Taakstraffen
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
Taakstraffen
Ik zag vandaag in het nieuws dat de 2e kamer wil dat taakstraffen worden gegeven als boetes niet betaald worden.
Nu is het zo dat bij niet betalen gijzeling wordt toegepast maar de boete blijft dan alsnog open staan.
Is dit bij die taakstraffen dan ook, of bedoelen ze dat taakstraf ipv boete komt?
Nu is het zo dat bij niet betalen gijzeling wordt toegepast maar de boete blijft dan alsnog open staan.
Is dit bij die taakstraffen dan ook, of bedoelen ze dat taakstraf ipv boete komt?
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
Re: Taakstraffen
De basis is altijd geweest dat, ondanks het innemen van het rijbewijs en het 'zitten', de boete nog steeds betaald moet worden.
Dat zal niet veranderen want kwijtschelden zal nooit de bedoeling worden. De taakstraf moet gewoon de hechtenis vervangen want deze wanbetalers houden plekken bezet die voor criminelen bedoeld zijn..
Ik vind 't al bizar dat 't überhaupt nog gebeurt...
Dat zal niet veranderen want kwijtschelden zal nooit de bedoeling worden. De taakstraf moet gewoon de hechtenis vervangen want deze wanbetalers houden plekken bezet die voor criminelen bedoeld zijn..
Ik vind 't al bizar dat 't überhaupt nog gebeurt...
'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
-
- Infopolitie Gast
Helemaal mee eens hoor, anderzijds als mensen geen geld hebben of het zit in vastgoed dan lijkt me onbetaald werk best nuttig ter vervanging van het betalen van een boete, desnoods meer uren maken als de boete dan kwijtgescholden word.
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 63
Je moet overigens wel even een onderscheid maken.
Eenvoudige (verkeers)overtredingen worden afgehandeld via de "Wet Mulder", dit is een administratiefrechtelijke afdoening. Het is niet mogelijk binnen die wetgeving een taakstraf op te leggen als alternatieve "straf".
Alleen in het geval van strafrechtelijke boetes kan een vervangende hechtenis straf opgelegd worden.
Men wil dus nu de vervangende hechtenis vervangen door een vervangende taakstraf.
Volgens de huidige wetgeving is een taakstraf een zwaardere straf als een geldboete.
De vervangende hechtenis is in de zin van de Wet geen gevangenisstraf.
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die een boete echt niet kunnen betalen voor die personen is een vervangende taakstraf wellicht een uitkomst. Er is echter een fors deel veroordeelden die helemaal niet wil betalen en dus ook niet gemotiveerd zal kunnen worden een vervangende taakstraf te verrichten. Hoe gaan we die personen laten "boeten"?
Gaan we een boete opleggen te vervangen door een taakstraf en die weer te vervangen door alsnog een vervangende hechtenis?
Op dit moment wordt bij het opleggen van een taakstraf door de rechter ook een vervangende hechtenis opgelegd. Een veroordeelde kan tegen het toepassen van die vervangende hechtenis bezwaar maken.
Dat zal dus bij de boete en vervangende taakstraf ook waarschijnlijk mogelijk maakt moeten worden. Weer een rechtelijke procedure erbij voor de rechtbanken.
Ten slotte hoeveel vervangende uren leggen we op per welk bedrag. Op dit moment is 2 uur taakstraf te vervangen door 1 dag vervangende hechtenis.
Voor een gemiddelde boete kom je dan op wellicht 6 uur taakstraf uit. Die zijn al voorbij met twee kopjes koffie op de werklocatie.
Het koste de reclassering overigens nu al moeite om voor alle taakstraf klanten een project te vinden en goed te kunnen begeleiden.
Eenvoudige (verkeers)overtredingen worden afgehandeld via de "Wet Mulder", dit is een administratiefrechtelijke afdoening. Het is niet mogelijk binnen die wetgeving een taakstraf op te leggen als alternatieve "straf".
Alleen in het geval van strafrechtelijke boetes kan een vervangende hechtenis straf opgelegd worden.
Men wil dus nu de vervangende hechtenis vervangen door een vervangende taakstraf.
Volgens de huidige wetgeving is een taakstraf een zwaardere straf als een geldboete.
De vervangende hechtenis is in de zin van de Wet geen gevangenisstraf.
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die een boete echt niet kunnen betalen voor die personen is een vervangende taakstraf wellicht een uitkomst. Er is echter een fors deel veroordeelden die helemaal niet wil betalen en dus ook niet gemotiveerd zal kunnen worden een vervangende taakstraf te verrichten. Hoe gaan we die personen laten "boeten"?
Gaan we een boete opleggen te vervangen door een taakstraf en die weer te vervangen door alsnog een vervangende hechtenis?
Op dit moment wordt bij het opleggen van een taakstraf door de rechter ook een vervangende hechtenis opgelegd. Een veroordeelde kan tegen het toepassen van die vervangende hechtenis bezwaar maken.
Dat zal dus bij de boete en vervangende taakstraf ook waarschijnlijk mogelijk maakt moeten worden. Weer een rechtelijke procedure erbij voor de rechtbanken.
Ten slotte hoeveel vervangende uren leggen we op per welk bedrag. Op dit moment is 2 uur taakstraf te vervangen door 1 dag vervangende hechtenis.
Voor een gemiddelde boete kom je dan op wellicht 6 uur taakstraf uit. Die zijn al voorbij met twee kopjes koffie op de werklocatie.
Het koste de reclassering overigens nu al moeite om voor alle taakstraf klanten een project te vinden en goed te kunnen begeleiden.
Stay safe out there.
Standaard inhouden op eerstvolgend salaris of uitkering. Volgens mij tikt dat nog het beste binnen, dan heeft de maatschappij er geen kosten aan en naar zo'n maatschappij willen we met zijn allen toch naartoe? Rokers, drinkers, drugsgebruikers, veteters, vleeseters, suikereters, non-vegans, sporters met blessures, mensen boven de 60, als je de tendens op socials leest ben je na je 25e compleet afgeschreven en kost je de maatschappij eigenlijk alleen nog maar geld.
Dit lijkt me dan de meest passende oplossing voor iedereen.
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
Standaard inhouden op eerstvolgend salaris of uitkering.
Dit kan al (art 27 Wet Mulder) maar ik vrees dat daar toch te weinig gebruik van wordt gemaakt...
'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
-
- Gewaardeerd lid
- Roepnaam: Jorrit
- Geslacht:
Binnen de wet Mulder kan je iemand het leven zeer onaangenaam maken zonder dat er een gijzeling aan te pas komt. Ik denk dat het grootste "probleem" in de strafrechtelijke boetes zit. Dit is vaak een doelgroep die er ook wat sneller voor kiest te gaan zitten omdat men de eigen tijd wat minder waardeert, maar dat is een aanname.
Fundamenteel is oplossing betere arbeidsvoorwaarden bij justitie/DJI en daarmee personeel verwerven dat ook nog eens wil blijven.
Fundamenteel is oplossing betere arbeidsvoorwaarden bij justitie/DJI en daarmee personeel verwerven dat ook nog eens wil blijven.
-
- Infopolitie Gast
Maar ik begrijp als mensen niet kunnen of willen betalen ze een taakstraf moeten doen, en de boete of schadevergoeding komt te vervallen. Als mensen geen geld hebben dan kunnen ze dat toch verdienen met een taakstraf.
Ok, je begrijpt... (van wie, waar?) als dat mensen (welke mensen, bestuurders die fout parkeren, iemand die winkeldiefstal pleegt, gewapende bankovervallers?) niet kunnen (iedereen kan een boete betalen, al is het met 10 euro per maand) of willen (niemand wil, da's een beetje het punt van een boete) ze een taakstraf moeten (van wie?) Doen.
Ik heb nu enkel je 1e zin maar genomen die je overigens volgens mij voor de 3e keer hebt herhaalt en waar je nu al duidelijke uitleg over hebt gehad.
Lees dus eens rustig de antwoorden van de voorgangers door, lees dan eens je bron en leg dan eens uit wat je nog niet begrijpt en over wat voor soort "boete" je het hebt. De 2e kamer kan dit niet dus.
Ik heb nu enkel je 1e zin maar genomen die je overigens volgens mij voor de 3e keer hebt herhaalt en waar je nu al duidelijke uitleg over hebt gehad.
Lees dus eens rustig de antwoorden van de voorgangers door, lees dan eens je bron en leg dan eens uit wat je nog niet begrijpt en over wat voor soort "boete" je het hebt. De 2e kamer kan dit niet dus.
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 63
Mensen verplicht laten werken om hun boete te betalen wordt ook wel eens dwangarbeid genoemd en dat mag niet van de Wet.
Een taakstraf is daarom "om niet".
Een taakstraf is daarom "om niet".
Stay safe out there.
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
Euhm....Ja, dat is ook een uitleg... 

Donald Tusk