Politie in burger??

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Ietje87
Infopolitie Gast

Politie in burger??

Ongelezen bericht door Ietje87 »

Ik ben vandaag aangehouden ivm met te snel rijden.
Ik moest een auto volen waarop stond volgen politie.
Eerste keer dat mij dit gebeurd dus ik ook helemaal overrompeld.
Man komt uit de auto en vraagt gelijk of ik weet waarom ik ben aangehouden.
Ja ik reed te hard. Maar ik rijd vaker een paar km te hard (lees 4 a 5 km). Volgens hem reed ik 147.(waar ik 100 mocht)
Daarna heeft hij uitgelegd hoe hij de meting had gedaan, maar eigenlijk was ik nog verbouwereerd dat ik volgens hem 147 reed, dat ik niet verder nadacht om dit na te vragen, of ik dit bij hem kon zien. Maar ook heb ik geen legitimatiebewijs van hem gezien. Vond het een apart gebeuren en voel me echt even heel naar onder de situatie. Ook omdat het zo de eerste keer is uiteraard, maar denk ook omdat ik alleen aan dat bordje volgen politie kon merken dat het een politie is.
En nu met dat alles duurder is en ik niet echt op een boete van 380 zit te wachten, wil ik het toch wel zeker weten.
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht: Man
Leeftijd: 66

Re: Politie in burger??

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ik neem een aan dat zowel de auto als de man die u aansprak niet herkenbaar waren als van de politie. Dan is het een verplichting dat de man u zijn legitimatiebewijs toont. Hoe kom je op het bedrag van 380 euro? Als je dat meteen moest betalen, dan is het fout, was het geen politie. Een boete voor 47 km/h is namelijk fors duurder en daarbij betaal je nooit geld aan een agent. Heb je een dashcam? Kijk dan of je een kenteken kunt lezen en ga met dit kenteken even langs een politiebureau en vraag of ze voor je kunnen checken of dit inderdaad een auto van de politie was. Verder kan ik niet zoveel toevoegen dan wachten op een brief van justitie.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door Frans »

Lees ook even deze pagina van het CJIB waar je in kunt loggen met je DigID en kunt checken of er inderdaad een boete op je naam is uitgeschreven:

Heb ik een nepboete gekregen? Of is deze echt? Controleer het hier! | CJIB.nl

1. Controleer het rekeningnummerOp een nepboete staat niet het rekeningnummer van het CJIB. Controleer of het rekeningnummer op de ontvangen boete van het CJIB is.2. Log in met uw DigiDU komt dan in ons Digitaal Loket, waar u kunt controleren of u echt een verkeersboete moet betalen. Via de button 'inloggen' rechtsboven op deze pagina kunt u met uw DigiD-gegevens inloggen.Hebt u een leaseauto? Dan kunt u de boete opzoeken als u ingelogd bent.U moet daarvoor wel inloggen met een extra controle via sms.

Tot slot:

Vanaf 1 januari 2025 heeft de politie enkel nog het nieuwe legitimatiebewijs.

Een voorbeeld:

legitimatie-politie.jpg

Je mag daar te allen tijde om vragen, vooral bij mensen in burger. Ze moeten dit tonen (ze doen dit overigens uit zichzelf al wel) maar hoeven het dus niet af te geven.
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario

Ongelezen bericht door maestro »

Zoals gezegd moet een agent in burger zich legitimeren, daar hoef je zelfs niet om te vragen. Had hij het over aangehouden of over staande houden? Want het was een staande houding. Bovendien hoe komt hij aan de meting? Heeft hij rekening gehouden met de correcties die op de gemeten snelheid worden toegepast?
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
jjk
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Roepnaam: Jorrit

Ongelezen bericht door jjk »

De relevante wetgeving

Artikel 2 van de Ambtsinstructie

Wetstekst

De ambtenaar legitimeert zich met het legitimatiebewijs dat aan hem is verstrekt:
  1. bij optreden in burgerkleding ongevraagd, tenzij bijzondere omstandigheden dit onmogelijk maken, en
  2. bij optreden in uniform, op verzoek daartoe.
Een agent MOET zich bij optreden in burger dus ongevraagd legitimeren. Een overschrijding van 47 is een strafbeschikking en daarbij zal een agent geen bedrag kunnen noemen. Al met al een rare gang van zaken, als dit zo gegaan is, zonder legitimatie en met dit bedrag aan deze snelheid gekoppeld zou ik dit zeker melden via 0900-8844. Dan is er mogelijk sprake van nepagenten.
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door MotoRon »

maestro schreef: 16 feb 2025, 09:59Had hij het over aangehouden of over staande houden?
Iemand die zelf zegt dat ze overrompeld was door het gebeurde, zou die het verschil weten? Een groot deel van de bevolking weet het verschil niet te benoemen, maar jij denkt hier in dit geval wel een conclusie aan te kunnen verbinden?
maestro schreef: 16 feb 2025, 09:59Bovendien hoe komt hij aan de meting? Heeft hij rekening gehouden met de correcties die op de gemeten snelheid worden toegepast?
Denk je echt ze antwoord kan geven op dergelijke vragen? Ze was overrompeld en zegt ook dat ze verbouwereerd was door de mededeling dat ze 147 in de 100 had gereden? Ze zegt dat er uitgelegd was hoe de meting gedaan was, maar dat ze niet gevraagd heeft of ze dat kon zien.

Een overgroot deel van dit soort metingen wordt gedaan aan de hand van een geijkte boordsnelheidsmeter. Daarbij moeten de geconstateerde gegevens bij het invoeren van de bon in het bekeuringssysteem in de telefoon ingevuld worden, waarbij automatisch de correcties verwerkt worden. Het is dus niet mogelijk om geen rekening te houden met de correcties.

Het is me dan ook een raadsel waar je heen wil met jouw vragen. Een conclusie of er sprake is van een optreden van een politieman is daaruit in elk geval niet te trekken.
Het is duidelijk dat een optredende politieambtenaar in burger zich (ongevraagd) moet legitimeren. Als er binnenkort een brief van het CJIB op de mat valt, dan was het een politieman.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario

Ongelezen bericht door maestro »

Het gata er niet om of zij het verschil weet, het gaat erom of ze zich nog kan herrineren welke term is gebruikt en of ze nog weet of er over een correctie is gesproken.
Nee een vrrkeerde term bewijst niet niets, maar het maakt de kans van een nep agent wel groter.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Het niet legitimeren gebeurt vast vaker; als het een nepagent was, had mevrouw contant moeten aftikken..
Als haar adres handmatig is opgeschreven en er geen rijbewijs is gescand, dan is 't ook fout; dan krijgt ze een nep acceptgiro... zal ook wel gebeuren inmiddels..

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD

Ongelezen bericht door Frans »

Is een beetje het punt Koen, ben wel benieuwd hoe dat gaat want de welbekende "acceptgiro" bestaat dus niet meer.

Je maakt geld over aan het CJIB op rekeningnr 1234abc enz waarbij je de welbekendd brief intussen krijgt.

Probleem wat de "oplichters" dus hebben is dat naam en rekeningnummer wel moeten matchen, kortom, je kunt TS moeilijk het geld over laten maken naar "zijlvaart67" en een bepaald rekeningnr., Haar/zijn bank zal anders meteen de betaling blocken met de mededeling dat naam en rekeningnr niet matchen.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten