk op de openbareweg kan misschien het zelfde gelden als in Nederland.
Artikel 2.4.5: Hinderlijk drankgebruik.

Het is verboden op de weg, die deel uitmaakt van een door het college van burgemeester en wethouders aangewezen gebied, alcoholhoudende drank te nuttigen of aangebroken flessen, blikjes en dergelijke met alcoholhoudende drank bij zich te hebben.
Gast
Infopolitie Gast

PJ schreef:Even terug naar de topic over de alcohol.

Als jij een aangebroken fles drank bij je had en/of er misschien uit dronk op de openbareweg kan misschien het zelfde gelden als in Nederland.
Artikel 2.4.5: Hinderlijk drankgebruik.

Het is verboden op de weg, die deel uitmaakt van een door het college van burgemeester en wethouders aangewezen gebied, alcoholhoudende drank te nuttigen of aangebroken flessen, blikjes en dergelijke met alcoholhoudende drank bij zich te hebben.
Nee daar heeft het niets mee te maken. Het is daar volgens mij gewoon toegestaan, want van mijn bier zeiden ze neits en er liepen 100en mensen met aangebroken alcohol flessen/blikjes. That's not the problem.

Ok, laten we het anders stellen: weet iemand hoeveel % alcohol je in duitsland je vanaf je 16de mag hebben? en waarom smirnoff ice verboden is vanaf 16 jaar? Er bestaat vast en zeker bier met meer dan 5% alcohol en dat mag ik dan wel weer hebben.

ps ik snap gewoon die hele duitse politie niet, ze zijn onvriendelijk, ongeduldig enz. Hij wilde mij nog niet eens uitleggen waarom het niet mocht (en nee het lag niet aan mij). Volgens mij weten ze zelf ook niet hoe het zit.
T-nus
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door T-nus »

Ik kan je dat allemaal niet vertellen, want daar weet ik net zoveel vanaf als jij zelf. Heb je al wat rondgekeken in de duitse wetgeving op internet ofzo??
Gast
Infopolitie Gast

T-nus schreef:Ik kan je dat allemaal niet vertellen, want daar weet ik net zoveel vanaf als jij zelf. Heb je al wat rondgekeken in de duitse wetgeving op internet ofzo??
Ja anders zou ik deze vraag hier natuurlijk niet stellen...
Hadden ze daar maar een soortgelijk forum als dit (tip ;) )
Gesloten