Rijden zonder begeleider

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Ralph…
Infopolitie Gast

Rijden zonder begeleider

Ongelezen bericht door Ralph… »

Beste forumleden,

Ik ben benieuwd wat de precieze consequenties zijn van rijden zonder begeleider als 17 jarige.

Op internet vind ik nu alleen een boete van rond de 150 euro en dat je niet meer verder mag rijden tot een begeleider aanwezig is.

Hoe zit dit met de verzekering? In veel verzekeringsvoorwaarden vind ik: Wij keren niet uit indien de bestuurder niet rijbevoegd is. Als je als 17 jarige een ongeluk veroorzaakt, kom je dan opeens tonnen in de schulden?

Het lijkt mij raar, aangezien je wel hetzelfde cbr examen hebt gehad als een 18 jarige.

Ook is het bijzonder dat de boete voor rijden zonder begeleider zo bizar laag is. Met je telefoon op de fiets zitten is nog duurder.

Online is ook te vinden dat je een boete krijgt van 700 euro als je onverzekerd rijd. Dan impliceert de boete van 150 euro dat je eigenlijk wel verzekerd bent. Of zou je beide boetes krijgen?

En dan is nog de vraag, wat is rijbevoegd. Dit staat vaak in de verzekeringsvoorwaarden. Je hebt als 17 jarige een geldig rijbewijs en bent daarmee inprincipe rijbevoegd.

Is er iemand die hier meer over weet en hierover duidelijkheid kan geven? Alvast bedankt!
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht: Man
Leeftijd: 57

Re: Rijden zonder begeleider

Ongelezen bericht door Frans »

Dus een Amerikaanse student van 16 met een volledig geldig,US rijbewiis, die in de US een auto mag rijden van 7500 kg, zonder problemen... is in principe toch rijbevoegd.... in principe, toch?

Of moet je gewoon écht 18 zijn om zonder begeleider te mogen rijden?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door MotoRon »

De bekeuring is momenteel €180,-. Zonder begeleider mag je inderdaad niet verder rijden.
IMG_9164.jpeg
Als je een verzekering hebt afgesloten voor de auto, ben je wel verzekerd, maar kan de verzekering in geval van schade het uit te keren schadebedrag op jou gaan verhalen. Als je iemand verwond bij een aanrijding, kan dat aardig in de papieren lopen. De boete voor onverzekerd rijden krijg je alleen als er geen geldige verzekering is afgesloten.

Het antwoord op de vraag of je bevoegd bent om te rijden als je geen begeleider bij je hebt, die kun je volgens mij zelf wel bedenken.
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

En ik zou veel banger voor de verzekering zijn dan voor de politie.
Polisvoorwaarden van ASR als voorbeeld:

Geen rijbevoegdheid
Is de bestuurder van de auto op het moment van de gebeurtenis vanwege een wet niet bevoegd om die auto te besturen? Of vanwege een rechterlijke uitspraak waarin hem de rijbevoegdheid is ontzegd? Of voldoet de auto niet aan de eisen die vermeld staan op het rijbewijs van de bestuurder? Dan krijg je geen schadevergoeding. Behalve als je kunt bewijzen dat je daar niets van wist, dat het tegen jouw wil gebeurde en dat jou dus niets te verwijten valt.

Net wat Ron aangeeft; daar hoeven we verder geen tijd aan te verspillen..

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Gesloten