Rijden met tandemasser op 2 wielen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast2025 TS
Infopolitie Gast

Rijden met tandemasser op 2 wielen

Ongelezen bericht door Gast2025 »

Hallo
Mijn vraag is dus mag ik 2 wielen van mijn tandemas aanhanger verwijderen om een lange afstand leeg of met weinig gewicht te rijden? Wat natuurlijk het brandstofverbruik ten goede komt
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Rijden met tandemasser op 2 wielen

Ongelezen bericht door Skipperje »

Volgens de Regeling voertuigen, artikel 5.12.1

Wetstekst

De aanhangwagen moet in overeenstemming zijn met de op de voor het voertuig afgegeven kentekencard, dan wel het kentekenbewijs en in het kentekenregister omtrent het voertuig vermelde gegevens.
Check je kenteken bij de RDW. Daar zal staan, onderdeel technisch, 2 assen en daaraan voldoe je natuurlijk nog. Daar staat ook het aantal wielen. Zijn dat 4, dan mag je ze niet verwijderen. Maar deze optie heeft ook wel als resultaat: Niet geregistreerd. Dan mag je wel met 2 wielen rijden.
Ik zie wettelijk verder geen bezwaren, alhoewel ik nooit zoveel werk zou gaan doen om brandstof te besparen. Laat ik zeggen dat ik de reden een beetje overdreven vind.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Rijden met tandemasser op 2 wielen

Ongelezen bericht door MotoRon »

Ik vraag me af of dit wel zoveel brandstof bespaart. Als je 2 banden verwijderd zal het gewicht op de andere twee banden verdubbelen. Bij verhoging van het gewicht zal de rolweerstand van de band ongeveer lineair toenemen. Maar goed, da’s even een zijsprongetje naast de vraag of het toegestaan is. Die vraag is al beantwoord door skipperje.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten