Beste allen!
Ik heb een vraag.
Als youtuber en auto liefhebber ga ik vaak naar auto shows en kom op plaatsen waar de auto (buiten de openbare weg) een show voorwerp is.
Nu willen we naast de interieur verlichting de auto voorzien van verlichting.
Denk dan aan de leds onder de auto en delen welke oplichten achter de roosters.
Nu is dit nogal controversieel en willen binnen de wettelijke regels blijven.
Een voertuig uitgerust met extra werkverlichting op een apparte schakelaar is toegestaan. Zolang deze niet op de openbare weg gebruikt worden. Dit had mijn oude voertuig namelijk.
Mag ik vragen wat het verschil is met show verlichting?
Wat ik graag zou doen is alle verlichting via één schakelaar laten lopen om deze enkel tijdens shows en dus buiten de openbare weg aan te kunnen zetten.
Een 2e schakeling in de handrem zal ook enkel inschakelen waneer de auto op handrem staat. Hierdoor kan deze ook niet ingeschakeld worden tijdens verkeers deelname.
De auto is enkel cosmetisch aangepast maar alles ruim binnen de wettelijke normen. Dit zouden we ook graag zo houden.
Kan iemand hier meer informatie over geven wat exact wel en niet toegestaan is.
Ook in onklare staat zoals hier boven beschreven is.
Dan zit het feitelijk op het voertuig maar kan niet op de openbare weg gebruikt worden.
Led verlichting op een voertuig.
Moderator: Moderatorteam
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Re: Led verlichting op een voertuig.
Ik begrijp de insteek volledig maar juridisch geldt het volgende:
1.
Personenauto’s mogen niet zijn voorzien van:
a. meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.2.51, 5.2.51a, 5.2.57 en 5.2.57a is voorgeschreven of toegestaan, en
b. in het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen naar de buitenzijde van het voertuig.
En dan is 't probleem ook meteen daar; of 't rijdend nou wel of niet ingeschakeld kan worden, bovenstaande is op zich heel duidelijk; het mag niet op, aan of in de auto zitten..
Wellicht ziet een aardige agent eea door de vingers maar dat is de vraag niet..
Als je echt een mooie ongelimiteerde showauto wilt bouwen moet je er ook een aanhanger bij kopen..
Wetstekst
Artikel 5.2.65 Regeling voertuigen1.
Personenauto’s mogen niet zijn voorzien van:
a. meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.2.51, 5.2.51a, 5.2.57 en 5.2.57a is voorgeschreven of toegestaan, en
b. in het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen naar de buitenzijde van het voertuig.
En dan is 't probleem ook meteen daar; of 't rijdend nou wel of niet ingeschakeld kan worden, bovenstaande is op zich heel duidelijk; het mag niet op, aan of in de auto zitten..
Wellicht ziet een aardige agent eea door de vingers maar dat is de vraag niet..
Als je echt een mooie ongelimiteerde showauto wilt bouwen moet je er ook een aanhanger bij kopen..
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
-
YTrobbertsitprojects TS
- Infopolitie Gast
Re: Led verlichting op een voertuig.
Oke Dankje voor de spoedige reactie.
Dan ga ik de artikelen eens even grondig doorlezen.
Meestal zijn de artikelen nogal moeilijk begrijpbaar voor niet juridisch onderlegde burgers haha. Met veel haken en ogen.
Super bedankt!
Dan ga ik de artikelen eens even grondig doorlezen.
Meestal zijn de artikelen nogal moeilijk begrijpbaar voor niet juridisch onderlegde burgers haha. Met veel haken en ogen.
Super bedankt!