Feitcode N650 - extra stadslichten

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Lampie
Infopolitie Gast

Feitcode N650 - extra stadslichten

Ongelezen bericht door Lampie »

Hallo,

Onlangs heb ik een bekeuring gehad voor het voeren van 3 gele/oranje (net hoe je het bekijkt) Leds in de grill van mijn auto.

Hier rij ik letterlijk al 9 jaar mee rond en opeens ben ik ervoor staande gehouden.
Nou werd verteld door de agent dat het verboden is om überhaupt een lampje op je auto te hebben, ongeacht of het brandt/werkt. Zijn collega gaf aan dat het alleen niet mag branden.

Nou schijn je extra stadslichten of markeringslichten te mogen monteren volgens de RDW, alleen is het voor mij onduidelijk of ik strafbaar ben en vanwege wat. En wat ik dan aan dien te passen om wel wettelijk bezig te zijn.

Tegenwoordig kom je auto's tegen met verlichte Logo's, of complete led strips over de voorkant en achterkant auto. De nieuwe VW of de Hyundai kona is daar een mooi voorbeeld van.

Wie kan mij helpen? :)
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht: Man
Leeftijd: 66

Re: Feitcode N650 - extra stadslichten

Ongelezen bericht door Skipperje »

Een lamp in de grill voldoet niet aan de omschrijving van een stadslicht, omdat het geen aanwijzing is voor de breedte van het voertuig.

Wetstekst

Artikel 1.1 Regeling voertuigen: stadslicht: licht dat, van de voorzijde gezien, de aanwezigheid van het voertuig kenbaar maakt en een aanwijzing is voor de breedte van het voertuig;
Maar er mogen wel meer stadslichten zijn, dat klopt.

Wetstekst

Artikel 5.2.57 Regeling voertuigen: 1.Personenauto’s mogen zijn voorzien van: c. twee extra stadslichten;
Dus moeten je extra (max 2) lichten dus aan weerszijden van je voertuig zitten, dan kan het.
Ik weet niet onder welke noemer die andere auto's verlichting hebben die wel is toegestaan. Mogelijk dat dat zo breed is, dat het ook de breedte van het voertuig aangeeft en dan is het dus wel toegestaan. Maar dat is even een gok van mij.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door MotoRon »

Volgens de Regeling voertuigen moeten personenauto’s verplicht zijn voorzien van 2 stadslichten, zie de verplichte verlichting.
Daarnaast is in dezelfde regeling bepaald dat ze van extra verlichting mogen zijn voorzien van 2 extra stadslichten. Kijk maar even in extra toegestane verlichting.
De collega die zei dat ze er helemaal niet op mogen zitten, heeft dus gelijk.

Ah, Skipperje was me net voor :D
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Leeftijd: 63

Ongelezen bericht door SWAT »

De verlichte logo's en led strips over de breedte zijn alleen toegestaan als deze onderdeel uitmaken van de Europese type goedkeuring van die betreffende auto.
Dat het bij die betreffende auto is toegestaan betekent niet dat het dan automatisch bij andere auto's ook is toegestaan.
Stay safe out there.
Gesloten