Agent buiten dienst en wiet afpakken

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Musje TS
Infopolitie Gast

Agent buiten dienst en wiet afpakken

Ongelezen bericht door Musje »

Hallo,

In ons dorp staan geregeld jongeren bij een speciale hangplek die voor hun bedoeld is.

Maar nu woont er vlakbij een agent,die buiten dienst steeds naar ze toe wandelt met zijn hond en dan wel legitimatie toont, maar hun blijft controleren en de wiet (minder dan 5 gr) steeds in beslag neemt.

Nu is mijn vraag mag hij dit zomaar doen en waar blijft hij met die wiet?
Volgens mij wordt hier niks van geregistreerd.

Bvd
Groetjes musje
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Re: Agent buiten dienst en wiet afpakken

Ongelezen bericht door maestro »

Een agent mag in zijn vrije tijd anderen gewoon bekeuren of aanhouden, daar is in princiepe niets mis mee. Je zegd echter dat hij naar ze toegaat en controleert. Als hij er echt opuit is om ze steeds te gaan controleren heb ik mijn vraagtekens bij deze werkwijze en zou ik een melding maken:
https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en- ... er-politie
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
jjk
Gewaardeerd lid
Agent
Hoofdagent
Roepnaam: Jorrit
Geslacht:

Ongelezen bericht door jjk »

Nou er lijkt me niet zoveel mis met de controle als het elke keer verboden middelen oplevert. Het verhaal meldt niet of de topic starter een betrokkene is of niet. Aan de beslagene wordt namelijk in principe een document van inbeslagname versterkt. Eventueel later naar het huisadres gestuurd. Zeker bij optreden in privé tijd is het wel wenselijk dat er strikt volgens procedure gewerkt wordt. Zeker bij het in beslag nemen van verdovende middelen.

De verdovende middelen worden op het bureau in een kluis afgestort en vernietigd.

Ik zie niet in waarom hierboven direct een link naar het klachtenformulier gestuurd wordt. Drugsoverlast op een hangplek voor jeugdigen is in veel gebieden een thema.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

De vraag is wat er hier aan de hand is. een agent die in zijn vrije tijd een situatie tegenkomt en handelend optreed is niets mis mee. Maar een agent die in zijn vrije tijd de buurtoverlast in zijn eigen buurt gaat aanpakken heeft meer de schijn van eigen rechtertje te willen spelen. Dan komt de integriteit in het geding.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ik zou juist een pluimpje naar de politie sturen omdat deze agent, zelfs in zijn privétijd probeert de jeugd te behoeden drugs te gebruiken.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Er is geen enkele regel die 't aanmoedigt om in je vrije tijd op te treden en ik ken maar 1 regel; als je gepland en op eigen initiatief optreedt moet je ook door kunnen pakken als dat nodig is.
Oftewel; portofoon, handboeien, pepperspray, vuurwapen..

En laten we eerlijk zijn; in je eigen wijk optreden tegen iets dat al sinds de jaren 60 niet meer vervolgd wordt? Ik vind 't een rare keus en voel wel met maestro mee. Ik ben ervan overtuigd dat z'n chef dit gedrag ook afkeurt..

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

jjk
Gewaardeerd lid
Agent
Hoofdagent
Roepnaam: Jorrit
Geslacht:

Ongelezen bericht door jjk »

Ik zou het zelf ook zeker niet doen, ik heb een eigen leven en de hoeveelheid werk die dat oplevert is het me echt niet waard. Daarnaast de problemen die kunnen ontstaan bij een eventueel conflict en de mate waarin het vierogen-principe eigenlijk onmogelijk is te handhaven…

Maar ik heb er wel moeite mee dat men zegt dat hier de integriteit van die collega in het geding zou zijn en het een klachtwaardige gedraging is. Dat staat los van de wenselijkheid.

En in hoeverre het hier gaat om gepland optreden of om iets waar iemand meerdere keren tegenaan is gelopen is vanaf de computer niet te beoordelen.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Een opsporingsambtenaar is dit 24/7. Er is een regel die stelt dat je als opsporingsambtenaar je er niet op kan beroepen niet in dienst te zijn als je optreden is vereist.
Je kan de vraag stellen of het optreden van de collega op dat moment vereist is. Ik ga er hierbij ook vanuit de de betreffende jongeren minderjarig zijn en dus ook geen softdrugs voorhanden mogen hebben.
Is de betreffende collega bevoegd? Ja,.zie de 24/7 regel. Is zijn optreden op dat moment vereist? Nee, doch verandert dit niets aan zijn bevoegdheid. Ik betwijfel echter of zijn optreden ook klacht waardig is.
Niet onmogelijk is overigens dat de betreffende collega hierover afspraken heeft gemaakt met zijn leidinggevende en/of de lokale wijkagent.
Stay safe out there.
Aangever TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Aangever »

Aan de beslagene wordt namelijk in principe een document van inbeslagname versterkt.
Dit is makkelijk na te gaan natuurlijk. Ik neem aan dat hij zo dom niet zal zijn.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:

Niet zo dom? Want?

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Aangever TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Aangever »

Niet zo dom? Want?
Omdat hij zijn baan, denk ik, niet op spel zal zetten door kleine hoeveelheden wiet in beslag te nemen zonder te registreren- of ergens rapporteren.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:

Op die manier, ja eens...

Laat ik 't zo maar samenvatten; ik hoop dat iedereen dat met je eens is..

Gesloten