Omdat het antwoord, goed onderbouwd, al gegeven is wil ik alleen nog even op enkele aannames reageren van TS. Ook al begrijp ik goed dat het vervelend voelt dat de politie in deze rol en zaak weinig voor je kan betekenen (door wettelijke beperkingen). Maar ook om te voorkomen dat wij hier 'op aan gekeken worden'. Privacy is namelijk een vrij groot goed in Nederland. Dat geldt altijd en overal, en niet alleen als het een individuele burger goed uit komt.
MC117 schreef: 15 jan 2025, 08:04
Zolang niemand je kentekenen ziet kan je dus iedereen aanrijden en je komt er mee weg.
Als je deze redenering doortrekt zou je ook kunnen stellen dat je zomaar iedereen kan vermoorden en als niemand er achter komt dat jij het was, kom je er gewoon mee weg. Nu biedt een levensdelict wel wat meer mogelijkheden voor het opvragen van gegevens, maar ook daarbij zullen we een aanleiding moeten hebben om iemand een verdachte te maken.
MC117 schreef: 15 jan 2025, 08:04
Toen ik ter plekke de politie belde, en meteen zei dat er een camera hing zei de centralist dat ze dat konden gebruiken om hem op te sporen. Naderhand krabbelen ze opeen terug.
Ik kan me goed voorstellen dat dat gevoel achterblijft. Je spreekt immers met de politie. En iedere politieagent is gelijk, toch?
Helaas heeft niet iedereen dezelfde juridische kennis. De centralist (grote kans dat dit gewoon burger personeel was) kan inderdaad een uitspraak doen zonder de volledige juridische context te kennen. Dat is enerzijds jammer, maar die collega zal zijn werk ook vast naar eer en geweten doen. Helaas kan het daarbij voor komen dat, vanwege de ontbrekende of gewoon niet bekende info, het kan voorkomen dat het juridisch niet mogelijk blijkt wat in veel andere gevallen wel mogelijk was. Bijv. als het geen aanrijding was maar iemand daar je telefoon uit je handen gegrist had en ermee weggerend was, dan was de grondslag er wel.
Maar wat is het doel van je vraag? Die haal ik er niet helemaal uit. Het achterhalen van de bestuurder kan volgens mij niet het doel op zichzelf zijn. Als je graag je schade vergoed wil hebben kun je je ook wenden tot het waarborgfonds. Je bent verkeersdeelnemer die (mogelijk) schade heeft ondervonden door een voertuig. Dat staat in wezen vast. Het waarborgfonds kan je dan van dienst zijn. Als je enkel strafrechtelijk vervolging wil zal je inderdaad bij de politie moeten zijn. Zeker als er sprake is van letsel.