Op 19 januari heb ik op EBay van een Engelse verkoper een dure CD-speler gekocht Hiervoor via Moneygram 1.350 Euro overgemaakt en daarna niets meer van verkoper gehoord.
Onder een andere naam bood deze verkoper een week later een dure versterker aan. Mijn collega is hierop gaan bieden en wat blijkt: dezelfde verkoper, hetzelfde taalgebruik en hij vraagt weer om een cash betaling via Western Union. Ik heb bewijs (via andere bieders) dat hij het object al aan 3 mensen heeft beloofd, mits zij via Western Union betalen.
Ik wilde aangifte doen bij de politie, maar die kan/wil me niet helpen (is een civielrechtelijke zaak). Volgens mij is dit oplichting - ik heb alle bewijzen in handen, maar kan geen kant op. EBay wil mij best ondersteunen bij de politie, maar ik kan nergens aangifte doen.
Mijn collega heeft verkoper nog aan de haak - we zouden hem nog naar een Western Union kantoor in Abereen kunnen lokken en laten oppakken, maar niemand helpt. Heeft er iemand een tip?
Internetfraude via EBay
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
Internetfraude via EBay
Beste Pieterjacobus,
Hier is in de media al behoorlijk wat over te doen geweest.
Probeer eens google, en zoek eens op wester union en tussen "oplichting"
Of kijk naar onderstaande link:
http://internetoplichting.nl/nieuws.html
Gr,
Corrado
Hier is in de media al behoorlijk wat over te doen geweest.
Probeer eens google, en zoek eens op wester union en tussen "oplichting"
Of kijk naar onderstaande link:
http://internetoplichting.nl/nieuws.html
Gr,
Corrado
-
- Infopolitie Gast
Ik heb het soortgelijke probleem gehad. (zie: http://81.4.68.197/forum/phpbb2/viewtopic.php?t=4606) Het is een overeenkomst die niet is nagekomen en valt daarom onder het civiele zaak. Het is vervelend dat het een buitenlands rekeningnummer betreft. Misschien kan je iets met je bank kunnen regelen om het geld te laten terugstorten anders kun je informatie proberen te winnen bij een rechtswinkel. Hierbij krijg je gratis advies en de mogelijkheden tot een civiele procedure.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
-
- Infopolitie Gast
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 64
Indien een verkoper een goed te koop aanbied, het aankoopbedrag incasseert en vervolgens niet levert is dit in beginsel een civiele zaak. Er is een overeenkomst gesloten en de verkoper behoort dan te leveren. Het niet nakomen van een overeenkomst is dus een civiele zaak.
Als een goed echter meermalen wordt aangeboden en er wordt aantoonbaar meermalen door meerdere personen betaald dan kan er sprake zijn van oplichting (samenweefsel van verdichtsels). In principe kan daar aangifte van worden gedaan. Wel moet er dan verteld worden dat er meerdere slachtoffers zijn.
Het volgende probleem is echter waar er aangifte gedaan moet worden. De "oplichter" is kennelijk opererende vanuit Engeland en is kennelijk ook een Engels onderdaan. De vraag is of de Nederlandse politie dan ook bevoegd is om een aangifte op te nemen. De Nederlandse politie is immers niet bevoegd op Engels grondgebied op te treden.
Nu het effect van de oplichting op Nederlands grondgebied zijn gevolg heeft, de Nederlander gaat immers over tot betaling, zou de Nederlandse politie bevoegd zijn tot het opnemen van de aangifte.
De Nederlandse politie kan echter verder geen onderzoek doen zonder medewerking van de Engelse politie.
Het zal daarom efficienter zijn om aangifte te doen in Engeland. Oplichting zal daat ongetwijfeld ook strafbaar zijn en wellicht wil e-bay daarin wel assisteren.
Dat er in Nederland (wellicht) ook aangifte kan worden gedaan betekent niet dat de Nederlandse politie ook verplicht is onderzoek te doen. Afhankelijk van de stellen prioriteiten kan het best gebeuren dat de aangifte "opgelegd" wordt. De opsporing en berechting van deze Engelse verdachte heeft geen prioriteit voor de Nederlandse staat.
Als een goed echter meermalen wordt aangeboden en er wordt aantoonbaar meermalen door meerdere personen betaald dan kan er sprake zijn van oplichting (samenweefsel van verdichtsels). In principe kan daar aangifte van worden gedaan. Wel moet er dan verteld worden dat er meerdere slachtoffers zijn.
Het volgende probleem is echter waar er aangifte gedaan moet worden. De "oplichter" is kennelijk opererende vanuit Engeland en is kennelijk ook een Engels onderdaan. De vraag is of de Nederlandse politie dan ook bevoegd is om een aangifte op te nemen. De Nederlandse politie is immers niet bevoegd op Engels grondgebied op te treden.
Nu het effect van de oplichting op Nederlands grondgebied zijn gevolg heeft, de Nederlander gaat immers over tot betaling, zou de Nederlandse politie bevoegd zijn tot het opnemen van de aangifte.
De Nederlandse politie kan echter verder geen onderzoek doen zonder medewerking van de Engelse politie.
Het zal daarom efficienter zijn om aangifte te doen in Engeland. Oplichting zal daat ongetwijfeld ook strafbaar zijn en wellicht wil e-bay daarin wel assisteren.
Dat er in Nederland (wellicht) ook aangifte kan worden gedaan betekent niet dat de Nederlandse politie ook verplicht is onderzoek te doen. Afhankelijk van de stellen prioriteiten kan het best gebeuren dat de aangifte "opgelegd" wordt. De opsporing en berechting van deze Engelse verdachte heeft geen prioriteit voor de Nederlandse staat.
Stay safe out there.
-
- Infopolitie Gast
Internetfraude via EBay
Fijn forum is dit - heel veel zinnige reacties in korte tijd. Ik ben natuurlijk ongelofelijk dom geweest met die Moneygram transactie (cash) en ik wil graag iedereen waarschuwen dat NOOIT te doen.
Ik ga nu proberen aangifte te doen in Engeland / Schotland (Liverpool en Aberdeen).
Bedankt!
Ik ga nu proberen aangifte te doen in Engeland / Schotland (Liverpool en Aberdeen).
Bedankt!