Parkeren Gem Leiden
Moderator: Moderatorteam
-
Blue TS
- Infopolitie Gast
Parkeren Gem Leiden
Recentelijk parkeerde ik in Leiden aan de zweilandlaan. Parkeerplek was voorzien van blauwe streep langs stoep. Dus parkeerschijf gebruikt. Toch naheffingsaanslag gehad. Bezwaar helaas afgewezen om reden dat Borden E10 er niet meer zijn en dat het een betaald parkeerzone is geworden en ik dus had moeten betalen. Op zich een gegronde reden echter de blauwe strepen zijn nog zichtbaar en voor mij verwarrend. Hoeveel waarde mag ik aan de blauwe streep toekennen in de wetenschap dat de borden e10 er niet zijn?
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: Parkeren Gem Leiden
Ik snap de verwarring, maar de blauwe streep heeft geen betekenis zonder het bord E10. In een parkeerschijfzone markeert de blauwe streep plaatsen, waar geparkeerd mag worden. Het RVV zegt daarover:
1 Het is verboden in een parkeerschijf-zone te parkeren, behalve op parkeerplaatsen die als zodanig zijn aangeduid of aangegeven of plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep.
Zonder de bebording van de parkeerschijfzone heeft de blauwe streep geen wettelijke betekenis.
Het was overigens wel netjes geweest van de wegbeheerder, als die de blauwe strepen verwijderd had om verwarring te voorkomen.
Wetstekst
Artikel 251 Het is verboden in een parkeerschijf-zone te parkeren, behalve op parkeerplaatsen die als zodanig zijn aangeduid of aangegeven of plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep.
Het was overigens wel netjes geweest van de wegbeheerder, als die de blauwe strepen verwijderd had om verwarring te voorkomen.
-
Blue TS
- Infopolitie Gast
Dank je wel. Ja verwarrend is het. Juist omdat van de 6 parkeervakken er 4 ontlijnd zijn en 2 dus niet. En door te parkeren op een niet ontlijnd vak dacht ik oprecht dat dit dus een blauwe zone was en parkeren met schijf geoorloofd was. Dat dachten meer mensen want het bedrijf naast de parkeerplek heeft verschillende boetes gehad waarvan er een aantal omwille verwarring ongedaan zijn gemaakt en een aantal niet. Dat maakt het nog verwarrender.
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Het punt is ook dat u een naheffingsaanslag parkeerbelasting heeft gekregen. Het RVV 1990 dat de regelgeving omtrent de verplichtingen die gelden bij een blauwe streep bevat heeft geen rol in de parkeerbelasting regelgeving.
Had u een bekeuring gekregen voor een andere RVV 1990 parkeer overtreding dan had u zich wellicht kunnen beroepen op dwaling nu de blauwe streep niet was verwijderd en u zich niet realiseerde dat deze streep niet geldig was zonder bijhorend bord. Mogelijk dat de rechter in dat geval de boete op nihil had gesteld.
Bij de belastingwetgeving is dit niet relevant. U dient zich dan voor het parkeren te overtuigen of er wei of geen belasting moet worden betaald.
De plicht om parkeer belasting te betalen kan ook van toepassing zijn op plekken waar je volgens het RVV 1990 legaal zou mogen parkeren.
Had u een bekeuring gekregen voor een andere RVV 1990 parkeer overtreding dan had u zich wellicht kunnen beroepen op dwaling nu de blauwe streep niet was verwijderd en u zich niet realiseerde dat deze streep niet geldig was zonder bijhorend bord. Mogelijk dat de rechter in dat geval de boete op nihil had gesteld.
Bij de belastingwetgeving is dit niet relevant. U dient zich dan voor het parkeren te overtuigen of er wei of geen belasting moet worden betaald.
De plicht om parkeer belasting te betalen kan ook van toepassing zijn op plekken waar je volgens het RVV 1990 legaal zou mogen parkeren.
Stay safe out there.
- taxikemperman
- Roepnaam: Remi
- Geslacht:
- Leeftijd: 61
Re: Parkeren Gem Leiden blauwe zone
Ik zou sowieso toch bezwaar maken. Niet geschoten is altijd mis.
-
Blue TS
- Infopolitie Gast
Helaas is het bezwaar direct van tafel geveegd met de volgende onderbouwing: U had geen geldig parkeerbewijs
In uw bezwaarschrift schrijft u dat de parkeervak een blauwe stoeprand heeft. U heeft daarom de
blauwe parkeerschrijf i uw voertuig neergelegd. Toch heeft u een parkeerbon gekregen.
De blauwe parkeerschijf zone geldt niet meer in de gemeente Leiden. De gemeente Leiden had
tot 2016 gekozen voor een parkeerschijfzone. Deze parkeerschijfzone werd aangegeven met een
bord E10 en blauwe stoepranden. Na uitbreiding betaald parkeren zijn de parkeerschijfzone
weggehaald. Dit betekent dat op de Zweilandlaan de borden E10 zijn weggehaald. Het is daarom
niet meer mogelijk om te parkeren met een blauwe parkeerschijf. Op de website van de
gemeente Leiden staat niet dat er met een blauwe parkeerschijf geparkeerd kan worden.
Aan het begin van de wijk staat een zone ‘bord betaald parkeren’. Dit betekent dat alle
parkeerplaatsen na dit bord vallen in het betaald parkeren gebied. Voor het parkeren moet dan
worden betaald. Nu u niet heeft betaald, is de parkeerbon met een goede reden uitgeschreven.
Heeft het nog zin om hier verder tegenin te gaan? Ik blijf het vreemd vinden. Als dit bekend is, dan komt deze aanpak over als een "makkelijke bron van inkomsten". Door het woord Boete dan maar aan te passen naar Naheffingsaanslag en het daarmee een vordering op belasting te laten zijn. Ik vind 70 euro dan buiten proportioneel veel geld voor een naheffing (lees ergens nog geen uur parkeren)....Iemand advies of een standaard bezwaartekst die ik kan inbrengen?
In uw bezwaarschrift schrijft u dat de parkeervak een blauwe stoeprand heeft. U heeft daarom de
blauwe parkeerschrijf i uw voertuig neergelegd. Toch heeft u een parkeerbon gekregen.
De blauwe parkeerschijf zone geldt niet meer in de gemeente Leiden. De gemeente Leiden had
tot 2016 gekozen voor een parkeerschijfzone. Deze parkeerschijfzone werd aangegeven met een
bord E10 en blauwe stoepranden. Na uitbreiding betaald parkeren zijn de parkeerschijfzone
weggehaald. Dit betekent dat op de Zweilandlaan de borden E10 zijn weggehaald. Het is daarom
niet meer mogelijk om te parkeren met een blauwe parkeerschijf. Op de website van de
gemeente Leiden staat niet dat er met een blauwe parkeerschijf geparkeerd kan worden.
Aan het begin van de wijk staat een zone ‘bord betaald parkeren’. Dit betekent dat alle
parkeerplaatsen na dit bord vallen in het betaald parkeren gebied. Voor het parkeren moet dan
worden betaald. Nu u niet heeft betaald, is de parkeerbon met een goede reden uitgeschreven.
Heeft het nog zin om hier verder tegenin te gaan? Ik blijf het vreemd vinden. Als dit bekend is, dan komt deze aanpak over als een "makkelijke bron van inkomsten". Door het woord Boete dan maar aan te passen naar Naheffingsaanslag en het daarmee een vordering op belasting te laten zijn. Ik vind 70 euro dan buiten proportioneel veel geld voor een naheffing (lees ergens nog geen uur parkeren)....Iemand advies of een standaard bezwaartekst die ik kan inbrengen?
- taxikemperman
- Roepnaam: Remi
- Geslacht:
- Leeftijd: 61
Standaard bezwaarteksten bestaan niet.
Boete en naheffingsaanslag zijn twee verschillende dingen
Je bezwaar is afgewezen. Dan kun je beroep aantekenen.
Hoe je dit moet doen, staat in de uitspraak van de gemeente. Houd er rekening mee dat je dan griffiekosten betaalt.
Boete en naheffingsaanslag zijn twee verschillende dingen
Je bezwaar is afgewezen. Dan kun je beroep aantekenen.
Hoe je dit moet doen, staat in de uitspraak van de gemeente. Houd er rekening mee dat je dan griffiekosten betaalt.
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Misschien had je de vraag beter moeten lezen. TS had al bezwaar gemaakt.taxikemperman schreef: 13 dec 2024, 15:14 Ik zou sowieso toch bezwaar maken. Niet geschoten is altijd mis.
Bebording E10 is weggehaald en borden betaald parkeren zijn geplaatst. Ik geef TS (Blue) weinig kans.