Hond buren agressief en loopt los

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief. Hier geen uitgebreide discussies, daarvoor staan andere forumdelen ter beschikking.

Moderator: Moderatorteam

Buurman en buurman
Infopolitie Gast

Hond buren agressief en loopt los

Ongelezen bericht door Buurman en buurman »

Beste allemaal,

Ik heb sinds een half jaar niet we buren, en deze hebben een nogal waakzame hond (rottweiler volgens mij). Om bij mijn huis te komen moet ik een klein stukje gebruik maken van een stoep dat in het bezit van de buren is, maar waar ik recht van overpad heb. Mijn relatie met de vorige buren was goed, en onze tuinen zijn open aan de achterzijde. Nu is het met die nieuwe buren zo dat ze die agressieve hond regelmatig los laten lopen in hun tuin, maar deze ook mijn tuin in loopt en mijn begint aan te vallen. Als ik naar mijn huis probeer te komen via dat recht van overpad wordt ik ook belaagd door de hond wanneer deze buiten is. Ook heb ik een keer uitwerpselen gevonden van de hond in mijn tuin. Dit hebben de buren gelukkig wel opgeruimd, met eerst een hele discussie over of dat wel van hun hond was. U kunt zich voorstellen dat dit nogal invloed heeft op mijn woongenot. Nu vraag ik me af wat ik kan doen tegen deze hond, ik heb het recht op overpad. Is hier nog iets van een veilig overpad aan verbonden? Moeten de buren een hek plaatsen zodat ik veilig gebruik kan maken van mijn recht van overpad? Zij hebben immers zelf deze hond genomen.Tot nu toe heb ik kunnen voorkomen dat ik gebeten werd, maar in hoeverre kan en mag ik mijzelf verdedigen wanneer ik aangevallen wordt? Want ja, ik wil natuurlijk absoluut niet gebeten worden.
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Geslacht: Man

Re: Hond buren agressief en loopt los

Ongelezen bericht door Proost »

Een hond in een zodanige toestand laten verkeren dat i aangevallen wordt (als dat uiteindelijk gebeurt) is strafbaar onder art 425sr. Dus er kan tegen opgetreden worden.

Echter, aangezien de buren nieuw zijn en er vast nog wel een mogelijkheid is om hier uit ye komen zou ik zsm contact opnemen met buurtbemiddeling om samen met een bemiddelaar eens een goed gesprek te voeren met uwe buren. Dat werkt in een vroeg stadium vaak het beste. Strafrecht is pas het allerlaatste sluitstuk en dan is de relatie vaak al helemaal stuk. Probeer dit te voorkomen.

Over erf afscheiding, kijk even de gemiddelde aflevering van de Rijdende rechter en u weet hoe het zit. Geen politie zaak. Maar 'open' tuinen zonder enige afscheiding werkt enkel als je bovengemiddeld goed contact met de buren hebt. Het plaatsen, onderhouden en betalen van een erfafscheiding bent u gezamenlijk verantwoordelijk voor.
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door MotoRon »

Proost schreef: 16 mar 2025, 14:01 Een hond in een zodanige toestand laten verkeren dat i aangevallen wordt (als dat uiteindelijk gebeurt) is strafbaar onder art 425sr. Dus er kan tegen opgetreden worden.
@Proost Volgens mij bedoel je het anders dan dat je hier schrijft. (De hond wordt niet aangevallen.)
Ik laat even in het midden of er sprake is van een “gevaarlijk dier” als bedoeld in lid 2

Wetstekst

Artikel 425 WvSR
Met hechtenis van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft:
1°. hij die een onder zijn hoede staand dier, wanneer het een mens of een dier aanvalt, niet terughoudt;
2°. hij die geen voldoende zorg draagt voor het onschadelijk houden van een onder zijn hoede staand gevaarlijk dier.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario

Ongelezen bericht door maestro »

Je moet vrij gebruik kunnen maken van je recht van overpad, dus moeten de buren ervoor zorgen dat de hond geen gevaar vormt. Bijvoorbeeld door hem aan te lijnen of door ervoor te zorgen dat het stukje recht van overpad afgeschermd word van de rest van de tuin. Zoals Proost aangaf heeft het zin om te kijken of er een vorm van buurt bemiddeling is. Met de gang van de rehcter worden de kosten alleen maar hoog en de onderlinge relatie er ook niet beter op.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ik zou een bodycam gebruiken of filmen met de telefoon, want daarmee kun je laten zien wat er gebeurt. Daarmee voorkom je dat dit wordt afgedaan door de eigenaar als "mijn hond doet dat niet" of de buurman overdrijft.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent

Ongelezen bericht door Proost »

MotoRon schreef: 16 mar 2025, 14:26 @Proost Volgens mij bedoel je het anders dan dat je hier schrijft. (De hond wordt niet aangevallen.)
Er zijn wat letters afgevallen zie ik. i moest jij zijn.

De eigenaar (buurman) moet zijn hond zodanig onder controle hebben en houden zodat jij (TS dus) niet aangevallen wordt.
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron

Ongelezen bericht door MotoRon »

Dan denken we er hetzelfde over. :like:
MotoRon
Beheerder