Vervangende hechtenis

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
PJM
Infopolitie Gast

Vervangende hechtenis

Ongelezen bericht door PJM »

Vanwege een veroordeling wegens openbare geweldpleging ( verdediging van lijf en kinderen, maar de rechter dacht daar anders over) heeft mijn vrouw een boete opgelegd gekregen van 300 euro.subsidiar 6 dagen hechtenis.

Vanwege principiele redenen is mijn vrouw niet bereidt een boete te betalen voor iets waaraan zij zich niet schuldig voelt.

Vanmorgen, 31 januari 2005 06:30, is zij gearresteerd teneinde de lijfsdwang te ondergaan.

2 vragen:

1) Wanneer wordt zij nu vrijgelaten ?

Art. 570 zegt:
<ol><li>De invrijheidstelling geschiedt door het hoofd van het gesticht:
<ol><li>op de laatste dag van de straftijd, indien de duur van de straf niet meer is dan drie dagen;
<li>op de laatste dag van de straftijd die geen zondag of algemeen erkende feestdag is, indien de duur van de straf meer dan drie dagen en minder dan twee maanden is;</li></ol></li></ol>
Op grond van artikel 570 1.2, neem ik aan, zaterdag 5 februari. Is dit correct ?

2) Het huis van bewaring laat weten gedurende deze "korte tijd" geen regeling te kunnen treffen voor bezoek.

Is dit toegestaan? Wat zijn in het algemeen de rechten van een gevangene omtrent bezoek?

Mijns inziens wordt de door de rechter opgelegde vervangende hechtenis hierdoor onevenredig zwaar. Is er een mogelijkheid om hiertegen bezwaar aan te tekenen ?

Bij voorbaat dank

P.S. 6 dagen voor openlijke geweldpleging zonder letsel, dit staat toch in geen verhouding meer t.o.v. de werkstraffen die opgelegd worden voor veel zwaardere misdrijven?
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Omdat de hechtenis langer is dan de genoemde drie dagen, valt punt 1.1 af. Daar hoeven we dus niet naar te kijken.

De hechtenis is 6 dagen, ingaande maandag, 06.30 uur. Officieel zou zij dus op zondag, 06.30 uur weer in vrijheid worden gesteld.

Omdat dit echter op zondag niet gebeurt en het in mijn ogen niet is toegestaan om eigenhandig een straf langer te laten duren dan een rechter heeft bevolen, zal zij waarschijnlijk zaterdag, in de middag in vrijheid worden gesteld.

Maar ik ben geen gevangenisbewaarder. Zij zullen deze kennis paraat hebben. Mogelijk kan één van de bewaarders binnen dit forum het antwoord geven.

Vraag 2:
Dit zal vallen onder de huisregels die in het huis van bewaring geldt. Deze kunt u opvragen bij hetzelfde huis van bewaring.

Gelet op de vrij korte termijn die uw vrouw in hechtenis zit is het in mijn ogen weinig zinvol om hiertegen bezwaar aan te tekenen, zo dit al mogelijk is. Immers zou de behandeling van uw bezwaar langer duren datn de tijd dat uw vrouw vast zit.

Zes dagen voor openlijke geweldpleging zonder letsel is volgens mij een vrij normale hoeveelheid straf. Openlijke geweldpleging MET letsel is al gauw een termijn van weken/maanden.
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht: Man
Leeftijd: 64

Re: Vervangende hechtenis

Ongelezen bericht door SWAT »

PJM schreef: 2) Het huis van bewaring laat weten gedurende deze "korte tijd" geen regeling te kunnen treffen voor bezoek.

Is dit toegestaan? Wat zijn in het algemeen de rechten van een gevangene omtrent bezoek?
Daarvoor moet u bij de huisregels van het betreffende huis van bewaring zijn.
PJM schreef:Mijns inziens wordt de door de rechter opgelegde vervangende hechtenis hierdoor onevenredig zwaar. Is er een mogelijkheid om hiertegen bezwaar aan te tekenen ?
U kunt daarover een klacht indienen bij het betreffende huis van bewaring. Op de tenuitvoerlegging van de straf is dit echter niet van invloed. U kunt hoogstens te horen krijgen dat uw klacht terecht was.
PJM schreef:Bij voorbaat dank

P.S. 6 dagen voor openlijke geweldpleging zonder letsel, dit staat toch in geen verhouding meer t.o.v. de werkstraffen die opgelegd worden voor veel zwaardere misdrijven?
De wet verbind bij een geldboete aan elke 50 euro geldboete 1 dag vervangende hechtenis. De vervangende hechtenis is dus niet verbonden aan het strafbare feit.
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Swat schreef
De wet verbind bij een geldboete aan elke 50 euro geldboete 1 dag vervangende hechtenis. De vervangende hechtenis is dus niet verbonden aan het strafbare feit.
Dat neemt het feit niet weg dat ik werkstraffen heb gezien voor heel wat zwaardere feiten., waar wel sprake was van letsel.

6 dagen vrijheidsberoving is en blijft een onredelijk zware straf in verhouding tot het vermeend gepleegde delict.
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Leeftijd: 52

Ongelezen bericht door rai »

gast schreef:6 dagen vrijheidsberoving is en blijft een onredelijk zware straf in verhouding tot het vermeend gepleegde delict.
Nee, uw vrouw heeft een boete gekregen van 300 euro, dat is de straf die ze gekregen heeft.
Dat is ook hetgene waar u naar moet kijken.

De rechter heeft alleen bepaald, dat als iemand die 300 euro niet betaald, de straf uitgezeten moet worden voor, zoals eerder gezegd 50 euro per dag.
Zie dit meer als een soort dwangmiddel voor degene die niet wil betalen.
Uw vrouw kiest er om wat voor reden dan ook voor, om niet te betalen en de VERVANGENDE hechtenis uit te zitten.
Dit is dus een eigen keuze, zij is niet verplicht te zitten, maar dan is het betalen.

P.s. waarom ondergaat zij dan wel de vervangende hechtenis ???
U stelt dat ze niet voor iets gaat betalen wat zij niet gedaan heeft, maar kiest er wel voor om te gaan zitten.
Komt in mijn ogen een beetje tegenstrijdig over, maar kan het verkeerd hebben.
Gast
Infopolitie Gast

Vandaag geinformeerd bij PIV in Breda, volgens hen wordt ze gewoon op zondag ochtend vrijgelaten.

Valt vervangende hechtenis niet onder gevangenis straf, of zijn er andere redenen waaron me af kan wijken van art 570 wvsv ?

Overigens, bedankt voor de eerdere antwoorden

Met vriendelijke groet

PJM
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat

Anonymous schreef:Vandaag geinformeerd bij PIV in Breda, volgens hen wordt ze gewoon op zondag ochtend vrijgelaten.

Valt vervangende hechtenis niet onder gevangenis straf, of zijn er andere redenen waaron me af kan wijken van art 570 wvsv ?

Overigens, bedankt voor de eerdere antwoorden

Met vriendelijke groet

PJM
Nee, een vervangende hechtenis is (in wettelijk opzicht) niet hetzelfde als een gevangenisstraf ook al voelt het wel als zodanig aan.
Gast
Infopolitie Gast

Swat schreef
Nee, een vervangende hechtenis is (in wettelijk opzicht) niet hetzelfde als een gevangenisstraf ook al voelt het wel als zodanig aan.
Betekent dit dan ook dat artikel 570 wvsv niet van toepassing is ?

Welke artikelen hebben hier dan wel betrekking op, of is dit in het geheel niet bij wet geregeld ? Waar kan ik hierover informatie krijgen?

Met vriendelijke groet

PJM
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat

U gaat naar http://www.overheid.nl
Vervolgens klikt u op wet- en regelgeving.
Klik op zoeken
Vul in "vervangende hechtenis" en vervolgens op [vind] en u krijgt alle relevante wetgeving op het scherm.

Succes.
seniorbewa
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door seniorbewa »

Het is niet toegestaan om iemand langer in een HvB of gevangenis vast te houden als dat de straf duurt. Als iemand op een zondag of een feestdag vrij moet komen gebeurt dit ook, er gaan dus ook gedetineerden op zondag of bv met de kerst met ontslag.
In de inrichting waar ik werk werk gaat de ontslag procedure om 09:00 uur in, ook op zon- en feestdagen, dit houd niet in dat ze dan om 09:00 uur buiten staan, het kan ook later op de dag zijn.

Gedetineerden hebben recht op 1 uur familie/relatie bezoek per week, dit is meestal op een vaste dag en tijdstip. Er wordt geen bezoek toegestaan bij gedetineerden die RC-apart zitten. Deze gedetineerden mogen van de Rechter Commissaris dan met niemand contact hebben, behalve met hun advocaat. Als iemand 6 dagen moet zitten en op een afdeling wordt geplaatst waarvan het bezoekmoment al is geweest zal er geen bezoek meer plaats vinden, immers bij het volgende bezoekmoment is de gedetineerde al met ontslag gegaan. Tijdens het bezoek mag er niets aan een gedetineerde worden afgegeven, je mag wel foto's laten zien of papieren laten tekenen, maar die moet je dan wel weer mee terug nemen naar buiten.

Gedetineerde hebben recht op een inkomsten telefoon. Ze mogen dan op kosten van de irichting telefoneren. 10 minuten naar een vast nummer binnen Nederland of 5 minuten naar een mobiel nummer.
Verder mogen ze 1 keer per week 10 minuten op eigen kosten bellen, meestal wordt hier soepel mee omgegaan en kunnen ze langer of vaker bellen.
Kaat
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Kaat »

seniorbewa schreef: Er wordt geen bezoek toegestaan bij gedetineerden die RC-apart zitten.
Johan, wat is RC-apart zitten?

Overigens ga ik mee in je uitleg.
rai
Moderator
Moderator
KMAR

Kaat, Ik denk dat Johan daar mee bedoeld dat verdachtes die in voorarrest zitten, na voorgeleiding bij de RC, met geheel of gedeeltelijke beperkingen.
Dat wil zeggen, geen bezoek, geen televisie, geen kranten etc.
Oftewel volledige afzondering en alleen contact mogelijk met je advocaat.
seniorbewa
Infopolitie Gast

Hoi Kaat,

Rai was mij een stap voor.
Er worden door de rechter commissaris beperkingen opgelegd aan de verdachte om het onderzoek niet te belemmeren.
rai
Moderator
Moderator
KMAR

Sorry Johan,

Ik ging toch niet in je vaarwater zitten ??? :wink:
seniorbewa
Infopolitie Gast

Nee hoor Rai, had ik maar eerder moeten zijn. En als er anderen zijn die ook het antwoord weten, mogen die dat antwoord ook geven.
Gesloten