Lastig gevallen door onbekend persoon
Moderator: Moderatorteam
Re: Lastig gevallen door onbekend persoon
Door steeds weer in te gaan op gesprekken met hem blijft hij de aandacht krijgen waar hij om vraagt. 1x duidelijk zeggen dat je absoluut geen contact meer wilt en aangifte bij de politie gaat doen als hij doorgaat. Daarna nergens meer op reageren. Dat is voor een stalker weer een reden om terug te reageren. Maakt niet uit wat je zegt. Elke reactie is voor hem reden om te blijven reageren. Dus niet continue blijven zeggen dat je geen contact wilt en in gesprek gaan. 1x waarschuwen en daarna niet meer. Dan is de volgende stap melding maken bij de politie. Dan kan er wellicht vanuit de politie een stopgesprek plaatsvinden en als het dan nog niet stopt een aangifte. Houd een logboek bij van de momenten dat hij contact zoekt. Maak screenshots van berichten en noteer de telefoonnummers.
-
- Infopolitie Gast
Hoi Carolien,
Dankjewel voor je reactie en helder. Het lastige is dat we zijn identiteit dus niet weten. Maakt een stop gesprek erg lastig er zal dus eerst opsporing moeten plaatsvinden.
Er zijn weliswaar wat aanknopingspunten (ook bij de politie). Maar het blijft lastig.
Dankjewel voor je reactie en helder. Het lastige is dat we zijn identiteit dus niet weten. Maakt een stop gesprek erg lastig er zal dus eerst opsporing moeten plaatsvinden.
Er zijn weliswaar wat aanknopingspunten (ook bij de politie). Maar het blijft lastig.
Over het algemeen zijn stalkers personen uit de naaste kring. En het gesprek dat je met hem hebt gehad was dat via WhatsApp gegaan of telefonisch?
Ik zou hoe dan ook vanaf nu helemaal nergens meer op reageren en alles blijven blokkeren.
Ik zou hoe dan ook vanaf nu helemaal nergens meer op reageren en alles blijven blokkeren.
Ik heb hem een keer aan de telefoon gehad. Ik herkende zijn stem niet.
Verder alles via Whatsapp
Verder alles via Whatsapp
Hallo,
Nog even wat info nodig:
- Hij lijkt niet te gaan stoppen
- Een nieuw nummer nemen lijkt onvermijdelijk om hier vanaf te komen.
Is er in te schatten wat de kans is dat de politie hier iets mee gaat doen in alle eerlijkheid? Het lijkt zich te beperken tot "telefoonplagen". Ik snap dat geen aangifte doen ervoor zorgt dat er zeker niks gebeurt. Maar ik wil dit voornamelijk weten om voor mij/onszelf een inschatting te maken of ik over moet gaan tot een ander nummer of dat er een aanzienlijke kans is dat de persoon een bezoekje kan verwachten van de politie.
Misschien een lastige vraag om te beantwoorden, maar hey: Niet geschoten
Nog even wat info nodig:
- Hij lijkt niet te gaan stoppen
- Een nieuw nummer nemen lijkt onvermijdelijk om hier vanaf te komen.
Is er in te schatten wat de kans is dat de politie hier iets mee gaat doen in alle eerlijkheid? Het lijkt zich te beperken tot "telefoonplagen". Ik snap dat geen aangifte doen ervoor zorgt dat er zeker niks gebeurt. Maar ik wil dit voornamelijk weten om voor mij/onszelf een inschatting te maken of ik over moet gaan tot een ander nummer of dat er een aanzienlijke kans is dat de persoon een bezoekje kan verwachten van de politie.
Misschien een lastige vraag om te beantwoorden, maar hey: Niet geschoten

- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 63
Als er aangifte van stalking wordt gedaan wordt er tevens een impact analyse gemaakt. Afhankelijk van de uitslag zal dan een onderzoek wel of niet geprioriteerd worden.
Als er meer aangiften zijn dan capaciteit om aangiften op te pakken kan het soms gebeuren dat geen onderzoek plaats vindt.
Als er meer aangiften zijn dan capaciteit om aangiften op te pakken kan het soms gebeuren dat geen onderzoek plaats vindt.
Stay safe out there.
Dankjewel,
Duidelijk. Ja dat is het lastige. Die impactanalyse hebben we zelf ook min of meer gemaakt. Het is al 6 maanden lang berichten ontvangen op onze telefoon (soms meer, soms minder) maar heel veel meer dan dat is het ook niet.
Duidelijk. Ja dat is het lastige. Die impactanalyse hebben we zelf ook min of meer gemaakt. Het is al 6 maanden lang berichten ontvangen op onze telefoon (soms meer, soms minder) maar heel veel meer dan dat is het ook niet.
Lastigvallen deel 2
Eerder schreef ik op dit forum dat ik (en een voormalig vriendin) werden lastig gevallen. Het is daarna een tijd stil geweest (2 maanden) maar inmiddels is het weer terug.
Ik ben inmiddels ook naar de politie gestapt.
Maar nu gebeurt er iets vreemds. Hij weet het voor elkaar te krijgen om te “spoofen”. Zo krijg ik sms’jes vanaf het nummer van die vriendin die zij zelf niet stuurt. (Dwz zij zegt van niet en ik geloof dit ook echt).
Daarnaast ben ik afgelopen nacht (om 3 uur) gebeld door ogenschijnlijk haar nummer. Toen ik vanmorgen wakker was en goed keek zag ik dat het haar nummer was met +1 ervoor. Dus uit de Verenigde Staten. Dit terwijl zij zelf gewoon een NL nummer heeft.
De inhoud van de berichten naar mij zijn voornamelijk informatie over het doen en laten van die voormalig vriendin. Echter zijn die niet gebaseerd op enige waarheid. Hij zal dus niet daadwerkelijk bezig zijn met volgen.
Nu vraag ik mij even af: is het spoofen van iemands nummer een vorm van identiteitsfraude? Ik heb haar er niet over gesproken maar ik vermoed ergens dat zij ook berichten uit mijn naam zal ontvangen.
Inmiddels heb ik overigens wel beslist dat het nemen van een ander nummer onvermijdelijk is om dit te laten stoppen.
Het advies van de politie was uiteraard: alles blokkeren. Maar hij komt steeds weer terug.
Ik ben inmiddels ook naar de politie gestapt.
Maar nu gebeurt er iets vreemds. Hij weet het voor elkaar te krijgen om te “spoofen”. Zo krijg ik sms’jes vanaf het nummer van die vriendin die zij zelf niet stuurt. (Dwz zij zegt van niet en ik geloof dit ook echt).
Daarnaast ben ik afgelopen nacht (om 3 uur) gebeld door ogenschijnlijk haar nummer. Toen ik vanmorgen wakker was en goed keek zag ik dat het haar nummer was met +1 ervoor. Dus uit de Verenigde Staten. Dit terwijl zij zelf gewoon een NL nummer heeft.
De inhoud van de berichten naar mij zijn voornamelijk informatie over het doen en laten van die voormalig vriendin. Echter zijn die niet gebaseerd op enige waarheid. Hij zal dus niet daadwerkelijk bezig zijn met volgen.
Nu vraag ik mij even af: is het spoofen van iemands nummer een vorm van identiteitsfraude? Ik heb haar er niet over gesproken maar ik vermoed ergens dat zij ook berichten uit mijn naam zal ontvangen.
Inmiddels heb ik overigens wel beslist dat het nemen van een ander nummer onvermijdelijk is om dit te laten stoppen.
Het advies van de politie was uiteraard: alles blokkeren. Maar hij komt steeds weer terug.
- maestro
- Deskundige
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Re: Lastigvallen deel 2
spoofing is voor zover ik weet opzich zelf niet strafbaar, kan wel onrechtmatig. Je kunt je wel afvragen of dit een vorm van belaging (stalking) is.
Als het inderdaad uit de VS komt is het mogelijk onder US recht strafbaar onder de Truth in Caller ID Act.
Als het inderdaad uit de VS komt is het mogelijk onder US recht strafbaar onder de Truth in Caller ID Act.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Re: Lastigvallen deel 2
Thanks,
Ja belaging schijnt dit wel te zijn
.
In de US gaan procederen heb ik weinig zin in. Ik weet op dit moment ook niet tegen wie… los van enige vermoedens.
Ja belaging schijnt dit wel te zijn
In de US gaan procederen heb ik weinig zin in. Ik weet op dit moment ook niet tegen wie… los van enige vermoedens.
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 66
Opmerking van moderator MotoRon
Aangezien topics bij elkaar horen, deze even samengevoegd.- maestro
- Deskundige
- Geslacht:
je hoeft in de VS niet zelf te procederen, het is daar een federaal strafbaar feit. Je kunt (online) een klacht indienen bij de FCC.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
- donmarcello
- Stamgast
- Roepnaam: marcel
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Spoofing hoeft niet uit een ander land te komen er zijn simpelweg apps voor zoals spoofing dus aanklacht in the USA doen heeft volgens mij weinig zin
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
- maestro
- Deskundige
- Geslacht:
Of het zin heeft weet ik niet. Er moet aan bepaalde criteria worden voldaan wil het onder genoemde wet vallen. Wat betreft dat de beller niet in de VS hoeft te zitten ligt het maar net aan de wetgeving in de VS. Het zou heel goed kunnen dat ook het voordoen dat je een US nummer gebruikt strafbaar is. Denk aan scammers uit bijvoorbeeld India.