Hand uitsteken op een brommer
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
Hand uitsteken op een brommer
Heyy Hallo ik weet op een motor moet je als je geen knipperlichten hebt je hand uitsteken naar links om links af te slaan en naar links in een op graden bocht omhoog om naar rechts tegaan ivm dat je hand niet van je rem en gas af mag maar hoe zit dat met schakel brommers moet je dan net zoals een fiets bijde handen gebruiken of net zoals een motor met alleen links ?
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
Re: Hand uitsteken op een brommer
Wetstekst
Artikel 17 RVV 19901 Bestuurders die willen afslaan, mogen voorsorteren door:
a. indien zij naar rechts willen afslaan tijdig zoveel mogelijk aan de rechterzijde te gaan rijden;
b. indien zij naar links willen afslaan tijdig zoveel mogelijk tegen de wegas te rijden of bij rijbanen bestemd voor bestuurders in één richting daarop zoveel mogelijk links te houden.
2 Bestuurders moeten alvorens af te slaan een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven.
Dit is de wettelijke verplichting, er staat niks meer voorgeschreven dan dit. Wellicht stamt uw verhaal uit het RVV 1966 maar ik betwijfel of iemand uw tekens überhaupt nog begrijpt. Al zeg ik niet dat eea daarbij verboden is, zeker niet, maar of 't ook duidelijk is..
Daarnaast bestaat er geen verbod om de gas- of remhendel los te laten. Sterker nog; ook motoren hebben tegenwoordig een cruise control (met de functie 'afstand houden') waarbij de gashendel zichzelf regelt..
Edit:
Ook in ons oude reglement heb ik niets over een dergelijke 'verplichting' gelezen..
'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
- ThunderSTreak
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 66
Re: Hand uitsteken op een brommer
Nee die bijzondere tekens zijn er alleen voor communicatie van motorrijders onderling
Koetsiers kennen wel een speciaal teken om aan te geven dat ze afslaan.
Wanneer een koetsier naar rechts wil afslaan, geeft hij dit aan door zijn rechterarm uit te steken; als hij naar links wil, geeft hij dit aan door met zijn zweep in zijn rechterhand boven zijn hoofd naar links te wijzen
Koetsiers kennen wel een speciaal teken om aan te geven dat ze afslaan.
Wanneer een koetsier naar rechts wil afslaan, geeft hij dit aan door zijn rechterarm uit te steken; als hij naar links wil, geeft hij dit aan door met zijn zweep in zijn rechterhand boven zijn hoofd naar links te wijzen
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak