Zondag was er carnaval in Geldern-Kapellen (een klein dorpje bij venlo over de grens). Ik (16 jaar, bijna 17) ben er met 2 vrienden(16 en 17 jaar oud) heen gegaan. Ik had duits bier bij me en mijn 2 vrienden hadden allebei een smirnoff ICE fles van 0,7 liter bij zich (zit trouwens 5 % alcohol op, dus in nederland verkrijgbaar vanaf 16). Nou moest ik iets weggooien in de prullenbak en moesten wij dus voorbij de politie. Ik had alles bij me in de rugzak en opeens roept een agent me terug, ik moest mijn tas laten zien en hij zij dat ik de smirnoff om moest schudden (twv 9 euro!) . Ik gevraagd waarom, ja dat mocht niet. Na een hele conversatie te hebben gahad heb ik het toch maar omgeschud (hij keek me zo boos aan...).
Nog geen 2 minuten later rijdt er een politie auto aan ons voorbij en een van de agenten zwaaide dat ik moest komen, dus ik loop naar de auto, meneer agent stapt uit en ik moest alweer mijn tas laten zien. Ik zeg , ik werd 2 minuten geleden ook al door de Politieagenten(bullen in 't duits) aangehouden, schijnbaar is dat dat een belediging, dus hij keek mij heel geirriteerd aan en ik zeg POLIZEI, hij zei: daar heb je geluk gehad. Ik verteld dat ik die 2 flessen net al om geschud had en hij vroeg of ze mijn naam ook op hadden geschreven (dit was het geval). Ja en toen mocht ik weer verder.
Ze hebben dus nu mijn gegevens, maar weet niet wat er verder mee gaat gebeuren.
Toen ik weer in Nederland was zei mijn moeder, dat voor mij daar de nederlandse regels gelden (dus met 16 jaar tot 15% alcohol) en dat het dus onterecht was, maar die agent daar nam niet eens de moeite om op de flessen te kijken (waar maar 5 % opzat). Dus volgens mijn moeder (en een duitse vriendin van haar die rechten gestudeerd heeft) had ik het helemaal niet om hoeven schudden. Is het waar dat voor mij daar de nederlandse regels gelden? Zo ja, waar ik eigenlijk wel vanuit ga, wat kan ik ondernemen? Ik vind dat ze zich op zijn minst moeten verontschuldigen. Want bepaald vriendelijk waren ze sowieso al niet. Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
Groetjes Paul